Verkkokaupan kerääjä shoppailee asiakkaan puolesta

Jaa

Rovaniemen K-Citymarketin verkkokauppa avautui kreivinaikaan lokakuussa 2019. Puoli vuotta myöhemmin Suomi siirtyi poikkeustilaan ja asiakkaat ryntäsivät ruokaostoksille nettiin. Vaikka kesää kohti tahti tasoittui, personal shoppereilla riittää kosolti töitä.

KELLO ON 6:30, kun verkkokaupan vastaava Laura Vornanen saapuu aamuvuoroon. Samalla sinetöidään päivän verkkokaupan tilaukset – ensimmäisten noutoaikojen ja toimitusten tilausikkuna on sulkeutunut jo kello 6, iltapäivän noutoaikojen juuri puoli seitsemältä.

Vornanen desinfioi työpisteen, keräyskärryn ja työvälineet ja tarkistaa osaston viestivihkon ja Hymyn. Onko tuotepuutteita tai yhteydenottopyyntöjä? Mitä sanoo some? Vornanen vastaa verkkokaupan viestinnästä ja sosiaalisesta mediasta kollegansa Venla Junttilan kanssa. Tänään ei ilmene mitään akuuttia.

Uudet päiväyslupaukset tulostetaan kärryihin. Seuraavaksi täytyy tarkistaa kotiinkuljetukset ja ilmoittaa niistä kuljetusliikkeelle.

VERKKOKAUPAN TILAUKSIA on tänään 28. Vornanen kertoo tahdin tasoittuneen koronan alusta, jolloin määrä tuplaantui ja päivittäin jopa puolet saattoi olla uusia asiakkaita. Nyt kahdelle uudelle tilaajalle lähetetään tieto verkkokaupan keräilypassista ja uuden asiakkaan viestilappu vinkkeineen.

Muutkin verkkokaupan työntekijät tulevat töihin. Vornanen kirjautuu keräilypäätteelle ja poimii sieltä itselleen yhden tilauksen. Päätteeltä voi seurata tilausten tilannetta.

Seuraavaksi kärry lastataan täyteen pahvilaatikoita. Kierrokselle lähdetään kärryn ja keräilypäätteen kanssa, ja keruu tapahtuu aamuisin.

– Työ on tehokkainta, kun kaupassa on vielä hiljaista. Toisaalta täällä pohjoisessa kuormat tulevat aina vähän myöhemmin, eikä keruu ole siksi mahdollista ennen seitsemää, Vornanen kertoo.

KERÄYSPÄÄTE laatii reitin valmiiksi. Kierros alkaa käyttötavarapuolelta ja kulkee kohti elintarvikeosastoa päätyen pakasteisiin. Teollisella osastolla Vornanen tervehtii aamuvuoroon tulleita työkavereitaan, jotka purkavat paraikaa kuormaa. Vornanen kerää kärryyn mysliä.

Osa kaupan henkilöstöstä siirtyi korona-aikana verkkokaupan puolelle muilta osastoilta. – Verkkokaupalla on ollut työllistävä vaikutus. Saimme hetkellisesti siirrettyä sinne henkilöstöä esimerkiksi suljetulta kalatiskiltä ja kahviosta. Verkkokauppaan on palkattu myös lisää henkilökuntaa, kauppias Jukka Vornanen mainitsee.

Alussa päätteitä oli käytössä vain kolme. Vasta kun niitä saatiin lisää, tilausmääriä voitiin kasvattaa. Koronan alkuaikana oli jopa 50 noutoa ja 20 kotiinkuljetusta päivässä ja tilausmäärät olivat isoja. Vaikka tahti on tasoittunut, monet jäivät verkkokaupan asiakkaiksi.

Oikean tuotteen löytämiseen menee usein tovi, sillä vaihtoehtoja on paljon. 15 kiloa kestävät laatikot pakataan tiiviisti ja niin täyteen kuin mahdollista.

Yksi asiakas on tilannut härkishernekeittoa. – Tästä en ole kuullutkaan. Uusia tuotteita löytyy koko ajan, Vornanen hihkaisee. Trendit ja sesongit näkyvät välillä piikkeinä verkkokaupan tilauksissa.

KAUPPA AUKEAA kello kahdeksalta. Vornanen auttaa asiakasta löytämään uudet perunat. Asiakaskohtaamisia on nyt vähemmän kuin kalatiskillä, jossa Vornanen työskenteli aiemmin. Liikuntaa taas tulee enemmän.

– Tämä on itsenäistä työtä, jossa saa painaa puolijuoksua. Askeleita voi kertyä jopa 20 000 päivässä, hän naurahtaa.

Hevi-osastolla menee eniten aikaa, koska laatuun ja tuoreuteen kiinnitetään erityistä huomiota. Siitä Rovaniemen K-Citymarket on saanut paljon kiitosta.

– Ennen noutoajan alkua täytyy tarkistaa, ovatko kuormat saapuneet ja aamunoutojen läpikäynti on aloitettava aikaisin, jotta ehdin soittaa mahdollisista puutoksista asiakkaille, Vornanen mainitsee.

KAKSI LAATIKKOA tuli täyteen, kun ensimmäinen tilaus on kerätty.

Sitten laatikot pinotaan kylmiöihin noutoaikojen mukaiseen järjestykseen. Herkät tuotteet, kuten kukat ja yrtit jätetään lämpimälle puolelle. Tuotteisiin liitetään tilaustiedot, jotta ne löytyvät noutoaikaan nopeasti.

Vornanen ehtii vielä aloittaa uuden keräyskierroksen ennen aamunoutojen alkamista. Kun tilauksia aletaan noutaa. Vornanen vie laatikoita noutopisteelle. Noutopisteen hoitamisen lomassa hän taittelee myös keräyslaatikoita ja seuraa verkkokaupan sosiaalista mediaa.

Nyrkkisääntönä voi pitää, että ollakseen tehokasta keräyksiä pitäisi tehdä vähintään kaksi tunnissa. Kaikki riippuu kuitenkin tilausten koosta. Iltapäivän tilauksia aletaan hakea ja samalla aletaan tarkistaa kotiinkuljetuksia: ovatko tilaukset oikeilla lavoilla ja onko ne veloitettu?

Kun päivä on pulkassa, koossa on viisi kerättyä tilausta lukuisten muiden työtehtävien lomassa. Askeleita kertyi liki 15 000.

TEKSTI ja KUVAT: Maria Paldanius

 

Lue koko juttu elokuun Kehittyvästä kaupasta