K-kauppiaat ja vastuullisuus

Suomessa toimii 1 100 itsenäistä K-kauppiasyrittäjää ruoka-, rauta- ja erikoiskaupan aloilla. K-kauppiaat harjoittavat vähittäiskauppaa Keskon johtamissa vähittäiskauppaketjuissa.

Suomessa kaikissa K-ryhmän ruoka-, rauta- ja urheilukaupoissa toimii itsenäinen K-kauppiasyrittäjä.

K-kauppiasyrittäjä vastaa kauppansa asiakastyytyväisyydestä, tuotevalikoimasta, hinnoittelusta, henkilökunnasta ja liiketoiminnan tuloksellisuudesta. K-kauppiaat rakentavat paikallisten asiakkaiden tarpeita vastaavan valikoiman ja palvelun heidän toiveitaan kuunnellen.

K-kauppiasyrittäjyys lukuina

Yhteensä 1 063 K-kauppiasyrittäjää (1.1.2024)

• Ruokakauppiaita 900
  • Rautakauppiaita 109
  • Urheilukauppiaita 54
  • *Naisia 26 %
  • Keski-ikä 48 vuotta
  • Nuorin 23-vuotias, vanhin 86
  • K-kauppiasuran pituus keskimäärin 14 vuotta
  • Vuonna 2023 aloitti 50 uutta K-kauppiasyrittäjää.

* Todellisuudessa naiskauppiaiden määrä on suurempi, koska suurin osa K-kaupoista on perheyrityksiä, joissa molemmat puolisot työskentelevät K-kauppiaina. Prosenttiluku 26 % kertoo sen määrän K-kauppoja, joissa K-kauppiasoikeudet ovat naisen nimissä.

K-kauppiasyrittäjät työllistävät 21 000 kaupan alan ammattilaista eri puolilla Suomea. K-ryhmä on myös merkittävä nuorten työllistäjä, esim. kesäisin K-kaupoissa työskentelee 6 000 kesätyöntekijää.

K-kauppiaat ovat merkittäviä toimijoita omalla paikkakunnallaan. K-kauppiaiden suorat tavaraostot maakunnista olivat lähes 609 miljoonaa euroa vuonna 2023. Samana vuonna K-kauppiaat maksoivat palkkaa henkilökunnalleen yhteensä lähes 526 miljoonaa euroa, ja veroja yli *338 miljoonaa euroa.

* K-kauppiaiden maksamat verot pitävät sisällään tuloverot (46,3 milj. euroa), arvonlisäverot (87,7 milj. euroa) sekä ennakonpidätykset palkoista ja työnantajan maksamat pakolliset sosiaaliturva- ja eläkemaksut (204,1 milj. euroa). Lähde: Keskon vuosiraportti 2023.

Pieniä suuria tekoja lähiyhteisön puolesta

K-kauppiuus on myös pieniä tekoja lähiyhteisön puolesta ja heidän hyväkseen. Teko voi olla kauppiaalle arkinen asia, mutta teon vastaanottajalle ainutlaatuista. Pienten suurten tekojen avulla tuomme K-kauppiaiden arjen vastuullista työtä näkyvämmäksi.

K Code of Conduct

K-kauppiaille ja koko K-ryhmälle vastuullisuus ei ole pelkkiä sanoja vaan käytännön tekoja – joka päivä. Vastuullista toimintaa tukevat K Code of Conduct -toimintaohjeet. Toimintaohjeilla varmistamme sen, että K-ryhmässä kaikilla työntekijöillä, K-kauppiailla sekä K-ryhmän yhteistyökumppaneilla on yhtenäinen ymmärrys tekemistämme ohjaavista säännöistä ja periaatteista.

Ansvar är inte bara ord för oss i K-gruppen. Det syns varje dag i vår verksamhet. Syftet med K Code of Conduct är att stödja och vägleda de val och beslut som fattas inom K Group. Med denna kod säkerställer vi att alla anställda inom K Group, K-handlare och K Groups affärspartners har samma förståelse för de vägledande regler och principer vi följer.

Pieni suuri teko: Miia on K-Market Puhakan ykköstykki hyllytyksessä

”Meillä on yhteiskunnassa paljon töitä, jotka ovat samanlaisia päivästä toiseen. Ja meillä on ihmisiä, jotka rakastavat sellaista. Tätä erilaisuutta kannattaisi hyödyntää ihan kaikkien”, Turun K-Market Puhakan kauppias Maria Puhakka painottaa. Yli 10 vuotta Puhakan kaupalla töissä ollut Miia Ruohonen on tästä oiva esimerkki.

Lue myös

Pieni suuri teko: ”Ensimmäinen askel on itse otettava ja se kannattaa”

”Mitä jos ihmiset sanovat enemmän kuin moi siinä kassalla?” K-kauppias Antti Juntusen tuella Santeri Tirronen eteni hyllytystyöstä kassalle ja taltutti sosiaalisten tilanteiden pelkonsa. Työkokeilusta alkanut työsuhde on nyt vakituinen ja unelmat omasta kodista ja kouluttautumisesta luovalle alalle palanneet.

Lue myös

Sydämen asiana tarjota mahdollisuuksia työhön

Erilaisia ihmisiä ei saa työntää syrjään, sanoo K-Rauta Järvenpään kauppias Taina Källi. Autistinen Pekka Kinnunen on käynyt jo puolentoista vuoden ajan työtoiminnassa K-Raudassa ja ottanut siinä ajassa isoja harppauksia.

Luottamuskauppiasehdokkaat vuodelle 2024

Lauantaina 23.3. pidettävissä toimialayhdistysten ja K-kauppiasliiton vuosikokouksissa päätetään uusien ketjujohtokuntien, toimialayhdistysten hallitusten ja K-kauppiasliiton hallituksen kokoonpanot. Katso ehdotukset luottamuskauppiaiksi.

Pieni suuri teko: Kauppiaan idea tuo iloa pienten lasten kauppakäynteihin

Turun K-Market Kirstinpuiston ovensuussa pienempiä asiakkaita tervehtii rivistö K-mopoja ja Pirkka-keppihevosia. Heidi Carrassin 3-vuotias tytär Minea käyttää menopelejä jokaisella kauppakäynnillä. – Nämä lelut ovat olleet meille arki-iltojen pelastus. Tännehän halutaan silloinkin, kun meillä ei ole mitään ostettavaa, Carrassi naurahtaa.