K-kauppiasliiton ja Keskon yhteistyössä toteuttama Pieni suuri teko on yksi K-ryhmän suosituimpia sosiaalisen median sisältöjä. Pieni suuri teko palkittiin myös ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n Oma Media -kilpailussa yhteisöllisen median kunniamaininnalla vuonna 2024.
Procomin palkinto myönnettiin pitkäjänteisestä brändin rakentamisesta ja K-ryhmän vastuullisuustyön tunnettuuden lisäämisestä. Tuomariston perusteluissa Pienen suuri teko on monimuotoinen ja monipuolinen, vaikuttava organisaatiomedia, joka viestii yhteisöllisyyttä ja pyrkii yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen leviten kohderyhmäänsä laajemmalle yleisölle.
Vuonna 2024 Pienenä suurena tekona kerrottiin yhdeksän K-kauppiaan tarina, joista kukin tavoitti vähintään miljoona näyttökertaa. Pienet suuret teot herättävät tunteita, minkä ansiosta tarinoille on syntynyt sosiaaliseen mediaan sitoutunut seuraajajoukko. Pieni suuri teko -videot erottuivat sosiaalisen median uutisvirrassa selvästi paremmin kuin keskimääräinen sisältö. Keskimäärin 42 % tavoitetusta yleisöstä jäi katsomaan videoita pidemmäksi aikaa ja keskimäärin 16 % tavoitetusta yleisöstä katsoi videoita yli 15 sekuntia.
Pieni suuri teko -tarinat ilmestyvät K-ryhmä.fi:n, K-kauppiasliitto.fi:n sekä Keskon ja K-kauppiasliiton sosiaalisen median kanavien lisäksi artikkelina Pirkassa, Kehittyvässä kaupassa sekä K-kauppias-lehdessä. Ensimmäinen Pieni suuri teko julkaistiin vuonna 2017, jonka jälkeen erilaisia K-kauppiaiden vastuullisuustekoja on kerrottu miltei 70.
Millainen on Pieni suuri teko?
K:n kasvot suomalaisten arjessa ovat yli 1 000 kauppiasyrittäjää, jotka palvelevat päivittäin vastuullisesti miljoonia ihmisiä ympäri Suomea. Jokainen K-kauppa asiakkaineen ja yhteisöineen on erilainen. K-kauppiaiden halu vaikuttaa omassa yhteisössään näkyy päivittäin pieninä suurina tekoina. Pieni suuri teko -sarjassa nostamme esiin konkreettisia tapoja, joilla K-kauppiaat ovat vastanneet oman lähiyhteisön tarpeisiin. Samalla ne toimivat hyvänä esimerkkinä muille.
- Teko on useimmiten alueellinen kauppiaan oma arjen teko, jolla on mahdollisuus koskettaa kaikkia suomalaisia.
- Kauppias kantaa teollaan huolta omasta lähiympäristöstään ja haluaa tuoda oman panoksensa alueen ja sen yhteisön hyväksi.
- Kauppiaan teossa on jotain uutta ja poikkeuksellista sekä hän on siinä aidosti sydämellään mukana.
Onko kaupassasi tehty tai suunnitteilla Pieni suuri teko -sarjaan sopiva teko? Kerro siitä meille vastaamalla muutamaan alla olevan lomakkeen kysymykseen.
Kaikki lähetetyt teot käydään läpi, joten olemme sinuun yhteydessä lähiaikoina. Otamme myös jokaisen teon talteen mahdollista myöhempää käyttöä varten.
Lisätietoja:
Jenni Räsänen, etunimi.sukunimi@k-kauppiasliitto.fi
Pieni suuri teko: Kauppias tutustui Sininauhan asiakkaisiin ja sai heidät puhumaan ”meidän kaupasta”
– He kohtaavat ennakkoluuloja kaikkialla, kaupassani he saavat normaalia kohtelua, Porin K-Supermarket Antinkadun kauppias Jonatan Jarkia linjaa. Kauppiaan ennakkoluulottomuus on luonut naapurisovun Sininauhan palvelupisteen lissulaisten kanssa ja heitä pitämään kauppaa rauhoitettuna alueena.
Pieni suuri teko: Hyvään asiakaspalveluun ei aina tarvita sanoja
– Petri on hioutunut tähän asiakaspalveluun. Hänen eleensä ovat niin helposti luettavia, että siihen on helppo lähteä mukaan, K-Rauta Äänekosken ja Saarijärven kauppias Jani Korhonen kertoo. Viittomakieliselle Petri Lehtoselle kausityö K-Raudoissa sopii – kun on kesät töissä, niin talvella on mahdollisuus matkusteluun.
Pieni suuri teko: ”Lopulta asenne ratkaisee, vaikkei yhteistä kieltä olisikaan”
Työhaastattelu Google-kielenkääntäjän välityksellä vakuutti K-kauppias Hannu Vuorialhon ukrainalaisen Sara Mysholovkan työtä pelkäämättömästä asenteesta. Mysholovka työskenteli aluksi Kajaanin K-Citymarketissa muutamia tunteja viikossa. Yhteistyö sujui kuitenkin niin mallikkaasti, että pian hän siirtyi tekemään kaupalla täyttä työviikkoa.