Näin syntyi Suomen pienin K-Market

Jaa

Kauppias Tero Mourujärvi ei aikaillut, kun hänelle avautui mahdollisuus avata vain 35-neliöinen K-Market Rukan hiihtokeskuksen itäpuolelle.

Vuodesta 2005 lähtien K-Market Rukankylää luotsannut Tero Mourujärvi on käynyt vuosien ajan keskustelua hiihtokeskuksen ja hotelliyhtiön kanssa päivittäistavarakaupan palveluiden tuomisesta myös rinteen itäpuolelle. Jo viime vuonna Mourujärvi ja K-Market-ketju toivat alueelle K-Marketin pienen konttikaupan, ja kun näppärä kiinteistö tänä talvena löytyi, päätti Mourujärvi repäistä ja avata paikalle pysyvämmän 35-neliöisen kausikaupan.

– Rukan matkailu on hyvässä nosteessa, ja rinteen itäpuolella on edessään huimat näkymät. Kaupan avulla haen jo jalansijaa rinteen toiselta puolelta ja pääsen seuraamaan alueen kehitystä aitiopaikalta, Mourujärvi sanoo.

Etukäteen kauppiasta jännitti eniten valikoiman rakentaminen. Avainasemaan nousivat oikeat kalusteratkaisut: hiukan tavanomaista pienemmällä hyllysyvyydellä kauppaan on saatu upotettua 12 moduulia kahdessa laivassa niin että käytävien leveydeksikin jää vähintään 90 cm. Edes kassa ei vie arvokasta tilaa, sillä kauppa sijaitsee hotellin ala-aulan yhteydessä ja rahastus tapahtuu respan tilojen kautta. 35 neliön myyntialan lisäksi kaupasta löytyvät noin 12 neliön varastotilat.

– Halusin tuoda hyllyille lähes kaikista tuoteryhmistä tärkeimmät kärkituotteet ja yrittää järkeillä valikoimaan sopivan määrän leveyttä syvyyttä hiukan uhraamalla. Tuotevalikoima tosin elää vielä hiukan hakiessaan viimeistä muotoaan ja se kattaa tällä hetkellä noin 300 nimikettä, kauppias kertoo.

Valikoiman rakentamisessa helpottivat kokemukset rinteen toiselta laidalta K-Market Rukankylästä. Hyödyt uivat myös takaisin 285-neliöiseen sisarkauppaan, koska valikoimatyön tuoksinassa kauppias kävi tarkasti läpi kaikki Rukankylän raportit.

– Olen pitänyt Rukalla kauppaa 15 vuoden ajan ja oppinut mitä asiakkaat täällä kaipaavat. Oli kuitenkin varmasti ihan tervettä syventyä välillä näin tarkasti kaikkiin saatavilla oleviin valikoima- ja tuoteraportteihin.

Mourujärvi arvioi kauppaan mahtuvan kerrallaan noin 40–50 asiakasta. Toistaiseksi aivan näin ahdasta ei ole tullut, mutta asiakkaita on silti riittänyt kiitettävästi.

– Myymälästä on tullut äärimmäisen positiivista palautetta ja asiakkaat ovat poikkeuksetta ihmetelleet, miten näin pieneen tilaan on saatu kaikki tarvittava.

K-Market Rukankylä työllistää noin 2,5 henkilöä, ja kauppias itsekin on ollut alkuvaiheessa paikalla paljon kaupan hakiessa vielä muotoaan. Näillä näkymin suunnitelmana on sulkea kauppa kesäksi ja avata se taas loppuvuodesta seuraavaan sesonkiin.