Tomi ja Kati Utti, K-supermarket-kauppiaat Helsingistä

Tomi ja Kati Utti siirtyivät syksyllä 2014 Vantaan Hakunilasta uuteen K-supermarketiin Helsingin Jakomäkeen. Kauppiasuransa he aloittivat K-marketissa Tervakoskella 1999. Kaupan uraa Tomilla on koossa jo 30 ja Katilla 20 vuotta.

Meillä käy tosi kivoja, kaikenikäisiä, taustoiltaan erilaisia ja monia eri kansalaisuuksia edustavia asiakkaita. Kilpailua riittää ja uuttakin on tulossa, mutta me jatkamme nykyisellä mallilla. Suomen paras tarkoittaa jokaiselle asiakkaalle eri asioita ja me luotamme siihen, että asiakkaat tulevat, koska meillä on niin kiva käydä.

K-Ruoka-Awards-kilpailun Vuoden K-Ruokakauppa-sarjan voitto koettiin asiakkaiden kiitoksena hyvin tehdystä työstä. Se oli kova juttu, sillä asiakastyytyväisyys on asia, josta kaupalla puhutaan eniten. Tuloksia jännitettiin  porukalla, ja voiton varmistuttua ryhdyttiin heti suunnittelemaan jatkoa. Tilattiin omalla painatuksella muovikassit ja henkilökunnalle takit. Kaupalla järjestettiin Parasta Suomessa -juhlat ja paikalle saatiin muiden sarjojen voittajat. Väkeä oli kuin pipoa ja ilmassa juhlan tuntua. Henkilökunnan kanssa juhlittiin itsenäisyyspäivänä kauppiaan kotona. Ensi vuonna sitten uudelleen.

Muuttaessamme Jakomäkeen ymmärsimme nopeasti, ettei tänne kaivattu lähiön perusmarkettia vaan paikalliseen tarpeeseen räätälöityä luotettavaa ja monipuolista ruokakauppaa. Vuoden verran keskustelimme asiakkaiden kanssa ja muokkasimme valikoimia. Nyt meillä alkaa olla paikallisiin tarpeisiin vastaava kokonaisuus, josta löytyy niin perustuotteita kuin eri tilanteisiin sopivia erikoisuuksiakin. Luomut ja veget korostuvat ja paikalliseksi luemme noin sadan kilometrin säteeltä tulevat tuotteet kuten salaatit, leivät ja monet vihannekset, jäätelöä tehdään parin kilometrin päässä.

Toisessa ääripäässä ovat kaukaa jopa Australiasta asti tulevat lihat, krokotiilin poskea kun ei lähempää saa, ja se tuo meille asiakkaita Nurmijärveltä ja Töölöstä saakka. Erikoisuuksilla erottuu, mutta niillä ei pitkälle pötkisi jos perusasiat eivät olisi hallussa: myymälä siisti, hintamerkinnät kunnossa ja hyllyssä vain kunnon tavaraa.

Erotumme hyvällä asiakaspalvelulla ja fiiliksellä. Meillä on värikäs, useita kieliä puhuva parinkymmenen hengen porukka. Töitä tehdään ammattimaisesti, muttei liian vakavasti. Arvostamme toistemme tekemistä ja autamme auliisti. Huumori on hurttia ja hyvä boogie näkyy myös asiakkaille.

Kauppiaina olemme ihan erilaisia. Luonteeltaan rauhallisempi Kati vastaa kassapalveluista ja toimiston töistä; kaupassa 13-vuotiaasta työskennellyt räväkämpi Tomi johtaa oikean kätensä, myymäläpäällikkö Kia Laukkasen kanssa myymälän puolella. Vastuuta jaetaan auliisti ja henkilökunnalla on velvollisuus ideoida ja kokeilla rohkeasti. Hutejakin saa satunnaisesti tulla sillä ne kertovat, että on yrittänyt ja uskaltanut tarpeeksi.

Asiakkaat tuntevat kauppiaansa ja moikkaavat nähdessään. Tutuksi on tultu myös somessa. Kaupalla on Facebookissa jo 12 000 seuraajaa ja Tomi päivittää sivuja enimmäkseen itse. Paljon jaetaan omasta elämästäkin.

Joulukauppaan on valmistauduttu ennakoiden ja suunnitellen, pienintä yksityiskohtaa myöten. On laaja valikoima joulun ruokia laatikoista seitakinkkuun. Kiireisten asiakkaiden juhlaan valmistautumista halutaan helpottaa tarjoamalla heille kaikki tarvittava mukavasti, kohtuullisen helposti ja kohtuulliseen hintaan.

Kauppiaan joulu alkaa, kun kauppa menee aattona kiinni kello 14. Mummolassa päästään valmiiseen pöytään ja lapset saavat jännittää joulupukin tuloa. Joulupäivän aamuna suunnataan taas kaupalle.