Mirdita sai ammatin ja töitä oppisopimuksella

Mirdita Jashari sai kaupan alan koulutuksen ja töitä K-supermarket Korsosta Vantaalta oppisopimuskoulutuksella. Syksyllä hän valmistuu Edupolilta merkonomiksi suoritettuaan kahden vuoden oppisopimuskoulutuksen, joka on yksi nuorisotakuun työllistämismuodoista.

Oli kevät vuonna 2012, kun työtä vailla ollut Mirdita Jashari pääsi työkokeiluun omaan lähikauppaansa, K-supermarket Korsoon. Silloin Mirditan päivät kuluivat enimmäkseen hyllyjen täyttämisessä.

Kauppias Harri Nevalainen laittoi merkille Mirditan kiinnostuksen työhön ja oppimishaluun. ”Asenne ratkaisee. Ei haitannut, vaikka Mirditan suomen kieli oli tuolloin vielä aika puutteellista. Näin heti, että hän haluaa tehdä töitä ja kehittyä. On tärkeää, että sekä työnantaja että työntekijä saavat työharjoittelussa tuntuman siihen, onko kyseessä sopiva työntekijä ja onko tämä se työ, jota hän haluaa tehdä”, Nevalainen sanoo.

Merkonomiksi oppisopimuksella

Mirditan työsopimus päättyi 2012 kesän lopussa. Ahkera nainen tuli Nevalaiselle kuitenkin heti mieleen, kun Edupolista otettiin yhteyttä ja ehdotettiin oppisopimuskoulutusta.  Vaikka sillä hetkellä Korson K-supermarketissa ei ollutkaan akuuttia rekrytointitarvetta, Nevalainen päätti tarttua tilaisuuteen.

Kaksi vuotta on vierähtänyt, ja Mirditan hymyyn on vielä enemmän syytä kuin tuolloin kaupassa apulaisena aloittaneena. Työtehtävät ovat osittain samat, mutta paljon on tullut lisääkin. Päivät kuluvat kuin siivillä monipuolisessa työssä. Ja ennen kaikkea, Mirdita valmistuu syksyllä merkonomiksi oppisopimuskoulutuksella Liiketalouden perustutkinnon suoritettuaan.

”Halusin kovasti päästä oppisopimuskoulutukseen. Jotta koulutukseen pääsee, opiskelijalla pitää olla työpaikka, jossa oppisopimuskoulutus suoritetaan. Minut otettiin takaisin työntekijäksi Korson K-supermarkettiin samalla kun oppisopimuskoulutussopimus tehtiin. Oli tosi hienoa opiskella Edupolissa samaan alaan tähtäävien muiden opiskelijoiden kanssa”, Mirdita kertoo jo melko sujuvalla suomen kielellä.

Sujuvaa yhteistyötä

Vaikka oppisopimuskoulutus on ollut Suomessa käytetty väylä työelämään jo kauan, moni silti epäröi koulukseen ryhtymistä. Mitä työnantajan oikein pitää tehdä? Onko viranomaisviidakko ja paperityöt liian hankalia ja aikaa vieviä? Nevalaisen kokemuksen mukaan oppisopimuskoulutus on kuitenkin helppo tapa kouluttaa sitoutunutta henkilökuntaa. Yhteistyö koulutuksen järjestäjän Edupolin, oppisopimustoimiston ja TE-toimiston kanssa on sujunut kitkatta. Nevalainen toteaa, että apua saa, jos on kysyttävä.

”Minulle on tärkeintä saada sitoutuneita  ja motivoituneita työntekijöitä. Mutta koska työnantajalla on mahdollisuus myös palkkatukeen ja koulutuskorvaukseen, niin kyllähän se kannattaa hyödyntää. En ole kokenut oppisopimuskoulutusta mitenkään hankalana toteuttaa. Kun siihen kerran ryhtyy, on sitä myös helppo jatkaa. Yhteistyö eri tahojen kanssa on ollut sujuvaa”, Nevalainen kiittää.

Mirditan mielestä oppisopimuskoulutuksessa teoriaopinnot ja työssä oppiminen tukevat hyvin toisiaan. ”Kaupan alalla työssä oppiminen on tärkeää. Eihän pelkästään koulunpenkillä istuen voi oppia käytännön töitä. Toisaalta teoriaopinnot ovat olleet kivoja ja hyödyllisiä. Olemme keskittyneet muun muassa asiakaspalveluun ja visuaaliseen puoleen”, Mirdita kertoo.

Oppisopimuskoulutus on osa nuorisotakuuta

Nevalainen sanoo, että olisi hyvä, jos ymmärrettäisiin vielä paremmin se, että myös oppisopimuskoulutuksella valmistutaan ammattiin siinä missä muissakin koulutuksissa. Hän näkee oppisopimuskoulutuksessa monia hyviä puolia. ”Oppisopimuskoulutuksessa saa tutkinnon ja samalla arvokasta työkokemusta, jotka ovat molemmat tärkeitä työnantajalle”, hän pohtii. Sen avulla työnantaja voi omalta osaltaan kantaa vastuuta nuorten työllistämisestä ja osallistua nuorisotakuuseen.

”Nuorissa on tulevaisuus. Palkatessaan työttömän alle kolmikymppisen nuoren työnantaja saa palkkatukea sekä koulutuskorvausta jopa satoja euroja kuukaudessa koko oppisopimuskoulutuksen ajan. Samalla työntekijä saa koulutuksen ja palkkaa heti töiden ja koulutuksen alettua. Ja ennen kaikkea työnantaja saa sitoutuneen ja juuri itselleen sopivan työntekijän. Suosittelen kollegoilleni oppisopimuskoulusta”, Nevalainen hymyilee.

Mirdita puolestaan kiittää työnantajaansa joustavuudesta. Kun hän on ollut Edupolissa teoriaopinnoissa, työvuorojen järjestely on sujunut hyvin. Maahanmuuttajalle haastavinta ovat olleet tutkintojen kirjalliset osiot. ”Siihenkin olen saanut apua. Olen kehittynyt suomen kielessä työssä ollessani, sillä olen myös saanut käyttää kieltä. Olen iloinen siitä, että pääsin aika pian jopa kassatyöhön. Tykkään asiakaspalvelusta”, Mirdita hymyilee.

Teksti: Reija Kokkola Kuvat: Susa Heiska

K-ryhmä työllisti kesällä 2014 noin 5 000 nuorta kesätyöntekijää. Nuorisotakuu K-ryhmässä -ohjelman tavoite oli työllistää 1 000 nuorisotakuun kohderyhmään kuuluvaa nuorta vuoden 2014 loppuun mennessä. Tavoite saavutettiin yli puoli vuotta etuajassa: yli 1 600 nuorta on saanut töitä K-kaupoista ja Keskon yksiköistä elokuun 2013 ja lokakuun 2014 välisenä aikana. Yhteensä samalla aikavälillä K-ryhmään on työllistynyt noin 10 000 alle 30-vuotiasta nuorta.  Oppisopimiskoulutus on yksi nuorisotakuun työllistämisvaihtoehdoista.