Liitto

K-kauppiasliitto on K-kauppiaiden yhteistoiminta- ja edunvalvontajärjestö, jonka tehtävänä on kehittää ja vahvistaa K-kauppiasyrittäjyyttä sekä ajaa K-kauppiaiden yhteisiä etuja.

K-kauppiasliiton tehtävänä on K-kauppiaiden ja Keskon välisen kaupallisen yhteistyön organisointi. Yhteistyötä tekevät noin 50 K-kauppiaiden keskuudestaan valitsemaa ns. luottamuskauppiasta. Luottamuskauppias edustaa alueen, ketjun tai toimialan K-kauppiaita K-kauppiasliiton toimielimissä. Luottamuskauppiaat valitaan vuosittain K-kauppiasliiton ja sen toimialayhdistysten vuosikokouksissa sekä ketjujen kauppiaskokouksissa. Luottamuskauppiaiden työtä tukee K-kauppiasliiton toimiston henkilökunta. Yhteystiedot löydät täältä.

K-kauppiasliitto edustaa K-kauppiaita K-ryhmässä, toimii yhteistyössä Kesko-konsernin kanssa ja on Keskon osakkeenomistaja. Liitto antaa jäsenilleen lainopillista neuvontaa, järjestää kokouksia, kauppiastapaamisia, tapahtumia ja opintomatkoja. Se julkaisee Kauppias-jäsenlehteä ja K-kaupan ammattilehteä Kehittyvää kauppaa sekä tukee vähittäiskaupan ammattikoulutusta ja tutkimustoimintaa.

Kaupan alan kehitykseen liitto vaikuttaa mm. osallistumalla kaupan alan järjestöjen toimintaan.

Pieni suuri teko: Kauppias tutustui Sininauhan asiakkaisiin ja sai heidät puhumaan ”meidän kaupasta”

– He kohtaavat ennakkoluuloja kaikkialla, kaupassani he saavat normaalia kohtelua, Porin K-Supermarket Antinkadun kauppias Jonatan Jarkia linjaa. Kauppiaan ennakkoluulottomuus on luonut naapurisovun Sininauhan palvelupisteen lissulaisten kanssa ja heitä pitämään kauppaa rauhoitettuna alueena.

Tässä ovat K-Duuni-kilpailun vuoden 2024 finalistit

K-Duuni-kilpailun vuoden 2024 työnantajakauppiasfinalistit ovat Jaakko ja Sanna Iso-Möttönen K-Market Kuusamosta, Hanna Salminen K-Supermarket Akaalta sekä K-Rauta Nokian, Sastamalan ja Huittisten kauppias Antti Valkeapää. Työntekijä-sarjan finalistit ovat Sini Kuusiniemi Tuusulan K-Supermarket Jokelasta, Emma Lahikainen Vantaan K-Citymarket Tammistosta ja Akseli Venäläinen Kangasniemen K-Market Puulantorilta.

Ammattina K-kauppias: Hue Vo kohtaa asiakkaansa lämmöllä ja läsnäololla

– Kauppiuus tarkoittaa minulle yrittäjyyttä ja yrittäjyys taas elämäntapaa. Hue Vo on neljän K-Marketin kauppias Joensuussa: K-Market Aittarannan, Hammaslahden, Noljakan ja Ranta-Mutalan. Katso videolta, mitä Vo kertoo kauppiasurastaan.