– Kauppiaiden tehtävänä on mahdollistaa henkilökunnan onnistuminen, Vesa Hautamäki kiteyttää kauppiasparin oman roolin.
Riihimäellä myyjät voivat keskittyä täysillä myyntityöhön ja asiakaspalveluun, kun kaupan rutiinit, tavoitteet ja onnistumisen mittarit ovat kaikille selkeät. Toiminnan kannalta vuorovaikutuksella ja viestinnällä on kaupassa tärkeä roolinsa. Riihimäellä arvostetaan avointa keskustelua.
– Asioista puhutaan suoraan ja kauppiaiden ovet ovat aina avoinna, jos jokin painaa mieltä, Marja Hautamäki painottaa.
Päivittäin osastopalavereissa käydään läpi juoksevat asiat. Työviestinnässä hyödynnetään myös Teamsia. Tiimien vetäjät käyvät tiimiläistensä kanssa säännöllisesti myös kahdenvälisiä keskusteluja. Tavoitekeskustelut käydään kauppiasparin toimesta jokaisen työntekijän kanssa kerran vuodessa.
K-Rauta Riihimäen motto on: ”Auta kaveria, saat tuplana takaisin”.
– Rautakaupassa kukaan ei pärjää yksin. Ja kun autat kaveria, saat myös itse apua, Vesa selventää.
Hienon osoituksen henkilökunnan sitoutumisesta kauppiaspari sai keskellä hankalinta korona-aikaa.
– Työntekijöiden viesti meille kauppiaille oli, että kyllä me joustetaan, jotta saadaan hommat hoidettua, kauppiaat kertovat kiitollisina.
Työnkiertoa ja koulutusta
Työkaverin työtä osaa arvostaa, kun saa itse kokeilla toisen työtehtäviä. Riihimäellä työnkierto on osa ammattitaidon kehittämistä.
– Meillä kaikki sisämyymälässä työskentelevät opiskelevat kassan ja maalikoneen käytön. Samoin osa sisämyyjistä opettelee myös ulkomyymälän toimet. Näin jokainen pystyy tarvittaessa työskentelemään eri tehtävissä myymälässä, Vesa kertoo.
Teemme vuosisuunnitelman koulutuksista henkilötasolla yhdessä esimiesten kanssa.
Vesa ja Marja Hautamäki
Hautamäet tarjoavat henkilökunnalleen myös mahdollisuuksia kouluttautua lisää ja siten vahvistaa omaa ammattitaitoaan.
–Teemme vuosisuunnitelman koulutuksista henkilötasolla yhdessä esimiesten kanssa ja jokainen pääsee osallistumaan hänelle tärkeisiin koulutuksiin. Nyt kun koulutukset voidaan katsoa nauhoituksena, niitä saadaan jaettua isommalle porukalle. ”Hyllynvälikoulutuksissa” vastuumyyjä puolestaan kertoo tuotteista muille.
Opiskelijoiden ja uusien työntekijöiden perehdyttämiseen kaupassa on koulutettu työpaikkaohjaaja jokaisella osastolla, ja jokaiseen työtehtävään on tehty selkeät kirjalliset tehtäväkohtaiset perehdytyslistat.
– Kausityöntekijöiden rooli on liiketoiminnallemme merkittävä, joten heidän perehdyttämiseensä satsaamme erityisesti, Marja kertoo.
Hautamäet haluavat tarjota kauppansa työntekijöille mahdollisuuksia oman kunnon kehittämiseen ja ylläpitoon myös vapaa-ajalla. Kaupalla on sopimus paikallisen kuntosalin kanssa ja kaupalta löytyy kolme sähköavusteista fat bike -pyörää, jotka ovat henkilökunnan lainattavissa.
Liikeidea ohjaa
Vesa ja Marja ovat olleet Riihimäellä kauppiaana vuodesta 2014 lähtien. Vuosien aikana kaupan toimintaympäristö on muuttunut merkittävästi. Muun muassa rautakauppatuotteiden jakelukanavia on tullut runsaasti lisää, kun tuotteita voi ostaa verkosta. K-ryhmän kaikilla kaupoilla on kauppakohtainen liikeidea, jossa kaupan valikoimaa ja palveluja räätälöidään kaupan asiakaskunnan mukaan ja tarpeisiin. K-Rauta Riihimäessä kauppakohtaisen liikeidean kiteytys on: ”Ystävällisen tehokasta asiakaspalvelua”, ja se syntyi yhdessä henkilökunnan kanssa.
Lauseen jokaisen sanan merkitys on määritelty henkilökunnan kanssa sekä asiakaspalvelun että työyhteisön näkökulmasta ja sitä toteutetaan päivittäin kaupan kaikissa toiminnoissa.
– Liikeidean ytimen tulee olla kaikkien ymmärrettävissä ja toteutettavissa, Vesa painottaa.
Hautamäet yhtyvät henkilökuntansa ajatuksiin siitä, mikä rautakaupassa on parasta.
– Asiakaskohtaaminen ja vaihtelevuus, kauppiaspari tiivistää.