PIHA- JA PUUTARHAOSASTON sekä Viherpihan tuoteryhmiin kulutetut eurot ovat olleet pitkään kasvussa K-Raudan myymälöissä. Launeen K-Raudassa Lahdessa koettiin, että omasta Viherpihasta pystyttäisiin saamaan enemmänkin irti ja sen myyntiä kasvattamaan. Kun sille tarjottiin mahdollisuutta lähteä mukaan kehitysohjelmaan pilotoimaan uusia ratkaisuja, ei asiaa tarvinnut kahta kertaa miettiä.
Uusia myyntikalusteita sekä hinnannäytön että opastamisen välineitä testattiin viime kesän ja syksyn aikana menestyksekkäästi. – Vanha Viherpiha oli ahdas eikä esimerkiksi kasvihuonemalleja ja tuuletus- tai leikkitelineitä saatu halutulla tavalla esille, kertoo K-Rauta Launeen Pihan ja puutarhan osastopäällikkö Anni Uusitalo.
MYYNTIKALUSTEILLA ON VÄLIÄ, kun myyjien työkenttää halutaan helpottaa. Kehitysohjelmassa lähdettiin etsimään helposti liikuteltavia, muuntojoustavia, helppohoitoisia ja kustannustehokkaita myyntikalusteita.
Sopivat kohtuuhintaiset alumiiniset kalusteet löytyivät Italiasta. Pilotoitavana oli myymäläkalusteita muun muassa erilaisille amppeleille, kesäkukille, perennoille ja taimille. Helposti siirrettävien myyntikalusteiden avulla myös myymälän sisätiloihin on helppo järjestää sinne sopiva suppeampi valikoima, ja muuntojoustavina ne soveltuvat hyvin kausituotteiden esillepanoon.
– Uudet kevyet myyntikalusteet ja -telineet saa tyhjinä säilöttyä talven ajaksi pieneen tilaan, siinä säästyy kallista varastotilaa, Uusitalo kehuu.
PUUTARHAKALUSTEIDEN uutta näyttelyaluetta pilotoitiin puolestaan K-Rauta Vantaanportissa viime kesänä. Lähtökohtana oli asiakasta inspiroivan esittelyalueen luominen.
– On ollut kunnia-asia päästä mukaan pilottiprojektiin kehittämään asiakaspalvelua ja myyntiä ja jakamaan kokemuksia muille K-Raudan myymälöille, puutarhan ja vapaa-ajan osaston myyntipäällikkö Oxana Viljakainen K-Rauta Vantaanportista sanoo.
Vantaanportin näyttelyalueella esitellään puutarhakalusteiden lisäksi piha- ja terassirakentamisen pintamateriaaleja kuten terassilautoja, pihakiviä ja suihkulähteitä sekä lisämyyntituotteeksi sopivaa piensisustusta.
– Aiemmin kalusteita sijoitettiin lähinnä sinne, missä oli tilaa. Nyt niille on selkeä esittelyalue. Asiakkaalle näytetään, millainen terassi voi olla, ja eri vaihtoehdoista on helppo löytää omalle pihalle sopivin. Asiakkaita on pysähtynyt näyttelyalueelle ihan vain tuotteita ihailemaan, vaikka he eivät olisi sieltä mitään ostamassakaan, Viljakainen kertoo.
– Näyttelyalueella ei edistetä vain puutarhakalusteiden myyntiä, vaan kaikkien esillä olevien pintamateriaalien ja sisustustuotteiden myyntiä, hän jatkaa.
Myös uutta asiakasviestintää ja opasteita vietiin hankkeessa eteenpäin. Esimerkiksi kasvien menestymisvyöhykkeistä kertovat uudet isot kartat osastolla ja muun muassa maanparannuksen tuotteille on tehty omat uudet ilmeeltään vakioidut tuotekortit.
– Kun hinnannäytöt, tuotekortit ja myymäläopasteet ovat kunnossa, sujuvoituu asiakkaan ostotapahtuma ja myyjän apua tarvitaan vasta hieman hankalammissa kysymyksissä. Myyjien aikaa säästyy tärkeimpiin tehtäviin ja samalla estetään hävikin syntymistä, kun tuotteiden hoitamiselle jää enemmän aikaa, Anni Uusitalo summaa uudistusten etuja.
Lue koko juttu 13.1.2023 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.