Lokakuussa 2019 avatun K-Supermarket Triplan alkutaivalta on kauppias Petri Miettisen mielestä sävyttänyt ennen kaikkea jatkuva hämy ja epävarmuus. Pian avauksen jälkeen iskenyt koronapandemia vaikutti liikenteen solmukohdassa sijaitsevaan kauppaan rankasti.
– Kaikkeen tottuu. Kun ajauduimme nopeasti vaikeisiin aikoihin, ryhdyimme käymään tiiviisti strategiaamme läpi. Huomasimme, että 80 prosenttia asioista oli kuitenkin edelleen toimivia, Miettinen sanoo.
Eveliina Porkka on ollut kaupan toiminnassa alusta alkaen, aluksi keittiötiimissä ja nyt kauppiasharjoittelijana. Porkan mukaan haastavat ajat ovat ruokkineet innovatiivisuutta.
– Olemme löytäneet hankalista tilanteista meille aina jotakin positiivista. Nyt ihmiset taas liikkuvat ja hakevat harmaan arjen keskelle hyvää oloa ruokakaupasta.
Kaupalle kuuluukin nyt hyvää. Ajankohtaisena panostuksena on keittiöpuoli, jonka osalta kehitetään etenkin catering-palveluita. Petri Miettinen on tyytyväinen muun muassa juuri maaliin saatuun keittiömestarirekryyn.
– Kun viisi vuotta sitten haimme keittiömestaria, ravintola-ala oli hypessä ja vaikka käytimme kovia konsultteja, edes kandidaatteja oli vaikea löytää. Nyt pääsimme valitsemaan todella hyvistä ehdokkaista, Miettinen kertoo.
Juustokauppias ja datanörtti
Yksi Triplan fokusalueista on kaupan markkinointi. Sen suunnittelussa on marraskuusta lähtien ollut mukana Laura Salonen. Omaa juustokauppaansa Helsingin Vanhassa kauppahallissa aiemmin pitänyt Salonen toimii myös kaupan juustomestarina.
– Kun lopetin viime kesänä juustokauppani, sain yllättävän paljon kyselyitä K-kauppiailta. Petri oli ihailtavan sinnikäs. Olin aluksi kuin saippuapala, mutta kun vierailin kaupalla, meillä klikkasi. Jaamme kauppiaina samat arvot, Juustominkki-nimellä aktiivisesti somea tekevä Salonen kertoo.
Kauppias Miettinen arvioi, ettei kauppa aiemmin pystynyt vastaamaan premiumjuustoissa kuluttajatarpeeseen. Alansa huipun näpeissä Bölen Juustola on nopeasti noussut vetonaulaksi.
Salosen kaksoisrooli on luonteva, sillä ennen juustokauppiuutta hän toimi vaativissa markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä.
– Tämän duunin suola on, kun saan olla iltaisin Juustominkki ja päivisin datanörtti. Kun hyppäsin K-ryhmään, hihkuin miten paljon asiakasdataa meillä on täällä käytössä. Yksityisyrittäjänä joutui tekemään päätöksiä enemmän mutulla, hän iloitsee.
Yhtenäinen ääni
Petri Miettinen kertoo markkinointipanostusten jakautuvan tätä nykyä yhä pienempiin puroihin. Hän mainitsee esimerkkeinä kolmen kaupan printtimarkkinointiringin, jossa K-Supermarket Tripla on mukana, bussiliikenteessä kokeillun sähköisen markkinoinnin sekä lähialueelle muuttaneille ihmisille kohdennetun markkinoinnin.
Porkka arvioi, että tasaisimmin tehdään nykyisin TikTokia. Iso osa sisällöistä menee koulutuksellisen ja informatiivisen ”edutokin” kategoriaan. – Tyylimme on asiantunteva ja kuluttajia opastava. On hienoa, että saamme somessa monipuolisesti porukkaamme näkyviin.
