Luottamuskauppiastyö

K-kauppiasliiton tehtävänä on K-kauppiaiden ja Keskon välisen kaupallisen yhteistyön organisointi. Yhteistyötä tekevät noin 60 K-kauppiaiden keskuudestaan valitsemaa ns. luottamuskauppiasta. Luottamuskauppias edustaa alueen, ketjun tai toimialan K-kauppiaita K-kauppiasliiton toimielimissä. Luottamuskauppiaiden työtä tukee K-kauppiasliiton toimiston henkilökunta. Yhteystiedot löydät täältä.

K-kauppiasliiton ja Keskon välistä yhteistyötä tehdään kolmella tasolla:

1. Ketjujen johtokunnat

Vähittäiskauppaketjuun kuuluvat K-kauppiaat valitsevat keskuudestaan ketjun johtokunnan, joka edustaa ketjun jäsenkauppiaita. Kesko kuulee ketjun kauppiaiden näkökulmia ketjun toiminnan kehittämisessä johtokunnan kautta. Ketjun johtokunta voi tehdä Keskolle aloitteita ketjun kehittämisessä. Ketjujen johtokunnilla on keskimäärin seitsemän kokousta vuodessa.

2. Toimialayhdistykset
K-ruokakauppiasyhdistys, K-rautakauppiasyhdistys ja K-erikoiskauppiasyhdistys

K-kauppiaat ovat oman toimialansa K-kauppiasliiton toimialayhdistyksen henkilöjäseniä. K-kauppiasliiton toimialayhdistyksen keskeisintä toimintaa on ketjujen johtokuntien tekemä yhteistyö Keskon kanssa vähittäiskauppaketjujen kehittämisessä.

Toimialayhdistyksen hallituksella, jolla on neljä kokousta vuodessa, on puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja, hallituksen jäsenet ovat ketjujohtokuntien puheenjohtajat ja varapuheenjohtajat. Toimialayhdistyksen hallituksen kokouksissa on mukana kutsuttuina Keskon toimialayhtiön toimitusjohtaja sekä Keskon vähittäiskauppaketjun ketjujohtaja sekä tarvittaessa muita Keskon johtajia. Hallituksen kokouksissa analysoidaan toimialan kauppiasketjujen menestymistä markkinoilla ja luodataan tulevaisuuden näkymiä.

3. K-kauppiasliiton hallitus

K-kauppiasliiton hallitus ohjaa K-kauppiasliiton toimialayhdistysten, ketjujohtokuntien ja K-kauppiasliiton toimiston toimintaa. Liiton hallituksella on puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja seitsemän jäsentä. hallituksen jäsenet ovat K-toimialayhdistysten puheenjohtajat ja varapuheenjohtajat. Hallituksen kokouksiin, joita on neljä vuodessa, osallistuu kutsuttuna Kesko-konsernin pääjohtaja.

Ajankohtaiset nostot

110 vuotta menestyksellistä K-kauppiasyrittäjyyttä

K-kauppiasliitto täyttää tänä vuonna 110 vuotta. Tampereen Palokunnantalolle kokoontuneet maakauppiaat päättivät aloittaa järjestäytyneen yhteistyön liiketoimintansa edistämiseksi ja etujensa ajamiseksi 11. elokuuta 1912. Maakauppiasliiton perustaminen vauhditti yksityisen vähittäiskaupan kehittymistä ja loi perustan myös K-ryhmän rakentumiselle, kirjoittaa K-kauppiasliiton toimitusjohtaja Jaana Hertsberg blogissaan.