Vuoden 2022 mittavassa remontissa K-Citymarket Kolmisopen juomaosasto meni kokonaan uusiksi, vaihtoi paikkaa ja sai reilusti lisää tilaa. Reilun 600 neliön osasto erottuu kaupassa nyt vahvasti omana elämyksellisenä soppenaan.
– Korostimme uudistuksessa ostamisen helppoutta. Myymälämme on muuten aika korkea, mutta juomaosasto sijaitsee hieman matalammassa tilassa omine lattioineen, K-kauppias Topi Miettinen kertoo.
Remonttia kiittelee myös panimovastaava Timo Partala, joka on työskennellyt Kolmisopella jo neljännesvuosisadan.
– Koko osasto meni uusiksi ja tila tuplaantui. Oli hienoa päästä kehittämään osastoa puhtaalta pöydältä.
Tälle kesälle suurin muutos olisi läpi mennessään enintään kahdeksanprosenttiset juomat päivittäisvarakauppojen hyllyille tuova lakimuutos, joka aiheuttaisi muutoksia kauppojen valikoimiin.
– On hienoa, että juomakulttuuri kehittyy ja kuluttajat saavat enemmän valinnanvaraa. Positiivista on, että osastomme on sen verran suuri, että saamme kattavan viiniosaston ihan vain viilaamalla sijoittelua ja ottamalla tilaa muutaman moduulin sieltä täältä, Miettinen kertoo.
”Moni asiakas haluaa selkeästi osastolta alkoholitonta vaihtoehtoa.”
Kolmisopen juomaosastolta myytiin viime vuonna lähes 4000 eri nimikettä. Laajoissa valikoimissa on panostettu myös erikoisuuksiin ja vaihtelevaan valikoimaan. Suoratoimituksia tulee paljon ja asiakkaiden erikoisimmatkin toiveet pyritään täyttämään.
Alkoholittomissa juomissa valikoiman kasvu sen kuin jatkuu. Miettinen kertoo alkoholittomien juomien olleen aiemmin hiukan hakusessa asiakkailta, minkä vuoksi ne tuotiin maaliskuun uudistuksessa lähemmäs oluita.
– Vaikka kasvu ei ole enää niin voimakasta, moni asiakas haluaa selkeästi osastolta alkoholitonta vaihtoehtoa. Esimerkiksi suuret olutmerkit löytyvät jo pitkälti alkoholittomina versioina, eikä makukaan enää juuri poikkea, Miettinen arvioi.
Mehujen ja virvoitusjuomien myynti on käynyt Kolmisopessa melko tasaisena. Virvoitusjuomissa monipakkaukset ovat kehittyneet, kun taas isompien 1,5 litran annoskokojen osuus on pienentynyt. Vesien myynnin ratkaisee tuttuun tapaan sää.
Energiajuomissa uutuudet herättävät suurta kiinnostusta. – Energiajuomat eroavat tällä hetkellä siinä mielessä oluista, että niissä kalliimmankin pään tuotteet kiinnostavat. Taannoinen Prime-buumi on hiipunut, mutta vastaavia sometrendejä riittää, ja ehkä ihmiset vain haluavat herkemmin kokeilla energiajuomissa uusia juttuja, panimovastaava Partala arvioi.
Somen vaikutuksen huomaakin juuri nyt ehkä parhaiten energiajuomissa.
– Jos jotakin tuotetta aletaan meiltä kovasti kysellä, kyllä ilmiö melkein aina on somesta noussut. Seurailemme toki sometrendejä, mutta kyllä trendit päätyvät muutenkin nopeasti asiakastoiveiden kautta meille, Miettinen sanoo.
Somen lisäksi Miettinen kertoo hyödyntävänsä juomaosaston kehittämisessä eri medioita, sparrailevansa kauppiaskollegoiden ja panimoiden kanssa sekä kiertelevänsä muita kauppoja.
Partala pitää osaamistaan yllä tukeutumalla yhteistyökumppaneihin ja tavarantoimittajiin. Paljon tietoa saa myös asiakkailta. – Seurailen myös netistä kaiken maailman olutryhmiä, joissa arvostellaan ja pisteytetään tuotteita.
Kesän juomakaupan onnistumisessa avainroolissa on Partalan ja Miettisen mielestä sään lisäksi juomaosaston runsaus. – On oltava ostettavaa ja valikoimaa, ja koko ajan jotain uutta.