Videoilla saatetaan avata asiakkaille lohen fileointiluokituksia tai kaupan vastuullisuustekoja tai vaikkapa taustoittaa loppuvuodesta 2023 puhuttanutta maailmanlaajuista appelsiinipulaa. Laura Salosen Juustolive-sessioilla Instagramissa puolestaan on rakennettu suomalaista juustokulttuuria ja vastattu asiakkaiden kysymyksiin.
Asiantuntijuuden korostaminen on harkittua. – Meillä löytyy joka osastolta huippuasiantuntijat, eikä tätä asiantuntijuutta voi kopioida tai digitalisoida, Salonen huomauttaa.
Jotta eri kanavien viesteissä säilyy yhtenäinen ääni, sisällöt kulkevat viime kädessä kauppias Miettisen kautta. – Petri ei kuitenkaan koskaan dumaa ideoita. Jos joku on innokas tekemään pari perusteltua videota, suhtautuminen on aina positiivista, Porkka kehuu.
K-Supermarket Tripla somessa:
Facebook | Instagram (@ksmtripla) | TikTok (@ksmtripla)
Miten mukaan dark socialiin?
Sosiaalisen median loputtoman huudon keskeltä erottuvat sisällöt eivät synny enää itsestään. Salosen mielestä kaiken a ja o on pystyä tuottamaan aitoa lisäarvoa asiakkaille.
– Kun istuu ystävien kanssa saman pöydän ääreen, yhteisiä puheenaiheita löytyy aina. Viestintää asiakkaiden kanssa voi ajatella samalta kantilta.
Tähän liittyy myös ”dark socialin” nousu: yhä suurempi osa ihmisten some-käytöstä tapahtuu yksityisissä ja suljetuissa ryhmissä ja WhatsAppin kaltaisissa viestisovelluksissa. Salonen nostaa tämän yhdeksi suurimmista markkinoinnin haasteista jo tällä hetkellä.
– Jaan itse aamusta iltaan ystäville erilaisia sisältöjä. Se ruokkii minua sisältöjen suunnittelussa, kun mietin, olisiko tämä sisältö sellaista, jota haluaisin itse jakaa ystävilleni eteenpäin. Potentiaali on joka tapauksessa valtava, Salonen arvioi.
Miettinen nyökkäilee vieressä. – Sisältö, jota toisiinsa luottavat ihmiset jakavat toisilleen, on sitä kaikkein arvokkainta ja vaikuttavinta sisältöä. Sitä ei voi ostaa eikä oikein mitatakaan.
Hereillä pysyttävä koko ajan
Petri Miettinen kertoo olleensa aikoinaan mukana jo K-ryhmän ensimmäisessä somekoulutuksessa ja pyrkineensä sittemminkin osallistumaan kaikkiin koulutuksiin. Vinkkejä kauppias on saanut myös omilta, markkinointialalla työskenteleviltä lapsiltaan.
Kauppiasharjoittelija Porkka kehuu saaneensa Triplassa markkinoinnista paljon uutta oppia, jota aikoo viedä myöhemmin omaan kauppaansa. – Minulla ei ollut juurikaan aiempaa digimarkkinoinnin kokemusta, mutta täällä pääsen joka päivä oppimaan parhailta.
Laura Salonen tunnustaa käyttävänsä joskus yöaikaankin tunteja maailmalla nousevien trendien seurantaan. Muutosvauhti on niin nopeaa, että jos markkinoinnissa riitti ennen kvartaalisuunnitelma, nyt on pysyttävä hereillä koko ajan.
– Jonkinlainen sävellys on hyvä olla, jotta tekemiseen löytyy kaunis rytmi, mutta kyky reagoida korostuu.
Viime aikojen ilmiö ovat olleet erilaiset TikTok-trendit ja erityisesti kanavan kautta nousevat trendituotteet. Salonen ei itse ole TikTokissa, mutta oman tyttären kautta on pysynyt kanavasta hyvin kärryillä. TikTok-trendien ei kuitenkaan saa antaa sokaista kokonaisuutta.
– Muuten voi käydä niin, että koko some täyttyy vain energiajuomista, Eveliina Porkka pohtii.
Ja kun pintaa hiukan raaputtaa, ei TikTok-trendeissäkään ehkä ole pohjimmiltaan mitään uutta.
– Juustokauppiaana minulla oli tapana odottaa Helsingin Sanomien Ruokatorstai-lehteä. Jos viinisuosituksessa mainittiin jokin tietty juustopala, siihen piti pystyä ihan samalla tavalla nopeasti reagoimaan, Salonen kertoo.
Elämyksellisyyttä hiljaisuudesta
Elämyksellinen kivijalkakauppa on markkinointikanava parhaasta päästä. Siinä missä joku nappaa kuulokkeet korvilla Bölen Hellan valmisruoan ja kiiruhtaa pikakassojen kautta eteenpäin, toisille kauppareissu on viikonlopun tärkeä ohjelmanumero.
– He vaihtavat kuulumiset henkilökunnan kanssa ja kyselevät, mikä juusto on nyt parhaassa kypsyydessä. Elämys on kokonaisvaltaisempi kuin jos suorittaisi hiki pinnassa kauppalistan kanssa, Salonen kertoo.
Porkka nostaa kivijalkakaupan osalta esiin taustamusiikin, joka päätettiin taannoin jättää kokonaan pois. Petri Miettinen kertoo, että päätös syntyi osin vahingossa.
– Lopetimme silloisen musiikkipalvelun enkä ollut vielä ehtinyt valita uutta, mutta sitten aloimmekin yhtäkkiä saada paljon positiivista palautetta hiljaisuudesta. Työtyytyväisyyskin on muutoksen myötä noussut, Miettinen naureskelee.
Poikkeuksena ovat yhä viikonloput, jolloin Salosen juustotiskillä viinilasillisen ja juustomaistiaisen taustalla poreilee ranskalainen tunnelmamusiikki.
Alansa parhaaksi
Petri Miettinen arvioi, etteivät markkinoinnin megatrendit ole katoamassa: kuluttajakunta fragmentoituu kohti yhä pienempiä mielenkiintoklustereita, asiat nopeutuvat ja analogisuuden rooli pienenee.
Triplassa ollaan valmiina haasteeseen. Juustotiskinkin kehittämiseen haettiin helmikuun lopussa uusia ideoita juustomessuilta Pariisista.
– Kun Petri kysyi syksyllä tavoitteistani, kerroin haluavani rakentaa tänne Suomen parhaan ja asiantuntevimman juustotiskin. Kun Suomesta ei enää löydy oppia, pitää lähteä maailmalle, Salonen kertoo.
Sama kunnianhimo ulottuu markkinointitekemiseen.
– Olen luonteeltani sellainen, että kun jotakin aloitan, haluan olla siinä paras. Toivon, että meidän markkinointimme vaikuttavuus huomataan niin laajasti, että meitä käytetään viiden vuoden sisällä alalla referenssinä, Salonen naulaa.
Ytimessä ovat Petri Miettisen mielestä jatkossakin monikanavaisuus ja osuvat sisällöt.
– Kuluttaja on tänään täällä ja huomenna tuolla, ja hänen kiinnostuksestaan taistelevat kaikki. Jos sisältö ei ole asiakkaan kannalta relevanttia, se ei koskaan edes päädy hänelle näkyville.
K-Supermarket Tripla, Helsinki
- sijaitsee Helsingin Pasilassa Mall of Tripla -kauppakeskuksessa
- kauppiaana kaupan perustamisesta lähtien Petri Miettinen (2019–)
- liikeideana palvella kaupunkilaista ja tiedostavaa elämäntapaa elävät, laatua arvostavat alueen asukkaat sekä alueella työskentelevät ja asioivat valikoimajohtajuudella valituissa avaintavararyhmissä ja palvelujohtajuudella koko markkinassa
- työllistää noin 55 henkilöä
Lue koko juttu 22.3.2024 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.