Vuonna 2012 Suomen kaupoissa kokonaismyynnit kyllä kasvoivat, mutta monella alalla ja ketjulla lukujen edessä on miinus, eikä syy ole aina omissa toimissa tai voimissa. Kisa on kovempaa kuin koskaan ja olosuhteet ovat haastavat.
Jaossa oli 38,2 miljardia euroa, kasvua oli reilut 4 prosenttia. Pottia on jakamassa 28 600 myymälää ja parisataa ketjua. Luvussa on mukana yli miljardi polttoainekauppaa, mutta siitä puuttuu lähes kahden miljardin arvoinen maatalouskauppa, jota tilastoissa pidetään tuotantotarvikkeiden myyntinä.
Vahvinta kasvu oli postimyynnissä, urheilussa ja kodintekniikan kaupassa; miinus oli optisen alan, kirjakaupan ja veneiden myyntiluvuissa. Rauta ja huonekalut kehittyivät heikosti, mutta ruokakauppaa taantuma ei tainnuta. Suomen suurimpien ketjujen lista ei ole juuri muuttunut, ja sen kärjessä on vuodesta toiseen kaksi S-ryhmän ketjua seuraajinaan kolme K-ryhmään kuuluvaa. Viiden suurimman ketjun myynnistä pääosa kertyy päivittäistavaroista.
Hyytyvillä markkinoilla molemmat suuret, K ja S, ovat kertoneet markkinoiden aiheuttamasta sopeutumistarpeesta. Myös Stockmann ilmoitti keväällä säästötoimenpiteistä. Suomen Lähikauppa on karsinut verkostostaan tappiollisia myymälöitä, ja viime vuonna myynti laski mutta tuloksessa päästiin plussalle. Miljardikerhoon vähittäiskaupan toimijoista lukeutuu myös valtion omistama Alko, ja sinne on kipuamassa uusi jäsen, kymmenen vuotta Suomessa toiminut Lidl. Ketjujen myyntitilastossa Lidl nousi seitsemänneksi ohitettuaan liikevaihdossa Stockmannin Suomessa toimivien tavaratalojen myynnin.
Voit lukea 24.5.2013 ilmestyneen Kehittyvän Kaupan Kaupan Tekijät 2013 -tilastonumerossa olevan artikkelin kokonaisuudessaan täältä.