Vilpitön lehmolainen on K-Supermarketin oma olut

Mitä syntyy, kun kauppias, vakioasiakas ja paikallinen pienpanimo ryhtyvät yhteistyöhön? Kontiolahdessa Pohjois-Karjalassa siitä syntyi ”Lehmon lager Seppo”. Lehmon K-Supermarketin paikallisesti pantu nimikko-olut on kuin sen mukavat asiakkaatkin: helposti lähestyttävä ja vilpitön.

Kun Seppo Sahlman, 63, astuu Lehmon K-Supermarketiin Kontiolahdessa, häntä ei voi olla huomaamatta. Ellei miestä näy, ainakin hänen kantava äänensä kuuluu hyllyjen lomasta. Sahlman ei vierasta ketään, hän juttelee kaikille ja kaikkien, myös kauppias Silja Törrösen,34, kanssa.

Vuosien saatossa Sahlmanista oli tullut niin tuttu, että keväällä Törrönen rohkeni ehdottaa miehelle: mitäs jos sinulle Seppo tehtäisiin oma olut oikein kuvan kanssa?

”Sain idean joensuulaiselta Eväskontilta, joka oli jo teettänyt omien toiveidensa mukaisen oluen. Halusin olueen kuitenkin paikallisuutta, jotain lehmolaisuutta, helposti lähestyttävää ja vilpitöntä, jota Sepossakin on. Eikä miehellä ollut mitään sitä vastaan,” Silja Törrönen nauraa.

Oluen valmistajakin löytyi ensimmäisellä yhteydenotolla. Panimo Honkavuori toimii sopivasti Lehmon ja Joensuun rajalla, ja samaisen pienpanimon muitakin, hyvin pohjoiskarjalaisittain nimettyjä oluita löytyy marketin juomaosastolta. Niitä ovat esimerkiksi ”Joki”, ”Heili”, ”äkäsen eukon lagerolut ” tai vaikkapa Indian Pale Ale eli IPA, jonka innoittajana on ollut Kolin jylhä luonto.

”Yhteistyö honkavuorelaisten kanssa on ollut todella mutkatonta, tarvittiin vain jokunen sähköposti ja puhelinsoitto, ja nyt meillä on ollut koko kesän hylly omaa ”Lehmon lager Seppoa”. Asiakkaat ovat ottaneet nimikko-oluen hyvin vastaan. Moni on tunnistanut pullosta: siinähän on naapurin Seppo!”

”Ja me olemme tykänneet tehdä töitä K-kauppiaiden kanssa”, vahvistaa Törrösen arvion Panimo Honkavuoren Jani O. Honkanen.

Pienpanimobuumin harjalla

Panimo Honkavuori on yksi pienpanimobuumin harjalla syntyneistä oluen tuotantolaitoksista. Pohjois-Karjalassa se on miltei ainoa sarallaan. Rääkkylässä toimiva Paksuniemen Juomatehdas on keskittynyt siidereiden ja tilaviinien valmistukseen, tosin silläkin on ainakin ajoittain oluita valikoimissaan.

Panimo Honkavuori perustettiin syyskuussa 2015. Panimolaitteisto tilattiin Kiinasta, pullotukseen tarvittava tekniikka Italiasta. Ensimmäiset oluet pullotettiin toukokuussa 2016.

Laitteisto mahdollistaa 150 000–200 000 litran vuosituotannon, mutta toistaiseksi yritys keskittyy määrän sijasta valmistamaan tasalaatuista olutta.

Tällä hetkellä tuotannossa on kymmenkunta eri olutta, ja tämän vuoden tuotannoksi on arvioitu 40 000–50 000 litraa. Honkavuoren oluita saa reilusti yli sadasta ravintolasta ja vähittäismyyntipisteestä Suomessa, muun muassa useista kymmenistä K-kaupoista.

Lähituotteille on kysyntää

Seitsemän vuotta sitten Lehmossa K-kauppiaana aloittanut Silja Törrönen sanoo, että lähiruoka ja paikalliset tuotteet kiinnostavat asiakkaita entistä enemmän. Ja sitähän pienpanimotkin kokevat olevansa: pientuottajia ja osa elintarvikealaa kuten muuallakin Euroopassa.

Lähiruoka on olennainen osa Lehmon K-Supermarketin noin 10 000 tuotteen valikoimaa.

