Liitto

K-kauppiasliitto on K-kauppiaiden yhteistoiminta- ja edunvalvontajärjestö, jonka tehtävänä on kehittää ja vahvistaa K-kauppiasyrittäjyyttä sekä ajaa K-kauppiaiden yhteisiä etuja.

K-kauppiasliiton tehtävänä on K-kauppiaiden ja Keskon välisen kaupallisen yhteistyön organisointi. Yhteistyötä tekevät noin 50 K-kauppiaiden keskuudestaan valitsemaa ns. luottamuskauppiasta. Luottamuskauppias edustaa alueen, ketjun tai toimialan K-kauppiaita K-kauppiasliiton toimielimissä. Luottamuskauppiaat valitaan vuosittain K-kauppiasliiton ja sen toimialayhdistysten vuosikokouksissa sekä ketjujen kauppiaskokouksissa. Luottamuskauppiaiden työtä tukee K-kauppiasliiton toimiston henkilökunta. Yhteystiedot löydät täältä.

K-kauppiasliitto edustaa K-kauppiaita K-ryhmässä, toimii yhteistyössä Kesko-konsernin kanssa ja on Keskon osakkeenomistaja. Liitto antaa jäsenilleen lainopillista neuvontaa, järjestää kokouksia, kauppiastapaamisia, tapahtumia ja opintomatkoja. Se julkaisee Kauppias-jäsenlehteä ja K-kaupan ammattilehteä Kehittyvää kauppaa sekä tukee vähittäiskaupan ammattikoulutusta ja tutkimustoimintaa.

Kaupan alan kehitykseen liitto vaikuttaa mm. osallistumalla kaupan alan järjestöjen toimintaan.

Lue myös

Edunvalvonta

K-kauppiasliitto vaikuttaa kaupan alan kehitykseen osallistumalla aktiivisesti kaupan alan järjestöjen toimintaan.

Ajankohtaiset nostot

Pieni suuri teko: Kauppias tarjosi Mojtaballe tukea uuteen alkuun

”Olin ihan yksin siellä merellä, vaikka ihmisiä olikin ympärillä. Silloin tajusin, ettei minulla ole merkitystä.” Mojtaba Mohseni tuli pakolaisena Suomeen 16-vuotiaana muun perheen jäädessä Afganistaniin. Kauppias Paulamaria Äärynen-Tuominen vaikuttui nuoren miehen asenteesta ja tarjosi hänelle töitä kaupoiltaan.

”Jokainen K-kauppa on erilainen, sillä jokainen kauppias on erilainen”

Kahdeksan vuotta K-kauppiasyrittäjänä työskennellyt Juuso Österman kertoo urapolustaan Futucast-podcastin vieraana.