Puuvillan kauppakeskuksessa Porin keskustassa sijaitsevassa K-Citymarketissa on löydetty oma tapa tehdä asioita, ja tulokset näkyvät: kauppa palkittiin K-Citymarket-ketjun viime vuoden parhaana juomakauppana.
– Uudistimme osaston täysin kesällä 2020, ja sen hyvän pohjan päälle rakennamme edelleen, kauppias Jaakko Kauppinen kertoo.
Uudistuksessa panostettiin Kauppisen ja tiiminvetäjä Tarita Alavan mukaan vahvasti myymälämiljööseen ja esillepanoihin, mutta yksi merkittävimpiä oivalluksia oli laajan yhteistyön käynnistäminen paikallisen Beer Hunter’s -panimoravintolan kanssa.
– Kun aloimme suunnitella osaston uudistusta, tutkailimme löytyisikö talosta ketään, jolla olisi riittävää innostusta ja asiantuntemusta oluita kohtaan. Kun sopivaa henkilöä ei oikein löytynyt, tuli mieleen selvittää ulkoista yhteistyökuviota, Kauppinen valottaa.
Yhteistyökumppani oli mukana uuden osaston suunnittelussa ja vastaa nyt kaupan vaihtuvasta erikoisolutvalikoimasta. Kauppinen kehuu kumppanin asiantuntijuutta ja kontakteja Suomen lähes kaikkiin pienpanimoihin.
– Kumppani hoitaa kokonaan yhteistyön pienpanimoiden kanssa, eikä vastaavaa yhteistyötä liene muissa kaupoissa näin isosti tehty, tiiminvetäjä Alava kertoo. – Erikoisoluthyllystämme on tullut kauppamme ehdoton vahvuus.
Kilpailuetua tulee myös yleisestä valikoiman laajuudesta: oluita on Kauppisen mukaan tälläkin hetkellä hyllyssä melkein 700 erilaista, ja kilpailijat voitetaan valikoiman laajuudessa kaikissa muissakin juomakaupan segmenteissä.
Hyvinvointitrendi jatkuu
Ruoan ja juoman yhdistäminen on ollut uudistuksesta lähtien yhtenä kantavana ajatuksena K-Citymarketissa. Beer Hunter’sin Mika Tuhkasen käsistä kaupalle syntyivät yleisluontoiset suositukset eri oluttyyppien yhdistämisestä ruokiin.
– Jos satun itse olemaan vaikkapa perjantai-iltapäivänä juomaosastolla, yllättävän moni asiakas tulee kyselemään suosituksia, Kauppinenkin kertoo.
Juomatrendeissä esimerkiksi alkoholittomuus on pitänyt pintansa hyvin. Kaksikon mielestä virta vie nyt selvästi kohti alkoholittomia ja kevyempiä juomia. Hyvinvointitrendi on vahva, ja esimerkiksi vähäsokeriset hard seltzerit ovat kasvaneet lähes räjähdysmäisesti.
Asiakastoiveet Puuvillassa pyritään aina toteuttamaan, tosin pienpanimoiden rahtirajat aiheuttavat joskus hankaluuksia: kun kaupan valikoima on näin iso, kysyntä mitä tahansa yksittäistä tuotetta kohtaan on aina rajallista. Kaikkein erikoisimmille asiakastoiveille ei myöskään joskus löydy maahantuojaa.
Myös uutuustuotteet kiinnostavat. Kauppias Jaakko Kauppinen haluaa tosin lähettää teollisuudelle terveisiä: – Kauppaa kiinnostaa ottaa valikoimaan sellaisia uutuuksia, joihin me aidosti uskomme. Joskus markkinoille kuitenkin tuodaan tuotteita, joiden voi jo valmiiksi arvata jäävän pienelle kysynnälle. Panimoiden voisi olla hyvä oman myyntikentän lisäksi konsultoida myös muutamia asiakasrajapinnassa toimivia kauppiaita jo uutuuksien suunnitteluvaiheessa.
Alava ja Kauppinen ovat ylpeitä K-Citymarket-ketjun Vuoden juomakauppa -tunnustuksesta. Työtä sen eteen on tehty paljon, ja Kauppisen mielestä palkinnon arvoa nostaa tieto siitä, miten paljon muissakin K-Citymarketeissa on viime vuosina panostettu juomaosastoihin.
Kesän juomakaupan onnistumisessa keskeistä on Tarita Alavan mukaan olla ajoissa liikkeellä. Jaakko Kauppinen nostaa esiin saatavuuden merkityksen: esimerkiksi parin vuoden takaisen lämpimän kesän aiheuttamat toimitusvaikeudet ovat yhä tuoreina mielessä. Myös houkuttelevilla esillepanoilla voi saada paljon aikaan, mutta siihen kaikkein tärkeimpään, mahdollisimman varhain käynnistyvään, aurinkoiseen ja lämpimään kesään, ei kaupoissa taideta sentään pystyä vaikuttamaan.