”Esimerkiksi ruisleipää, karjalanpiirakat, lanttukukot, perunaa ja tuoretta kalaa tulee jo paikallisilta tuottajilta, mutta kaipaisin lisää yhteistyökumppaneita. Tuottajat voisivat itse olla aktiivisempia ja tarjota tuotteitaan myyntiin,” Törrönen sanoo.

Silja Törrönen on kauppiassuvun kasvatti ja taloustieteitä opiskellut maisteri. Hänen isänsä Rauno Törrönen on toiminut K-Citymarketin kauppiaana Joensuun keskustassa parikymmentä vuotta. Citymarketissa Silja Törrönenkin sai ensikosketuksen kaupan alaan ollessaan siellä töissä jo ennen lukioaikojaan.

Isä-Törrönen oli kiinteistöbisneksessä mukana, kun Lehmoon ryhdyttiin vuonna 2011 puuhaamaan uutta K-kauppaa usean vuoden tauon jälkeen.

”Olin tuolloin kauppiaana Lohjalla, kun isä kysyi, olisinko halukas palaamaan kotipuoleen. Vaikka viihdyin myös Lohjalla, lähin ystäväpiiri oli kuitenkin täällä ja luvassa oli isompi kauppa omassa kiinteistössä.”

Silja Törrösellä on nyt 1 600 neliön liiketila noin 2 000 kotitalouden asuttamassa Lehmossa. Myymäläala on 1 250 neliötä, ja sen sydän on herkullinen ja ruokaisa tuoreosasto. Muun muassa siitä kauppa onkin saanut kiitosta.

Vuonna 2014 Lehmon K-Supermarket valittiin Itä- ja Keski-Suomen parhaaksi K-Supermarketiksi. Meriittejä olivat myös asiakastyytyväisyys sekä myynnin että asiakasmäärän suotuisa kehitys.

Lähiruuan arvostus näkyy

Pienpanimobuumi alkoi Suomessa puolenkymmentä vuotta sitten, ja sen jälkeen eri puolille maata on perustettu kymmeniä uusia panimoita, kiivaimpina aikoina parikin panimoa kuukaudessa.

Pienpanimoliiton puheenjohtaja, porilaisen Beer Hunter’s -panimoravintolan yrittäjä Mika Tuhkanen sanoo, että pienpanimoita on nyt jo 85. Eniten uusia yrityksiä on syntynyt Etelä-Suomeen ja rannikolle, tosin aivan viime aikoina niitä on polkaistu alulle myös Itä- ja Pohjois-Suomessa.

Ns. käsityöoluiden suosio johtuu ainakin osittain yleisestä lähiruuan ja -tuotteiden arvostuksen noususta. Volyymiltaan pienpanimot ovat kuitenkin – nimensä mukaisesti – pieniä; vain nelisen prosenttia Suomessa juoduista oluista on pienpanimoiden valmistamia.

”Kuluttajat ovat entistä tarkempia siitä, mitä suuhunsa pistävät. Toivoisimme tietysti, että yhä useampi luopuisi piintyneistä ostotottumuksistaan. Hinnalla pienpanimot eivät pysty kilpailemaan, keinot on etsittävä muualta”, sanoo Tuhkanen.

Pienpanimot työllistävät Suomessa yli 300 ihmistä, mikä on 10 prosenttia koko panimoteollisuuden työvoimasta.

Pien- ja suurpanimon raja kulkee 15 miljoonassa tuotetussa olutlitrassa. Suomessa on hyvin eri kokoisia toimijoita alkaen muutamasta tuhannesta litrasta 10 miljoonan litran vuosituotantoon. Keskikastia ovat 150 000–600 000 litraa vuodessa olutta tuottavat panimot.

Pienpanimoliiton tärkein tavoite on ulosmyyntioikeuden saaminen panimoille, mitä on yritetty saada jo 1990-luvulta lähtien. Se näyttäisi nyt toteutuvan alkoholilain uudistuksen myötä vuoden 2018 alussa. Oluen kauppavahvuus on vielä kysymysmerkki eli nostetaanko prosentti 4,7:stä 5,5:een.

Teksti Tuula Koponen » Kuva Pentti Väistö

Juttu on luettavissa kokonaisuudessaan elokuun Kehittyvästä Kaupasta.