”Meillä on huikea potentiaali jatkaa kannattavaa kasvua”

Jaa

Kulunut vuosi on ollut menestyksekäs rakentamisen ja talotekniikan toimialalle. – Kasvu on jatkunut vahvana, ja kaikki ketjumme jokaisessa maassa tekevät tulosta, toimialajohtaja Jorma Rauhala sanoo.

KESKON RAKENTAMISEN JA TALOTEKNIIKAN toimialan liikevaihto kasvoi vuoden ensimmäisellä puoliskolla vertailukelpoisesti peräti 13,2 prosenttia ja vertailukelpoinen liikevoitto parani 69,5 miljoonaa euroa. – Olemme saavuttaneet liikevoiton suhteen toimialalle aiemmin asetetut tavoitteet ja nousseet kiistatta parhaimmistoon koko Euroopassa. Kaikki kahdeksan maata sekä kaikki ketjumme jokaisessa maassa tekevät tulosta, Jorma Rauhala sanoo.

Suomessa sekä K-Raudan että Onnisen vahva kehitys on jatkunut tämän vuoden alussa niin markkinaosuuksien kuin myynnin ja tuloksenkin osalta, mistä toimialajohtaja lähettää isot kiitokset kaikille kauppiaille sekä kauppojen henkilökunnalle.

Norjassa Byggmakkerilla ja Onnisella on ollut erittäin vahva alkuvuosi ja kannattavuus on pystytty nostamaan aivan uudelle tasolle. Ruotsissa on tapahtunut selkeä käänne parempaan ja tilanne on Rauhalan mukaan hyvä. – Jatkamme K-Byggin, K-Raudan ja Onnisen myynnin kasvattamista sekä kannattavuuden parantamista. Heinäkuussa julkistettu Byggarnas Partnerin osto vahvistaa entisestään asemaa.

Baltiassa ja Puolassa sekä myynti että tulos ovat olleet kasvussa, ja sielläkin on Rauhala näkee hyviä kasvumahdollisuuksia.

YLI PUOLET TOIMIALAN MYYNNISTÄ tulee nykyään muista maista kuin Suomesta. Menestysreseptiksi on osoittautunut maakohtainen fokusoituminen. – Se on toimialallamme aivan keskeistä. Tilanteet ovat eri maissa hyvin erilaiset, ja onkin tärkeää, että jokaiselle maalle ja jokaiselle liiketoiminnolle on oma selkeä strategiansa. Suomessa esimerkiksi K-Rauta ja Intersport toimivat kauppiasmallilla, muissa maissa liiketoimintamallimme on toinen.

Kaikista maista ja liiketoiminnoista etsitään jatkuvasti hyviä esimerkkejä jaettavaksi muillekin. Synergioita haetaan sekä maiden sisällä että maiden välillä.

Maailmanlaajuiset saatavuushaasteet ovat hankaloittaneet viime aikoina myös rautakauppojen ja vapaa-ajankauppojen elämää. Haasteet ovat näkyneet rautakaupoissa erityisesti puun, metallin ja muovin tuoteryhmissä. Miten tulevaan on varauduttu ja mitä viime ajoista on ehkä opittu?

– Ainakin se, että ennakkotilaamisen rooli on kasvanut merkittävästi erityisesti tuontitavarassa. Ostoennakot ovat aikaistuneet jonkin verran, ja niihin on tärkeä sitoutua, Rauhala painottaa.

TOIMIALAN STRATEGIASSA agendalla on edelleen kasvu, kannattavuus ja synergiat. Uusiksi strategisiksi painopisteiksi Rauhala nostaa erityisesti proaktiivisen myynnin ja myynnin johtamisen sekä digitaalisen asiakaskokemuksen parantamisen edelleen. – Lisäksi tulemme nyt syksyn aikana tekemään toimialalle vastuullisuusstrategian, jossa määritellään tulevat maa- ja ketjukohtaiset vastuullisuustavoitteet ja -toimet.

