Kauppias Harri Mattinen tunnustaa, että vaikka hänellä oli kokemusta useammasta remonttiavauksesta, nauhanleikkausseremonia jännittää aina. Kun K-Citymarket Mikkeli avattiin helmikuussa pitkän remontin jäljiltä, Mattinen ehti jo miettiä, että mitä jos ovella ei olisikaan vastassa ketään.
– K-kauppiasyrittäjälle kauppa on aivan valtava osa omaa merkityksen tunnetta, ja myös henkilökunnasta monelle tämä on enemmän kuin vain työpaikka. Mutta asiakkaille kyse on lopulta kuitenkin vain ruokakaupasta, ja maidon ja ruisleivän ostaminen on aika arkinen juttu. Että entä jos uuden kaupan avaus ei kiinnostaisikaan?
Odotettuna avajaisaamuna kaikki pelot osoittautuivat kuitenkin turhiksi. Kaikki halukkaat eivät heti mahtuneet sisään edes kaupan tilavaan aulaan ja parille sadalle ensimmäiselle asiakkaalle luvatut leivät loppuivat viidessä minuutissa.
– Mietin, että onko Mikkelissä näin paljon asukkaitakaan. Oli upeaa, miten tiukassa paikassa henkilökunta venyi ja saimme kaupan valmiiksi asiakkaille, kauppias fiilistelee.
– Se oli jotain aivan maagista, kaupan kokenut kalamestari Jani Jukarainen vahvistaa. – En ole pitkän urani aikana kokenut mitään vastaavaa. Kun juhlallisuudet oli pidetty ja nauha leikattu, satojen uteliaiden asiakkaiden aalto vyöryi myymälään. Ja avauksesta lähtien onkin sitten menty aika kovaa, Jukarainen sanoo.
Kivijalkaa panimosta ja makeisista
Kun Mattinen siirtyi pari vuotta sitten Lappeenrannasta kauppiaaksi Mikkeliin, tulevan jättiremontin suunnittelu käynnistyi heti. Ensimmäisen Mikkelin-vuoden aikana hän sai kuitenkin vielä keskittyä uuden kauppapaikan omaksumiseen ja tekemään itseään tunnetuksi.
– Olin hädin tuskin käynyt Mikkelissä ennen kuin aloitin täällä kauppiaana. Olemme perheenä tykästyneet kaupunkiin valtavasti.
Kaupallisesti alue on Mattisen mukaan kuitenkin haastava. Hän nostaa esiin ikääntyneen demografian ja suomalaista keskiarvoa heikomman ostovoiman. Kilpailutilanne on perinteisesti ollut Mikkelissä tiukka, mutta nyt Mattinen näkee K-ryhmällä vahvan iskun paikan.
– Myös K-Supermarket-ketjuun on tehty täällä panostuksia, ja olemme nälkäisiä ottamaan kilpailijalta markkinaosuutta.
Remontin aikataulu ja tärkeimmät painopisteet alkoivat tarkentua keväällä 2023. – Panimo ja makeisosasto ovat vahvoja kivijalkojamme, ja niiden osalta haimme vielä vahvempaa erottautumista kilpailijoista. Myös palvelutiskillä olemme repineet kontrastia, ja esimerkiksi kalassa halusimme nostaa jalostusastetta, Mattinen kertoo.
Oman jauholeipomon K-Citymarket Mikkeli sai remontissa ensimmäisenä kauppana Etelä-Savossa. Voimakkaasti panostettiin myös ”korona-ajan lapsena” syntyneen verkkokaupan kehittämiseen.
Yksi olennainen painopiste löytyi navigoitavuudesta. Kaupan peruskierto säilyikin remontissa varsin samansuuntaisena kuin aiemminkin, opasteita lisättiin ja kalustekorkeutta pudotettiin selvästi.
![](https://www.k-kauppiasliitto.fi/wp-content/uploads/2024/04/05-kauppias-harri3-e1712818507841-957x1024.jpg)
Asiakkaat kaipailivat
Poikkeuksellinen päätös kaupan laittamisesta kiinni remontin ajaksi oli Mattisen mukaan kipeä. Ovien pitäminen auki olisi kuitenkin aiheuttanut paitsi rakennuspölyyn liittyviä turvallisuushaasteita, myös uhannut venyttää remonttia.
– Se oli henkilökunnan lomauttamisineen kipeää aikaa, mutta olen jälkikäteen tyytyväinen, että uskalsimme tehdä päätöksen etunojassa. Kiinniolo osaltaan mahdollisti meille isomman kontrastin verrattuna vanhaan, Mattinen sanoo.
Kalamestari Jukaraiselle remontti avasi jopa harvinaisen mahdollisuuden, kun tuttu K-Citymarket-kauppias pyysi hänet ”vaihto-oppilaaksi” Kuopioon tuuraamaan kalaosaston hoitajaa.
– Oli mahtava kokemus päästä näkemään toisen kaupan arkea. Sain paljon uusia näkökulmia ja ajatuksia omaan työhöni täällä Mikkelissä, Jukarainen kertoo.
”Saimme paljon palautetta siitä, miten vaikeaa esimerkiksi joulukalan ostaminen oli ollut ilman meitä.”
Kauppias Mattisen näkökulmasta remonttiaika sujui hyvin, vaikkei yllätyksiltäkään tämän mittakaavan projektissa voi välttyä.
– Tulipaloja pitää sammutella melkein tunneittain, ja joka päivä pitää päättää 300 suurta ja pientä asiaa. Pääsimme kuitenkin lopulta maaliin monta kuukautta etuajassa, Mattinen kiittelee.
Hän kertoo yllättyneensäkin siitä, miten paljon asiakkaat kiinnioloaikana omaa kauppaansa kaipasivat. – Esimerkiksi joulukaupan aikaan saimme paljon palautetta siitä, miten vaikeaa joulukalan ostaminen oli ilman meitä.
”Hieno ele työnantajalta”
Jenni Ukkonen tuli K-Citymarket Mikkeliin pari vuotta sitten teollisten osastovastaavaksi. Takana oli yli 18 vuotta Osuuskauppa Suur-Savon leivissä, ja ajatus jostain uudesta kiinnosti.
Maaliskuusta 2023 lähtien Ukkonen on toiminut myymäläpäällikkönä. Rooliin kuuluu niin työn johtamista ja organisointia, teollisten tuoteryhmän vastuu, arkista hyllytystyötä kuin myös paljon auttamista ja läsnäoloa muille.
Ukkonen kertoo kauppias Mattisen olleen alusta lähtien avoin remontista ja sen kulkuun liittyvistä asioista, kuten kiinnioloajan lomautuksista. Myymäläpäällikkö itse toimi remontin aikana kauppiaan apuna tehden monenlaisia remonttiajan työtehtäviä ennakoista ja hyvitteistä myymälämiljöön suunnitteluun, kalusteiden valitsemiseen, koulutukseen, kesätyöntekijärekrytointeihin ja uusiin työvaatteisiin liittyviin asioihin.
– Harrin aktiivisuus etsiä lomautusten ajaksi työtä ja kysellä muilta kauppiailta tarvetta työntekijöille oli hieno ele työnantajalta. Kävin itsekin tekemässä muutaman vuoron Rokkalan K-Supermarketissa, mikä oli kivaa vaihtelua, Ukkonen kertoo.
Avajaispäivää Ukkonen kuvailee ”uskomattomaksi suoritukseksi” koko kaupan porukalta. – Avausta edeltävät päivät olivat tosi kiireisiä, ja välillä meinasi usko loppua. Koko henkilökuntamme oli onneksi tarmoa täynnä ja kaikilla oli draivi päällä.
![](https://www.k-kauppiasliitto.fi/wp-content/uploads/2024/04/kcm_mikkeli_kollaasi-1035x516.png)
Liikkumatilaa henkilökunnallekin
Heviosaston vastaava Katri Saari kertoo, että leveämmistä käytävistä ja matalammasta hyllykorkeudesta on tullut paljon positiivista palautetta. Ratkaisut tarkoittavat tietysti enemmän liikkumatilaa myös henkilökunnalle.
Saaren ideasta heviin saatiin remontissa myös kaivattu oma vesipiste. – Vesipiste ja osastolle saatu pieni toimisto olivat ihan parasta. Hevissä tulee paljon sotkua, ja aiemmin on joutunut juoksemaan rättiä toiselta puolelta kauppaa.
Kalamestari Jani Jukarainen kehuu uutta työskentely-ympäristöä.
– Uudistetussa kaupassa tuntee itsekin kuin syntyneensä uudelleen. Meillä on nyt aito mahdollisuus kehittää yhdessä asiakaskokemusta ja rikkoa myyntiennätyksiä, linjaa kaupassa 24 vuoden ajan työskennellyt kalaosaaja.
Palvelutiski jakautuu karkeasti ottaen puoliksi kalalle ja lihalle. Tiskille saatiin remontissa uusi kaluste, joka nostaa Jukaraisen mielestä tuotteet nyt oikeuksiinsa. Myös taustatilat uusittiin.
– Aterioiden ojennusmyynti jäi uudistuksessa pois, mutta huippuammattilaisemme Janette ja Khin valmistavat joka päivä ateriat, salaatit, patongit sekä jälkiruoat asiakkaiden iloksi. Niistä olemme saaneet paljon kiitosta, Jukarainen kehuu.
Ei muuta kuin soitellen menemään
Myyntiodotukset on remontin jälkeen ylitetty ja kiirettä on pitänyt. Mattinen tunnustaa huolehtivansa myös henkilökunnan jaksamisesta.
– Kevät on näkynyt lisääntyneenä vauhtina henkilökunnalle. Nyt pääsiäisen jälkeen alkaa näyttää siltä, että pääsemme vihdoin keskittymään uusien rutiinien opetteluun.
Mattinen kehuu monipuolista henkilökuntaansa, jolta löytyy monenlaisia työuria. Joku viipyy kaupalla yhden kesän, toinen 40 vuotta, mutta jokainen työntekijä on yhtä tärkeä.
– Tehtävämme on mahdollistaa kaikille kehittyminen ja tarjota heille mukava työyhteisö. Kauppa on myös monelle nuorelle ensimmäinen kokemus työelämästä, ja meillä on siinä iso vastuu kannettavana. Kauppiasbrändissä on se asiakkaille näkyvä puoli, mutta ehkä vielä merkittävämpi osa on se, joka näkyy henkilökunnalle, kertoo Mattinen, joka palkittiin vuonna 2020 K-ryhmän vuoden työnantajakauppiaana.
Kaupan työilmapiiri saa kiitosta myös triolta Ukkonen–Saari–Jukarainen.
– On ilo nähdä kuinka kokeneet konkarit ja vasta kaupan alan lähtötelineistä ponnistaneet tekevät meillä töitä yhteisen tavoitteen, eli parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen eteen, Jani Jukarainen sanoo.
– Ja pakko on mainita myös kauppiaamme Harri, joka luo persoonallaan ja iloisuudellaan työyhteisöömme alkutahdit – ja sittenhän se ei ole kuin soittelee vain menemään.
K-Citymarket Mikkeli
- kauppiaana Harri Mattinen (2022–)
- avattiin täysin uudistettuna helmikuussa 2024
- sijaitsee Mikkelin keskustassa Graanin liikekeskuksessa
- liikeidean ytimessä palvelu, laatu ja valikoima, joilla erottaudutaan pääkilpailijasta
- työllistää elintarvikepuolella 24 henkilöä, kesäkaudella n. 30
Lue koko juttu 18.4.2024 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.