Kauppias Pasi Toppari pitää huolen siitä, että K-Citymarket Päivärannan jäätelöosaston valikoimasta löytyvät kaikki uutuudet.
– Kaikkea kokeillaan ja asiakkaat sitten ostokäyttäytymisellään päättävät, mitkä uutuudet jäävät valikoimaan, kauppias kertoo.
Kauppias huomasi muutama vuosi sitten, että premium-jäätelöiden myynti oli kasvanut kovaa vauhtia. Hän alkoi pohtia, miten niiden myyntiä voisi edistää vielä lisää.
– Totesin, ettei allas ole paras mahdollinen ratkaisu houkuttelevan esillepanon kannalta, sillä kauniista jäätelöpurkeista näkyy vain kansi. Jäätelöille olisi saatava kaappi, kauppias kertoo.
Topparin mieleen oli jäänyt ulkomailla nähty esimerkki pastellinvärisestä jäätelömaailmasta, jossa koko valikoima oli houkuttelevasti esillä. Hän päätti kokeilla omassa kaupassaan vastaavaa.
Kaapit tarvitsivat enemmän tilaa, ja lisätilaa pakasteosastolle napattiin viereiseltä makeisosastolta, jolloin osastolle saatiin tuotua kaapit. Niihin sijoitettiin premium-jäätelöt tuotemerkeittäin. Valikoiman kasvu ja tuotteiden houkuttelevampi esillepano on vaikuttanut positiivisesti koko tuoteryhmän myyntiin.
Kesäisin jäätelö saa lisää tilaa
Erityisruokavalioihin panostetaan Päivärannassa kaikissa tuoteryhmissä. Kun jäätelöosastoa laajennettiin, maidottomien ja gluteenittomien tuotteiden määrä tuplattiin.
– Ilokseni huomasin, että erityisruokavalioille tarkoitetut tuotteet myyvät hyvin myös jäätelöissä. Niiden maku on kehittynyt ja valikoima laajentunut, ja se on lisännyt asiakkaiden kiinnostusta, Toppari sanoo.
Vastikään uudistetussa kaupassa jäätelöille on varattu runsaasti tilaa. Perusvalikoimalle on tilaa ympäri vuoden, ja kesäkaudelle uutuudet ja suosituimmat jäätelöt saavat lisätilaa.
Tavarantoimittajien kanssa tehdään yhteistyötä niin lanseerauksissa kuin uusien tuotteiden markkinoinnissa. Kauppa pyrkii aina vastaamaan valikoimassaan siihen, mitä tavarantoimittajien somessa markkinoidaan.
– On tärkeää, että meidän valikoimasta löytyvät ne tuotteet, joita tavarantoimittajat omilla kanavillaan mainostavat.
Kesästä kauppias toivoo tietysti lämmintä, sillä se on paras tae hyvälle jäätelömyynnille.
Lue koko juttu 18.4.2024 ilmestyneen Kehittyvän kaupan Jäätelökesä 2024 -liitteestä.