Kettunen tarttui toimeen ja teki oman kauppansa sosiaalisen median kanaviin joulun alla joulukalenterityyppisiä julkaisuja, joissa esitteli paikallisten pienyrittäjien toimintaa ja tuotteita. Vastaanotto oli positiivinen. Ihmiset olivat hämmästyneitä paikallisen osaamisen laajuudesta, ja moni halusi ostaa paikallisten yrittäjien tuotteita joululahjaksi.
– Koin, ettei se ole minulta pois, jos esittelen paikallisia yrityksiä. Päinvastoin se toi mukavaa pöhinää sosiaalisen median kanaviini. Paikkakunnan elinvoimaisuuden ehto on, että siellä olevia tuotteita ja palveluja ostetaan ja käytetään, Kettunen perustelee toimintaansa.
Akaalaisten ja lähiseudun tuotteiden ja palveluiden esiin nostamisen myötä syntyi myös kaupassa myytävä I love Akaa -tuotesarja.
– Tuotesarjaan kuuluu muun muassa Kultasuklaan tekemää Akaa-suklaata ja Terissaaren luomuomenatarhan kattohunajasiideriä. Narvan panimo tekee meille paikallisista raaka-aineista hunajasitruuna golden alea ja Pirkanmaan paahtimo paahtaa meille Akaan kahvia. Akaalaisesta hunajasta tehdään myös hunajasaippuaa, Kettunen luettelee.
Kettunen kertoo, että I love Akaa -tuotteissa punaisena lankana on paikallisuuden lisäksi tuotteiden korkea laatu.
– Asiakkaat ostavat tuotteita todella paljon lahjaksi, hän kertoo.
Yhteistyö paikallisten yrittäjien kanssa kumpuaa Kettusella hänen kotiseuturakkaudestaan ja akaalaisten ”hunajahurmoksesta” Kaupunki nimittäin on julistautunut Suomen hunajapääkaupungiksi ja siellä on tehty suunnitelmallista kaupunkimehiläistarhausta jo vuodesta 2009.
– Akaa on aina ollut lähellä sydäntäni. Fiilistelin sen ilmapiiriä ja aistin, että Akaassa on paljon hyvää, mitä edes paikkakuntalaiset eivät ehkä näe. Aloin pohtia, mistä akaalaiset voisivat olla ylpeitä ja siihen tämä hunajateema sopi hyvin, Kettunen muistelee.
Mehiläispesiä kaupan katolla
Kun kauppias tutustui kaupunkitarhauksen idean isään, mehiläistarhaaja Risto Niilimäkeen, ideoita hunajan ympärillä alkoi syntyä ja konkretisoitua. Nyt muun muassa K-Supermarket Akaan katolla on kolme mehiläispesää, joiden hunajaa myydään kaupan valikoimassa. Kiinnostuneet voivat seurata mehiläispesien elämää osoitteessa akaanmehilaislive.fi. Kaupassa myytävässä I love Akaa -tuotesarjassa puolestaan on useita tuotteita, joiden raaka-aineena on käytetty paikallisten mehiläistarhureiden pesistä kerättyä hunajaa.
Kettusen tapa toimia paikallisuuden ja paikallisten yritysten puolesta puhujana on antoisaa niin kauppiaalle itselleen kuin hänen omalle liiketoiminnalleenkin. Valokuvaajan tutkintoa parhaillaan opiskeleva Kettunen muun muassa esittelee kauppansa sometileillä mehiläistarhauksen yksityiskohtia ja julkaisee paikallisista paikoista ottamiaan kuvia. Kettunen näkeekin toimintansa osana kauppansa markkinointia.
Akaan kaupunki huomioi Kettusen tekemän työn paikkakunnan tunnettuuden kasvattamaksi valitsemalla hänet vuonna 2021 paikallisten Hunajahulinoiden yhteydessä Vuoden kuningattareksi.
Luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen ja pölyttäjien merkitys ovat tärkeitä ja ajankohtaisia asioita koko maapallolle. Kettusella ja paikallisilla yrittäjillä eivät ideat mehiläisten ja hunajan ympärillä ole loppuneet.
– Vahvistamalla pölyttäjien elinympäristöjä saamme nauttia runsaammista sadoista ja makeasta hunajasta myös jatkossa.