Pieni suuri teko

K-kauppiuus on myös pieniä tekoja lähiyhteisön puolesta ja heidän hyväkseen. Teko voi olla kauppiaalle arkinen asia, mutta teon vastaanottajalle ainutlaatuista. Pienten suurten tekojen avulla tuomme K-kauppiaiden vastuullista työtä näkyvämmäksi.

K-kauppiasliiton ja Keskon yhteistyössä toteuttama Pieni suuri teko on yksi K-ryhmän suosituimpia sosiaalisen median sisältöjä. Vuoden 2023 aikana julkaistiin kahdeksan eri kauppiaan pieni suuri teko, joista jokainen tavoitti vähintään miljoona näyttökertaa. Pieni suuri teko näkyy Metan kanavien lisäksi TikTokissa.

Millainen on Pieni suuri teko?

• Teko on useimmiten alueellinen kauppiaan oma arjen teko, jolla on mahdollisuus koskettaa kaikkia suomalaisia.
  • Kauppias kantaa teollaan huolta omasta lähiympäristöstään ja haluaa tuoda oman panoksensa alueen ja sen yhteisön hyväksi.
  • Kauppiaan teossa on jotain uutta ja poikkeuksellista sekä hän on siinä aidosti sydämellään mukana.

Onko kaupassasi tehty tai suunnitteilla Pieni suuri teko -sarjaan sopiva teko? Kerro siitä meille vastaamalla muutamaan alla olevan lomakkeen kysymykseen.

Kaikki lähetetyt teot käydään läpi, joten olemme sinuun yhteydessä lähiaikoina. Otamme myös jokaisen teon talteen mahdollista myöhempää käyttöä varten.

Lisätietoja:
Jenni Räsänen, etunimi.sukunimi@k-kauppiasliitto.fi

Lue myös

Pieni suuri teko: Kauppiaan mopomiitit ovat turvallinen kohtaamispaikka nuorille

K-kauppias Niko Nylund seurasi uutisointia Pirkanmaan laittomista mopomiiteistä ja harmistui, että ne esitetään otsikoissa usein huonossa valossa. ”Koin, ettei nuorilla ollut paikkaa missä harrastaa sitä omaa juttua. Päätin kokeilla, jos heitä kiinnostaisi luvallinen tapahtuma kaupan pihapiirissä.”

Lue myös

Pieni suuri teko: Lemiläiset menevät sekaisin kesäjahdista

K-Market Särän kauppiaan Kalle Kouvon kesäjahti on monelle lemiläiselle nuorelle kesän kohokohta. Kirkonkylälle ja metsäpoluille kätketyt 200 tuotelappua saa lapset ja vanhemmatkin ylös, ulos ja etsimään.

Lue myös

Pieni suuri teko: ”Ensimmäinen askel on itse otettava ja se kannattaa”

”Mitä jos ihmiset sanovat enemmän kuin moi siinä kassalla?” K-kauppias Antti Juntusen tuella Santeri Tirronen eteni hyllytystyöstä kassalle ja taltutti sosiaalisten tilanteiden pelkonsa. Työkokeilusta alkanut työsuhde on nyt vakituinen ja unelmat omasta kodista ja kouluttautumisesta luovalle alalle palanneet.

Ajankohtaiset nostot

Evi Vaaralan blogi: Kalakeittoa ja kehityskeskusteluja

Meistä runsaasta tuhannesta K-kauppiaasta hieman alle 300 on naiskauppiaita. Suurimmalla osalla meistä on perhettä, kuten minullakin. Päivääkään en vaihtaisi pois (noh, ehkä muutaman vaihtaisin), vaikka yrittäjän työn ja perheenäidin arjen yhdistäminen vaatii usein joustoa ja toisinaan kekseliäisyyttä. Tervetuloa mukaan seuraamaan maanantaipäivääni!

Pieni suuri teko: ”Jokaiselle on olemassa työpaikka, missä omat vahvuudet pääsevät käyttöön”

– Se oli onnellinen tunne, kun vihdoin lykästi. Olen useampaan otteeseen työkokeilussa tottunut siihen, että muutaman kuukauden jälkeen vain lopetetaan, kuvaa Valtteri Koponen. Autismikirjolla oleva Koponen sai Vantaan K-Supermarket Honkatorilta pitkään haaveilemansa ensimmäisen vakituisen työpaikan.