Nuorisotakuu K-ryhmässä -lehdistötiedote 10.6.2014

Nuorisotakuu K-ryhmässä -ohjelma on onnistunut yli odotusten: Jo 1 200 nuorta on saanut työtä K-ryhmästä nuorisotakuun avulla.

Kesko ja K-kaupat ovat kesäkuun alkuun mennessä työllistäneet eri puolilla Suomea yhteensä 1 188 nuorisotakuun piiriin kuuluvaa nuorta. Nuorisotakuu K-ryhmässä -ohjelma käynnistettiin viime vuonna ja tavoitteeksi asetettiin 1 000 työllistettyä nuorta vuoden 2014 loppuun mennessä. Tavoite saavutettiin yli puoli vuotta etuajassa.

Eniten nuoria työllistyi elokuussa 2013 – toukokuussa 2014 K-ruokakauppoihin. Nuoria ovat työllistäneet myös, Intersport, Kesport, Musta Pörssi, Kookenkä, K-rauta, Rautia ja K-maatalous, VV-Auto, Keslog, Anttila ja Kesko. Parhaiten ohjelma on toteutunut pääkaupunkiseudulla, Pohjois-Pohjanmaalla ja Pohjois-Savossa.

– Nuorisotakuu toimii, kunhan siihen ollaan valmiita panostamaan. Me saavutimme tavoitteen reilusti etuajassa, koska K-kauppiaat ja Kesko tytäryhtiöineen olivat vahvasti sitoutuneet nuorten työllistämiseen. Keskeistä onnistumisessa on ollut myös tiivis ja mutkaton yhteistyö työnantajien ja TE-toimistojen välillä, Keskon henkilöstöstä ja sidosryhmäsuhteista vastaava johtaja Matti Mettälä toteaa.

Tiivistä yhteistyötä työvoimaviranomaisten kanssa

Keskon hallitus myönsi lahjoitusvaroistaan ohjelman käynnistämiseen 100 000 euroa vuonna 2013. Summa mahdollisti muun muassa projektikoordinaattorin palkkaamisen K-ryhmään. Hän toimii yhteyshenkilönä K-kauppiaiden, Keskon ja TE-toimiston välillä. Ohjelman edetessä on kehitetty eri tahojen toimintamalleja, jotta nuoret työllistyisivät nopeasti. Esimerkiksi TE-toimistoissa on nyt omat kontaktihenkilöt, jotka avustavat K-ryhmän työnantajia löytämään sopivimman nuoren työhön. Sama virkailija auttaa myös palkkatukiprosessissa, jotta työllistyminen toteutuu sovittuna aikana.

Peräseinäjoella toimivan K-market Viljamin kauppias Tarja Mäntykoski on tyytyväinen saamansa tukeen. Hänellä on kaupassaan kaksi nuorisotakuun avulla palkattua työntekijää. – Kyllä tämä on erittäin hyvä tapa tarjota nuorille töitä. Minulla on nuorisotakuusta pelkkiä hyviä kokemuksia. Homma ei todellakaan ole mitään monimutkaista paperibyrokratiaa, hän toteaa.

K-kaupasta saatu työkokemus on monelle nuorelle tärkeä ponnahduslauta työelämään. Helsingissä Ruoholahden Intersportissa työskentelevä Joni Yliviitala iloitsee Sanssi-kortin avulla saadusta työpaikasta. – Ehdin hakea melkein 20 eri paikkaan ennen kuin tärppäsi. Olin saanut TE-toimistosta Sanssi-kortin, josta oli hyötyä vasta tämän nykyisen työpaikkani työhaastattelussa, Joni Yliviitala kertoo.

K-ryhmässä on noin 45 000 työntekijää kahdeksassa maassa ja heistä 20 000 on alle 30-vuotiaita. Kesko ja K-kauppiaat työllistävät Suomessa noin 30 000 henkilöä, joista K-kauppiasyrittäjien palveluksessa on noin 20 000 henkilöä. Yhteensä K-ryhmä on työllistänyt yli 6 600 alle 30-vuotiasta nuorta elokuussa 2013 – toukokuussa 2014.

Lisätietoja:

Johtaja Matti Mettälä, Kesko Oyj, puh. 010 53 22200 Projektikoordinaattori Johanna Kinnunen, K-kauppiasliitto, puh. 050 342 7860

K-kauppias Tarja Mäntykosken haastattelu

Myyjä Joni Yliviitalan blogikirjoitus Keskon Näkökulmia-blogissa