Kauppa ja yrittäjyys -opinnot

Kauppa ja yrittäjyys -verkko-opinnot ovat K-kauppiasliiton ammattikorkeakoulujen käyttöön kehittämä 15 opintopisteen opintokokonaisuus.

Kokonaan verkossa suoritettava opintokokonaisuus koostuu kolmesta viiden opintopisteen jaksosta ja ne suoritetaan ammattikorkeakoulujen kautta osana tutkintoa tai avoimessa ammattikorkeakoulussa erillisinä opintoina.

Kauppa ja yrittäjyys -opintojen tavoitteena on antaa opiskelijoille valmiuksia kaupan alan vastuutehtäviä varten, esim. osastovastaavan tai myymäläpäällikön tehtäviin. Opintojen kautta opiskelijat saavat kattavan kuvan vähittäiskaupan monipuolisista työtehtävistä. Suoritettuaan hyväksytysti opintokokonaisuuden vuodessa, opiskelija saa 200 € stipendin ja todistuksen. Kauppa ja yrittäjyys -opinnoista on paljon hyötyä myös uraa K-kauppiaana suunnitteleville (lue lisää K-kauppiasurasta täältä).

Kauppa ja yrittäjyys -opintojen kurssirakenne:

1. Kaupan toimintaympäristö ja kilpailukeinot (5 op)
1.1. Kauppa ja kauppiasyrittäjyys
1.2. Kaupan asiakkaat
1.3. Kauppa osana toimitusketjua
1.4. Kaupan kilpailukeinot

2. Osaston henkilöstön ja myynnin johtaminen (5 op)
2.1. Kauppa työpaikkana
2.2. Kaupan turvallisuus ja riskienhallinta
2.3. Henkilöstön johtaminen ja kehittäminen
2.4. Myynnin johtaminen

3. Tunnusluvut ja johtaminen (5 op)
3.1. Osaston tuotot ja kustannukset
3.2. Osaston johtaminen
3.3. Kaupan tuloksen muodostuminen

Kauppa ja yrittäjyys -opintoja voi suorittaa seuraavissa ammattikorkeakouluissa:

Centria-ammattikorkeakoulu Oy **
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy
Kajaanin ammattikorkeakoulu Oy
Karelia-ammattikorkeakoulu
LAB-ammattikorkeakoulu Oy
Lapin ammattikorkeakoulu Oy
Laurea-ammattikorkeakoulu Oy
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy **
Savonia ammattikorkeakoulu Oy **
Seinäjoen ammattikorkeakoulu Oy
Tampereen ammattikorkeakoulu Oy **
Turun ammattikorkeakoulu Oy
Yrkeshögskolan Novia Ab
3AMK

**opinnot ovat tarjolla avoimessa ammattikorkeakoulussa kaikille

Lisätietoja

Lisätietoja Kauppa ja yrittäjyys -opinnoista voit kysyä suoraan ammattikorkeakouluista sekä koulutuspäällikkö Mari Siivoselta, etunimi.sukunimi@k-kauppiasliitto.fi.

Lue myös

Kauppa on opiskelijoille hyvä työpaikka

Osa-aikaisista opiskelijanuorista kasvaa hyviä työntekijöitä, tietävät K-Rauta Loimaan kauppias Kari Mylén ja K-Citymarket Kolmisopen kauppiaat Anni ja Topi Miettinen.

Ajankohtaiset nostot

Pieni suuri teko: Filippiineiltä tullut Melo oppi suomen kielen asiakkaita palvellen

”Tärkeintä on, että ihminen sopeutuu työhön ja työyhteisöömme – ei sillä ole merkitystä, mistä hän tulee,” sanoo kauppias Sanna Tiitinen. Tiitinen luotti intuitioonsa ja otti suomea osaamattoman filippiiniläisen Melo Hertellin Tampereen Lielahden Intersportiin töihin kolme vuotta sitten. Nykyisin Hertell palvelee asiakkaita sujuvalla suomen kielellä.

Kokoaan suurempi kyläkauppa

"Kajaanissa Lohtajan kaupunginosassa sijaitsee perinteinen lähikauppamme. K-Market Lohtaja on kuin toinen kotini, ja tämän haluan välittyvän myös asiakkaillemme. Sanon usein, että ”tervetuloa meille, kokoaan suurempaan” viitaten kaupan sydämellisyyteen, lämpöön sekä laajaan tuotevalikoimaan kaupan pienestä koosta huolimatta." Kyläkauppapäivää vietettiin taas lauantaina 8.6. Sari Kivioja kertoo blogissaan oman kyläkauppansa merkityksestä itselleen ja lähiyhteisölleen.