Digitaalisiin palveluihin panostetaan todenteolla. – Toimialamme on jo nyt vahvasti digitaalisessa kaupassa mukana ja digitaalisen kaupan myynti on lähes 560 miljoonaa euroa, Rauhala taustoittaa. Jatkossa digiostamisesta on kuitenkin tehtävä asiakkaille yhä helpompaa ja toiminnasta tehokkaampaa. – Meillä on oltava kaikissa asiakassegmenteissä ja ketjuissa kilpailuetua tuovat digitaaliset palvelut.

NÄKYMÄ TULEVAAN on toimialalla parantunut viime vuoden ennusteista, vaikka epävarmuutta tuleviin vuosiin edelleen liittyykin. – Rakentamisen trendi säilyy ennusteiden mukaan kohtuullisen vahvana kaikissa toimintamaissamme. Odotamme rakentamisen säilyvän aktiivisena ja sitä kautta varsinkin yritysasiakaskaupan pysyvän vilkkaana, Rauhala sanoo.

Kuluttaja-asiakaskaupan hän arvioi sen sijaan tasoittuvan koronan aiheuttaman vahvan kasvupiikin jälkeen, kun aletaan taas matkustella ja kuluttaa eri asioihin. – Jo tänä vuonna kasvu on tullut erityisesti yritysasiakaskaupasta. Se tuo yli 70 prosenttia toimialamme liikevaihdosta, ja sen osuus kasvaa koko ajan.

Myös vapaa-ajankauppa kuuluu Keskossa rakentamisen ja talotekniikan toimialaan. Se keskittyy jatkossa urheilukauppaan. – Uudistimme vapaa-ajankaupan strategiaa ja päätimme strategisena linjauksena keskittyä jatkossa vain urheilukauppaan. Sen seurauksena vapaa-ajankaupan ketjut The Athlete’s Foot, Kookenkä ja Kenkäexpertti päätettiin lopettaa ja keskittyä jatkossa urheilukauppaan Intersport- ja Budget Sport -ketjuissa, toimialajohtaja taustoittaa.

Päätös oli Rauhalan mukaan vaikea. – Ketjujen lopettaminen pystyttiin kuitenkin hoitamaan olosuhteisiin nähden mahdollisimman hyvin ja siinä painottui erityisesti kauppakohtainen eteneminen sekä tiivis puheyhteys kauppiaiden kanssa.

Rauhala sanoo, että urheilukauppaa kehitetään jatkossa Keskon kasvustrategian mukaan. – Siihen on erinomaiset lähtökohdat. Keskittyminen urheilukauppaan näkyy myös luvuissa. Urheilukauppamme alkuvuoden menestys on ollut erittäin vahvaa ja olemme voittaneet merkittävästi markkinaosuutta.

NYKYINEN TILANNE, jossa jokainen maa ja liiketoiminto ovat vakaalla ja tuloksekkaalla pohjalla, parantaa Rauhalan mukaan entisestään mahdollisuuksia kehittää toimintaa ja nostaa tavoitetasoa. Se tarjoaa erinomaiset edellytykset myös kohdennettuihin yritysostoihin. – Meillä on huikea potentiaali jatkaa kannattavaa kasvuamme Pohjois-Euroopassa, sillä tällä hetkellä markkinaosuutemme ovat vielä kohtuullisen matalia esimerkiksi Norjassa ja Ruotsissa.

– Kasvustrategiamme on selkeä ja tuottaa tulosta. Olemme pärjänneet poikkeavissa olosuhteissa erittäin hyvin, monin paikoin markkinoita paremmin. Meillä on kaikki edellytykset ottaa kaikki irti myös tulevaisuuden mahdollisuuksista, toimimmehan vahvalla kasvualalla. Kotien ja kiinteistöjen remontointitarpeet, kasvava korjausvelka ja energiatehokkuuteen liittyvät vaatimukset rakentamisessa kasvattavat markkinaamme entisestään.

 

TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen / KUVA Tommi Parkkonen

 

Lue koko juttu 23.9. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta