Fredrik Lönnqvist on toiminut K-Supermarket-kauppiaana Uudessakaarlepyyssä kolmen ja puolen vuoden ajan. Pohjanmaan rannikolla sijaitsevassa maalaiskaupungissa korostuvat lemmikkitaloudet ja erityisesti kissat. Myös lapsiperheitä on paljon.
– Ihmiset asuvat täällä enimmäkseen omakoti- ja rivitaloissa, jolloin lemmikinkin pitäminen on helpompaa, kauppias arvioi.
Lemmikkituotekaupassa kilpailua on Uudessakaarlepyyssä jonkin verran. Muut suuremmat kaupat ovat Pietarsaaressa noin 20 kilometrin päässä.
”Uudessakaarlepyyssä on huhujen mukaan eniten kissoja väkilukuun nähden koko Suomessa.”
Lönnqvist nostaa K-Supermarketin vahvuudeksi lemmikkikilpailussa etenkin laajan valikoiman, jota alueen asukkaat arvostavat. Suurpakkauksilla on merkittävä rooli omine lavapaikkoineen, ja sopivan valikoiman rakentamisessa asiakaspalautteet ovat tärkeitä.
– Pienellä paikkakunnalla ihmiset eivät halua lähteä ostamaan pelkästään lemmikinruokaa naapurikaupungista, Lönnqvist toteaa.
Osastosta vastaavan Mari Willfors-Sundqvistin mielestä lemmikkihyllyn hoitaminen on mukavaa työtä: tuotteiden hyllyttäminen ja esillepanojen rakentaminen on selkeää ja sujuvaa hommaa.
– Eläintenruoka, tarvikkeet, lelut ja kissanruoka kaikissa muodoissaan muodostavat meillä suurimman osan valikoimasta. Asiakastoiveita tulee meille usein, ja yritämme täyttää ne kaikki mahdollisuuksien mukaan, hän kertoo.
Lemmikkihyllyyn sisältyvän kasvupotentiaalin kauppias Lönnqvist huomioi jo heti kauppiasuransa alussa.
– Huomasin, että asiakkailla oli tapana tyhjentää hylly tuotteista aina todella nopeasti. Ajattelin heti, että olisi kiva napata ketjun ykköspaikka eläintenruoan myyntiosuuksissa. Otimme pari hyllymoduulia lisää ja laitoimme kaasun pohjaan.
Nykyisin lemmikkituotteiden myynnillä on kaupalle jo iso merkitys ja ketjun ykkössijakin on Lönnqvistin arvion mukaan napattu. Myynnin kehittämisessä Uudessakaarlepyyssä on hyödynnetty omaa kampanjointia ja sesonkiajattelua. Poikkeuksellisen naukuva asukasprofiili lyö joka tapauksessa myyntiin oman leimansa.
– Kissanruokaa meillä myydään kaksi kertaa enemmän kuin koiranruokaa. Kaupungillahan huhutaan, että Uudessakaarlepyyssä on asukaslukuun nähden eniten kissoja koko Suomessa, kauppias paljastaa.
Osastoa on ajan saatossa laajennettu, mutta isomman lisämyyntipotentiaalin suhteen kaupan tilat alkavat tulla vastaan. Lönnqvist kertoo kuitenkin testailevansa myös lemmikkieläinrintamalla jatkossakin mielellään uusia juttuja.
– Toki kaikki ei aina mene ihan putkeen, näin kävi valitettavasti esimerkiksi kissojen joulukalentereille viime talvena.
– Tärkein oppi minulle on kuitenkin ollut, että paras tulos tulee kun keskitytään siihen, mitä asiakkaat haluavat, Lönnqvist sanoo.