Lehdistötiedote: K-kauppiaat tukemaan kehitysvammaisten työllistymistä

”K-kauppiaat ovat koko 100-vuotisen historiansa ajan olleet keskeisiä vastuunkantajia omassa yhteisössään. Siksi liiton juhlavuoden keräysvarojen lahjoittaminen kehitysvammaisten työllistämiseen K-kaupoissa oli meille kauppiaille luonteva valinta”, K-kauppiasliiton hallituksen puheenjohtaja Tomi Korpisaari kertoo.

K-kauppiaiden yhteistoimintajärjestö K-kauppiasliitto ry ja Kehitysvammaliitto ry ovat käynnistäneet yhteistyöhankkeen ”Monenlaisia tuloksentekijöitä”, jonka tarkoituksena on olla mukana tukemassa kehitysvammaisten työllistymistä luomalla työ- ja harjoittelupaikkoja kehitysvammaisille K-ryhmän kauppoihin.

K-kauppiasliitto täyttää tänä vuonna 100 vuotta ja antaa hankkeeseen Kesko Oy:n ja muiden sidosryhmien juhlavuoden keräykseen lahjoittamat varat.

Yhteistyöhanke julkistettin K-kauppiasliiton 100-vuotisjuhlavuoden pääjuhlassa Helsingissä 24.3. Keskon pääjohtaja Matti Halmesmäki luovutti Keskon hankkeeseen lahjoittaman summan 30 000 euroa jättikokoisen sekin muodossa liiton puheenjohtajalle Tomi Korpisaarelle ja Kehitysvammaliiton toiminnanjohtajalle Veli-Pekka Sinervuolle. Mukana juhlallisuuksissa oli myös K-marketissa Kannelmäessä työskentelevä Niko Lahtinen.

Työikäisiä kehitysvammaisia suomalaisia on 23 000. Heistä ainoastaan noin 300:lla on mahdollisuus tehdä työsuhteista palkkatyötä.  Suurin osa kehitysvammaisista suorittaa peruskoulun ja lähes kaikki osallistuvat peruskoulun jälkeen valmentavaan opetukseen. Suurella osalla on myös ammatillista koulutusta ja tutkinto.

K-kauppiasliiton juhlavuoden hanke antaa mahdollisuuden parantaa ja kehittää työnantajien ja työntekijöiden kohtaamista. Työnantajat eli K-kauppiaat saavat motivoituneita ja sitoutuneita työntekijöitä ja työntekijät saavat puolestaan mahdollisuuden käyttää osaamistaan ja kehittää myös uusia taitoja.

Tavoitteena on myös luoda työllistymisestä selkeät toimintamallit yhteistyössä kunnallisten työhön valmentajien kanssa, jotta työllistyminen ja työllistäminen sujuisivat tulevaisuudessa helpommin. Hankkeessa huomioidaan myös työyhteisön tukeminen uuden työntekijän kanssa toimimisessa sekä huolehditaan siitä, että apua ja tukea työelämän kysymyksiin on saatavissa myös hankkeen päättymisen jälkeen.

Lisätietoja:

Hallituksen puheenjohtaja, diplomikauppias Tomi Korpisaari,
K-kauppiasliitto ry, puh. 0400 463 124, tomi.korpisaari@k-maatalous.fi

Toimitusjohtaja Matti Mettälä, K-kauppiasliitto ry, puh. 0500 475 931, matti.mettala@k-kauppiasliitto.fi

Yhteiskuntavastuupäällikkö Tiina Kivisaari, Kehitysvammaliitto ry, puh. 040 823 1232, tiina.kivisaari@kvl.fi