Palkituissa K-kaupoissa ollaan rohkeasti erilaisia

Jaa

Ketjujensa parhaiksi valituissa kaupoissa on löydetty oma tapa erottua kilpailijoista ja täyttää kaikkein vaativimpienkin asiakkaiden tarpeet ja toiveet. Toukokuun Kehittyvässä Kaupassa kauppiaat kertovat, mistä aineksista menestys on syntynyt ja mikä inspiroi kehittämään kauppaa koko ajan paremmaksi.

Ketjunsa Vuoden kauppana palkitusta Järvenpään K-Citymarketista rakennetaan grocerant-kauppaa. Vapun kynnyksellä diplomikauppias Markku Hautala (kuvassa vas.) avasi keittiömestariguru Matti Jämsenin (kuvassa oik.) kanssa kaupan aulaan Sesonki-ravintolan, joka pyörii täysin kaupan tuoreiden antimien varassa. Varastoja ei ole lainkaan. Uusi ravintola on taas yksi etappi kauppias Hautalan aktiivisessa kehitystyössä, jonka tavoitteena ja päämääränä on olla yksi Euroopan parhaista ja kiinnostavimmista ruokakaupoista. ”Meillä on selkeä oma näkemys siitä, millainen kaupan tulisi olla. Rakennamme kauppaamme kovaa vauhtia ihan erilaiseksi”, Hautala sanoo.

”Panostamme täysillä asiakkaiden henkilökohtaiseen palveluun ja henkilökuntamme ammattitaitoon”, ketjunsa vuoden parhaaksi kaupaksi valitun K-Supermarket Kasarmin kauppiaat Pasi ja Anne Saarinen kertovat. Helsingin Töölössä on vaativa asiakaskunta, ja niin maailman trendit kuin someilmiötkin rantautuvat kauppaan saman tien.  ”Itse määrittelemämme tuoretuotteisiin painottuva kauppakohtainen liikeidea on onnistunut sataprosenttisesti. Kehitämme kauppaa koko ajan ja yritämme keksiä aina vaan uutta positiivista, jolla yllätämme asiakkaat joka päivä uudestaan.”

Asiakkaat valitsivat Saku ja Tii-Mari Vätin kaupan viime vuoden K-Ruoka Awardseissa parhaaksi K-Marketiksi, ja ketju valitsi Vätit vuoden alussa Pohjanmaan-Satakunnan-alueen parhaiksi kauppiaiksi. Saatuaan Lapinpadan hyvälle kasvu-uralle kauppiaspari ryhtyi vuoden alussa K-Marketien kauppiaaksi myös Oripäässä ja Yläneellä. Toukokuussa kauppaperhe kasvoi neljännellä kaupalla Alastarolla. ”Kaikki kauppamme ovat kyläkauppoja, mutta keskenään hyvin erilaisia. On inspiroivaa uutta kauppaa vastaanottaessa tutustua alueen ihmisiin ja rakentaa yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa. Haluamme, että jokainen kauppa hehkuu juuri oman kylänsä tunnelmaa.”

Vuoden K-Raudassa Kemissä on valmistauduttu huolellisesti rautakaupan tärkeimpään sesonkiin. Myyntiin on budjetoitu kehitystä melkein kahden käden sormin, ja sen mahdollistamiseksi on tehty investointeja. ”Olemme tehneet ulkomyymälään kohtuullisen mittavaa laajennusta ja remontoineet puutarhamyymälää. Panostamme muutenkin vahvasti kesän puutarhamyyntiin”, kauppiaat Anne ja Jarmo Antikka kertovat. Kuluttajien kasvaviin odotuksiin on vastattu myös kouluttamalla kaupalle Remonttimestari, joka auttaa remontin suunnittelussa, toteutuksessa ja eri vaiheisiin liittyviin kysymyksissä.

Viime vuonna Vuoden Intersportiksi valitun Hyvinkään Intersportin kauppiaat Tomi Vaskelainen ja Maria Paloviita ovat löytäneet tapansa vastata kiristyvään kilpailuun ja nettikaupan vetovoimaan. He sanovat, että verkkokauppa sekä tuo että vie asiakkaita. Kivijalan vahvuus on siinä, mttä kuluttajat haluavat kokeilla tuotteita ja arvostavat hyvää asiakaspalvelua. ”Jos pystymme ylittämään kaupassamme asioivien asiakkaiden odotukset, pärjäämme myös tulevaisuudessa. Uskomme, että valikoimiin ja asiakaspalveluun panostaminen tuottaa positiivisen myynninkehityksen myös tänä vuonna.”

Entä miten kauppa on kehittynyt ja mitkä ovat lähiajan näkymät? Näistä ja tarkemmin kauppojen menestystekijöistä  voit lukea 18.5. ilmestyvästä Kehittyvästä Kaupasta.