HYLLYT NOTKUVAT VALIKOIMAA ja palvelutiski on viritetty viimeisen päälle. Olemme selvästi Linnainmaan K-Citymarketissa Tampereella, mutta jokin on nyt eri tavalla. Kauppa on tyhjillään, ja kun tarkkaan katsoo, maailma tuntuu koostuvan – pikseleistä. Aivan, nyt ollaankin virtuaalikaupassa.
– Perheen lapset saivat viime jouluna pukilta lahjaksi VR-lasit, ja niitä testatessa tuli mieleen, voisiko meidän kaupasta tehdä virtuaalimyymälän väliportiksi verkkokaupan ja kivijalan väliin, verkkokauppavastaava Teemu Silvennoinen kertoo.
Taustaselvittelyjen ja yhteistyökumppanin löytämisen jälkeen oli aika esitellä idea kauppias Mikko Salmialle, joka lämpenikin ajatukselle nopeasti. Kuvauksia pystyttiin toteuttamaan vain kaupan ollessa öisin kiinni, joten Silvennoinen ja yhteistyökumppaniksi valittu Virtual Studion Miikka Leskinen viettivät öitä kaupalla kuvaillen myymälää 360-kameralla.
– Asiakasnäkökulmasta virtuaalikaupan tavoitteena on madaltaa kynnystä verkko-ostamiseen ja tuoda verkkoshoppailuun kotisohvalle samaa elämyksellisyyttä kuin mitä asiakas saa meiltä kivijalassa, Silvennoinen avaa.
Hän kertoo asiakkaiden löytäneen kesäkuussa avatun virtuaalimyymälän hienosti. Näkyvyyttä on saatu somessa ja paikallislehdessä, ja virtuaalinen ovipumppu on laulanut jo tuhansia kertoja. Virtuaalimyymälään voi astua sisään osoitteessa Virtuaalinenruokakauppa.fi.
– Asiakkaat ovat palautteiden mukaan ymmärtäneet meidän aidon halumme uudistaa, kokeilla ja kehittää kauppaa, Silvennoinen iloitsee.
TAMPEREEN KOILLISOSASSA, vilkkaiden Lahdentien ja Jyväskyläntien kainalossa sijaitsevan K-Citymarket Linnainmaan asiakaskunta on monipuolinen. Diplomikauppias Mikko Salmia on nauttinut puolestatoista vuodestaan Linnainmaalla, joskin työnkuva on nyt tyystin erilainen kuin kauppiasuran alussa 250-neliöisessä marketissa.
– Kauppiaan ammatissa on hienoa, että kun kauppojen koko muuttuu ja asiakkaat vaihtuvat, siinä on pakko kasvaa itsekin mukana johtajana ja esimiehenä.
K-Citymarket-kauppiaana on Salmian mukaan tärkeää osata johtaa, luottaa organisaatioon ja keskittyä kokonaiskuvaan. – Välillä kalenterissani on aukkoja, jolloin vietän juhlapäivää myymälässä työntekijöiden kanssa hyllytellen ja asiakkaita moikkaillen.
Alkuvuonna 2023 käynnistyvää remonttia odotellaan kaupalla jo innokkain mielin. – Remonttirypistys tulee olemaan iso, mutta emme malta odottaa uudistetun kaupan avausta. Henkilökunnallamme on rautainen ammattitaito ja näen meissä potentiaalia parantaa vielä merkittävästi.
VERKKOKAUPASSA TAVOITTEET ovat kaukana vaatimattomasta: tähtäimenä on Suomen parhaan asiakaskokemuksen ruoan verkkokauppa. Marraskuussa 2021 avattu verkkokauppa on tärkeä osa Linnainmaan strategiaa lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Siitä haetaan myös tukea kivijalkamyyntiä mahdollisesti haittaavan remontin ajaksi.
– On selvää, että verkkokauppa ei ole ainakaan alkuvaiheessa tuloksellisesti ydinliiketoimintaamme, mutta asiakkaan näkökulmasta kauppa on kokonaisuus. Loistavasti hoidettu ja sydämellä palveleva verkkokauppa on koko kaupan markkinointia, ja pääsemme sen avulla lähemmäs asiakkaita.
Tuoreella kokemuksellaan Salmia tietää, että toimivaa verkkokauppaa ei laiteta pystyyn sormia napsauttamalla, vaan se vaatii investointeja, työtunteja ja osaamista. K-kauppiaalle myös Keskon tuella ja kannustuksella on hänen mukaansa iso merkitys.
– Käynnistysvaiheessa rahaa menee henkilöstökuluihin ja muihin hankintoihin, mutta voin todistaa kirkkain silmin, että puhe verkkokaupan tuomista uusista asiakkaista ei ole ollut sanahelinää.
