Kun Ivalossa lomailleelta kiinalaisturistilta tammikuussa diagnosoitiin korona, K-Market Kuusamon kauppiaat Heidi ja Heikki Pumpanen pohtivat asiakkaiden kanssa, miten tässä mahtaa käydä. Kukaan ei osannut ennakoida tulevia rajoituksia ja joukkolomautuksia.
Viime kesänä remontoidussa kaupassa kaupankäynti oli tammikuussa hyvällä kasvu-uralla ja ulkomaisia turistejakin oli välillä jonoksi asti. Helmikuussa matkailijoiden virta vielä kiihtyi. Verkkokauppaan tuli heiltä kymmenkunta tilausta viikossa, ja kaupassa viilailtiin systeemejä kuntoon.
Maaliskuussa koronatartunnat lisääntyivät pääkaupunkiseudulla ja uudet rajoitukset astuivat voimaan. – Silloin tilanne räjähti meilläkin käsiin. Torstai-iltana alkoi hamstraus, Heidi Pumpanen kertaa. Täydennystä on saatu hyvin ja logistiikka on toiminut erinomaisesti.
Maaliskuun lopulla Rukan hissit sulkeutuivat ja Uusimaa eristettiin. Ostoryntäykset loppuivat ja matkailijat katosivat.
– Monelta yrittäjältä on loppunut rahan tulo kuin seinään. Odotamme kaikki, että tilanne normalisoituu ja matkailijat palaavat, Heikki Pumpanen sanoo.
KAUPALLA on kuitenkin kiirettä, sillä ruokaa kuluu kodeissa nyt paljon, kun koulu- ja työpaikkaruokailut ovat jääneet pois. Matkailijoiden kaikkoamisesta huolimatta myynti on plussalla, jopa ilman verkkokauppaa.
– Kiirettä pitää, mutta me tykätään. Aika menee nopeasti, kun paahdamme menemään. Juttelemme paljon henkilökunnan kanssa, toki huoliakin on, Heidi Pumpanen kertoo.
Yhdessä pidetään huolta henkilökunnasta ja asiakkaista. Pleksit saatiin kassoille nopeasti, kun Heikki hurautti paikalliseen lasiliikkeeseen.
– Tiistaiaamuna tein tilauksen ja iltapäivällä soitettiin, että valmista on. Keskiviikkona asensin, kauppias kertaa.
PERUSASIAT ovat K-Market Kuusamossa kunniassa. On itsestään selvää käyttää käsineitä ja pestä niitä ahkerasti. Käsidesiä, saippuaa ja paperipyyhkeitä kuluu. Pintojen puhdistusta varten on tehty suihkupulloon puhdistuscocktaileja, ja kassahihnoja, postin pöytää, maksupäätettä, vaakoja ja painonappeja pyyhitään tiuhaan.
Kaupan salaattibaari pistettiin kiinni heti kriisin alkaessa, ja paistotuotteena myydään enää karjalanpiirakoita ja paikallisia rieskoja valmiiksi pakattuna.
Aukioloajat ja työajat on pidetty ennallaan. – Hyllyjä saa täyttää koko ajan ja verkkokauppa lisääntyy niin paljon, mitä ehditään hoitaa. Kun ennen viikossa oli kymmenen tilausta, niin nyt niitä on saman verran päivässä, emmekä ole vielä edes mainostaneet palvelua.
VERKKOKAUPPA kasvaa koko ajan. Tavoitteena on nostaa viikottainen tilausmäärä huhtikuun kuluessa ensin sataan ja toukokuussa 150:een.
Pumpaset uskovat verkkokaupan saavan koronasta sellaisen buustin, että kaupankäynti muuttaa muotoaan lopullisesti. He aikovat hoitaa tonttinsa viimeisen päälle ja uskovat K-ruoka.fi-palvelun ohjaavan verkkoasiakkaat oikeaan osoitteeseen. – Iäkkäämmätkin ovat kehuneet sitä todella helpoksi käyttää.
Seuraavaksi olisi tarkoitus hankkia auto, jolla tilauksia voitaisiin kuljettaa kaupunkialueella. – En pidä mahdottomana, että viitisen prosenttia myynnistä tulisi jatkossakin verkon kautta, kauppias juttelee.
Vaikka aamun tunnit ovat hiljentyneet, rutiineista pidetään kiinni. Henkilökunnalle Pumpaset ovat terottaneet samaa: tauot on pidettävä kuten ennenkin, vaikka olisi kuinka kiire. Apua pitää pyytää heti, jos siltä tuntuu.
– SELVIÄMME TÄSTÄ yhteistyöllä. Positiivisella mielellä ollaan. Uskomme, että pohjoisen vetovoima tästä vain kasvaa ja seuraavasta talvesta tulee ihan huikea.
Lue koko juttu 23.4. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.
TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen / KUVAT Mikko Käkelä