K-Citymarket Pirkkalan kauppias Petri Putila keksi oman jäätelötehtaan jo edellisessä kaupassaan K-Citymarket Paavolassa Lahdessa. Kun hän siirtyi kauppiaaksi Pirkkalaan, jäätelötehdas muutti mukana. Jäätelötehdas on kaupalle imagollisesti tärkeä ja etenkin kesäkaudella myös myynnillisesti tärkeä.
– Haluamme olla elämyksellinen ruokakauppa ja oman jäätelötehtaan avulla voimme tarjota asiakkaille jotain, mitä muualta ei löydy, Putila sanoo.
Oma jäätelötehdas on selkeä kilpailuetu. – Tällä alueella joutuu lähtemään aika kauas löytääkseen erikoisempia jäätelöitä, joten tehtaamme vastaa hyvin kysyntään, jäätelötehtaan toiminnasta ja resepteistä vastaava Minna Syvänen kertoo.
Hintoja laskettiin, jotta yhä useampi voisi valita kaupan oman jäätelön
Kesällä jäätelöä valmistetaan päivittäin, talvella se sitoo vähemmän. Valtaosa herkuista syödään samantien.
– Meillä on myös take away -astioita, joissa jäätelöä voi ostaa kotiin, mutta ehdottomasti eniten myydään pikareita, joista jäätelö syödään heti, kauppias kertoo.
Omaa jäätelöä löytyy myös valmiiksi pakattuna jäätelöosastolta. Se on hyvä lisä premium-tuotteiden valikoimaan, ja kotimyytiin on tarkoitus panostaa yhä enemmän.
– Kaikki asiakkaat eivät jaksa jäädä valitsemaan jäätelöä enää kauppareissun jälkeen. Haluamme jatkossa palvella myös heitä paremmin. Omat jäätelömme tuottavat lisäarvoa asiakkaille, mutta eivät vie myyntiä muilta jäätelöiltä. Muiden valmistajien premium-jäätelöt myyvät meillä edelleen hyvin.
Kauppias myös laski hiljattain pikareiden hintaa, jotta asiakkailla on tiukentuneessa taloustilanteessakin edelleen mahdollista valita kaupan oma jäätelö.
”Moni on korvannut hääkakunkin jäätelöllämme”
Kahvilan jäätelövitriiniin mahtuu kerralla noin 16 makua, mutta kaikkiaan reseptejä on peräti 80. Suosituimmat maut ovat vanilja, suklaa ja pistaasi. Niiden lisäksi valikoimasta löytyy aina muutama raikas sorbetti.
– Lisäksi vaihtelemme makuja asiakkaiden toiveiden ja kauden mukaan. Esimerkiksi Polka-jäätelö on suosikki talvella, ja kesällä lisäämme valikoimaan mansikkaa ja muita marjajäätelöitä, Minna Syvänen mainitsee.
Valikoimassa on aina myös jotain uutta ja erilaista. Ideoita keksitään seuraamalla trendejä ja kokeilemalla leikkisiä makuja. Tämän kesän trendiksi Syvänen ennustaa jogurttipohjaisia jäätelöitä ja hedelmäisiä makuja.
– Viime vuonna huomasin, että Lotus Biscoff -keksit nousivat suureen suosioon ja kehitin niistä jäätelön, josta tuli suosittu. Samalla tuli idea popcornjäätelöstä, Syvänen kertoo.
Kauppa vuokraa asiakkaille erilaisiin juhliin myös jäätelövaunua. Se on ollut valtavan suosittu etenkin kesällä. Jäätelöt säilyvät vaunussa hyvin 6–7 tuntia.
– Olemme vuokranneet niitä häihin, rippijuhliin, tupareihin ja ristiäisiin. Moni on korvannut hääkakunkin jäätelöllämme. Tästä on muodostunut juhlissa oikea ohjelmanumero, kun vieraat saavat itse käydä kauhomassa jäätelöä vaunusta, Minna Syvänen kertoo.
Lue koko juttu 18.4.2024 ilmestyneen Kehittyvän kaupan Jäätelökesä 2024 -liitteestä.