Tällä hetkellä kauppiailla on liikkeet Lapinlahdella, Leppävirralla, Kiuruvedellä, Suonenjoella, Vieremällä ja Varkaudessa.
Heiskasen veljekset Harri ja Arto ovat tehneet yhdessä rauta- ja maatalouskauppaa vuodesta 1998 lähtien vanhempiensa jalanjälkiä seuraten. Liiketoiminta alkoi kotipitäjästä Vieremältä ja on sen jälkeen laajentunut muille paikkakunnille.
Tommi aloitti 16-vuotiaana kesäpoikana Harrin ja Arton palveluksessa ja on kasvanut osaksi porukkaa vuosien varrella. Yhtiökumppaniksi hän ryhtyi vuonna 2020.
– Tommi on niin yrittäjähenkinen ja kova ammattilainen, että oli parempi ottaa hänet kumppaniksi kuin laskea naapuriin kilpailijaksi, Harri leukailee.
Tommi puolestaan itse sanoo, että rautakauppiaaksi ryhtyminen on ollut hänelle itsestään selvää jo pitkän aikaa. Heiskasen veljekset puolestaan ovat tulleet tutuiksi matkan varrella.
– Taisinpa jonkin aikaa jopa asua Arton luona, kun olin hänellä Vieremällä töissä, Tommi muistelee.
Käytännössä Tommi vastaa Lapinlahden, Leppävirran ja Varkauden myymälöistä ja Harri Suonenjoen, Vieremän ja Kiuruveden kaupoista Kaikki kaupat kuuluvat Joorauta Oy:öön, jonka hallituksen puheenjohtaja on Arto. K-Rautoihin liittyvistä asioista kolmikko päättää yhdessä. Arjessa Arto vastaa kahdesta maatalouskaupasta, jotka he Harrin kanssa omistavat.
Päätökset saman pöydän ääressä
Jotta arki rullaa ja asiat tulevat hoidettua, kauppiaitten kalentereiden on oltava ajan tasalla ja säännölliset tapaamiset sekä muut menot merkattu niihin hyvissä ajoin. Vähintään kerran kuukaudessa kaikki kolme ovat saman pöydän ääressä pohtimassa ja päättämässä kauppojen asioista.
– Kalentereiden ajantasaisuus on tärkeää myös kauppojemme työntekijöille, että he tietävät milloin olemme kyseisellä kaupalla ja milloin muualla, Harri toteaa.
Kauppansa vastuukauppias käy viikoittain omissa kaupoissaan ja kuukausittain kaikissa kaupoissa. Monikauppa ja -kauppiasmallissa tärkeä rooli on myös myymäläpäälliköllä, joka vastaa kaupan päivittäisestä toiminnasta.
– Huolehdimme myös, että meidät saa puhelimella hyvin kiinni. Jo ollessani Arton ja Harrin palveluksessa opin, että kauppiaan ovi on aina auki. Samanlaista matalaa kynnystä ottaa yhteyttä ja tulla juttelemaan vaalimme edelleen, Tommi sanoo.
Ensimmäisinä vuosina on luotu yhteisiä toimintamalleja ja jaettu vastuita.
– Vaikka toimintamalleja vielä hiotaan, niin kauppa on käynyt kuitenkin mukavasti ja henkilökunta on saanut myynnin tukea tarvittaessa mielestäni varsin hyvin, Tommi kertoo.
Valikoimat asiakaskunnan mukaan
Artolla ja Harrilla on koko yrittäjänä olon ajan ollut selvää, että heidän tehtävänään on huolehtia siitä, että myyjät saavat keskittyä myyntityöhön. Tommin on ollut helppo sisäistää veljesten periaate.
Kauppiaat kertovat, että kaikki heidän kauppansa ovat profiililtaan melko samanlaisia, mutta niiden valikoimat vaihtelevat jonkin verran. Esimerkiksi Suonenjoella kaupan valikoimaan kuuluu myös vapaa-ajan tarvikkeita, kuten kalastus- ja hiihtovälineitä sekä laaja valikoima pesäpallotarvikkeita.
– Taitaa olla Itä-Suomen laajin pesäpallotarvikevalikoima, Arto täydentää.
K-Rauta Lapinlahti on viimeisin kauppiaiden yritysryppääseen liitetty kauppa. Kauppapaikkaan tehtiin heti aluksi merkittävä investointi ja myynti alkoi kehittyä aiempaa paremmin.
Muilla paikkakunnilla samanlaisiin myynninkehityksiin ei kauppiaiden mukaan ole enää helppoa päästä.
– Kun toiminta on vakiintunut, vastaan tulee pienen paikkakunnan ostovoima, joka on rajallinen. Isossa kuvassa pärjäämme kuitenkin kohtuu hyvin kaikilla paikkakunnilla, Arto toteaa.
Vaikka kolmen kauppiaan ja kuuden kaupan koplassa on paljon soviteltavaa, synergiaetujakin löytyy.
– Esimerkiksi ostoissa ja valikoiman hallinnassa hyötyy, kun yhdellä työllä hoituu kaikki kaupat. Lisäksi kaksi konttoristia hoitaa kuuden kaupan hallinnolliset työt, Harri luettelee.
Tommi lisää, että kauppojen kesken myös toimitusvarmuus on hyvä.
– Jos jostakin kaupasta on joku tuote loppu, voidaan toisesta kaupasta toimittaa uusi tilalle. Tämä korostui erityisesti korona-aikana.
Reilua palvelua parhaimmillaan
Kaupankäynti muuttuu pienilläkin paikkakunnilla ja asiakkaat ostavat verkkokaupoista koko ajan enemmän. Kauppiaat kertovat, että heidän verkkokaupoissaan enemmistö asiakkaista käy katsomassa tuotteen saatavuutta ja vertailee hintoja.
– Moni asiakas haluaa kuitenkin tulla paikan päälle tekemään ostoksen, Harri kertoo.
Niin Tommi, Arto kuin Harrikin näkevät, että myös pienellä paikkakunnalla rautakauppaa voi tehdä menestyksekkäästi. Kolmikko kehittää kauppojensa toimintaa ja investoi sinne, missä on tarvetta.
”Reilua palvelua parhaimmillaan” on ollut Harrin ja Arton motto jo 1990-luvun lopulta. Siitä on kauppiaskolmikon hyvä ponnistaa myös jatkossa.
Katso Veljekset Heiskasen Oy:n yritystarina osoitteessa www.veljeksetheiskanen.fi.