VERKKOKAUPPAVASTAAVA Teemu Silvennoinen oli uuden palvelun käynnistämisessä avainroolissa. Hän kertoo tunteneensa kauppiaan jo vuosien takaa, minkä lisäksi hänen puolisonsakin työskentelee Linnainmaalla. Kun alanvaihto myynti- ja digimarkkinointihommista alkoi kiinnostaa, Silvennoinen marssi syksyllä 2021 Salmian toimistoon ja kyseli olisiko töitä tarjolla.
– Mikko vastasi, että verkkokauppa pitäisi laittaa pystyyn. Pyörittelin asiaa päässäni pari päivää, minkä jälkeen esittelin Mikolle konseptin Suomen parhaan asiakaskokemuksen verkkokaupasta.
Vajaan vuoden aikana Linnainmaan verkkokaupan palvelun, keräilytehon ja järjestelmien kehitys on ollut jatkuvaa, Silvennoinen kertoo. Viimeksi elokuussa palvelu laajeni kotiinkuljetuksella.
K-Citymarket Linnainmaa on ollut myös mukana pilotoimassa K-ryhmän uutta verkkokaupan keräilyjärjestelmää. Keräilyteho on järjestelmä myötä noussut kaupassa dramaattisesti, koko kaupan osalta jopa 30 prosenttia. Vaikka kaikki perustuu asiakaskokemukseen, kaupan tavoitteena on olla kärkipäässä myös keräilytehossa.
– Keräily on ainakin meillä kilpajuoksua itseä ja tehomittaria vastaan, ja kun tehotilastot paranevat, samassa tahdissa paranee myös työn mielekkyys. Uusi keräilyjärjestelmä mahdollistaa paljon paremmin ennakointia mutta se myös haastaa keräilijää miettimään joka kierroksella parempia ratkaisuja. Ainakin meillä kaikki ovat innoissaan, Silvennoinen toteaa.
– Välillä on huvittavaakin seurata verkkokauppatiimin hommia, kauppias Salmia heittää. – Koen aitoa ylpeyttä, että siellä huumorikin lentää, kun jätkät vertailevat toistensa keräilytehoja.
RUOKAKAUPAN DIGITALISOITUMINEN on ollut Mikko Salmian mielestä hänen 17-vuotisen kauppiasuransa aikana niin suuri mullistus, että sen tarkempaan käsittelyyn loppuisivat lehdestä sivut. Viimeaikaisista hankkeista muun muassa valikoimanhallintaan ja dataan liittyvät työkalut, sähköiset hinnannäytöt ja itsepalvelukassat ovat hänen mukaansa kaikki vieneet kaupan toimintoja eteenpäin.
Salmia korostaa digimurroksessa osaavan ja visionäärisen henkilökunnan merkitystä mutta myös K-ryhmän kauppiaiden kykyä uudistaa koko alaa.
– Meillä on järjettömän kovia K-kauppiaita, jotka ovat visioineet vaikka mitä hienoa. Se työ tukee meidän koko ryhmää ja rakentaa hienoa mielikuvaa K:sta. Ei ole liioiteltua sanoa, että ”me viedään tätä skeneä”, Salmia heittää.
Myöskään Linnainmaan virtuaalimyymälä ei ole vielä sellaisenaan valmis, vaan sitä on tarkoitus kehittää, päivittää ja ylläpitää. Tulevaisuuden haaveena olisi verkkokauppavastaava Silvennoisen mukaan se, että asiakas voisi kiertää VR-lasit päässä myymälää kotoa käsin ja lisätä tuotteita virtuaaliseen ostoskoriin, minkä jälkeen tuotteet toimitettaisiin hänelle kotiin.
Jatkokehitystä tulee luontaisesti myös tulevan remontin myötä, kun koko virtuaalimyymälä pitää kuvata uusiksi, jotta sen avulla päästään esittelemään virtuaalisesti myös uudistettua myymälää.
– Samalla vanha myymälä jää meille muistoksi ja museonähtävyydeksi, jonne voi vielä vuosienkin jälkeen palata virtuaalisesti, Teemu Silvennoinen sanoo.
K-Citymarket Linnainmaa, Tampere
- diplomikauppias Mikko Salmia (2021–)
- tavoitteena tarjota Suomen parhaan asiakaskokemuksen ruoan verkkokauppa, alueen paras liha- ja kalaosaaminen sekä alueen parhaat valikoimat ja sesonkiymmärrys
- työllistää elintarvikepuolella 34 henkilöä
- virtuaalikauppa osoitteessa Virtuaalinenruokakauppa.fi.
Lue koko juttu 28.10.2022 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.