Jyri Metsälä aloitti Vantaanportissa kauppiaana lokakuussa 2020. Ensimmäinen remontti käynnistyi joulukuussa maalausosastolta, ja seuraavan kolmen vuoden aikana vietiin läpi kaikki ketjun myyntiohjelmat yksi kerrallaan. Käyttöön otettiin myös hyllykuvat ja tarkasteltiin oma tekeminen uuteen malliin.
Kun palapeli valmistui tammikuussa 2023, kauppiaalla olivat kiikarissa jo seuraavat stepit.
– Ryhdyimme uudistamaan kaupan sisäpeliä kokonaisvaltaisemmin, jotta oikeat ihmiset ovat oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Harjoitus on ollut kieltämättä iso, mutta siitä selvittiin. Kaupan siisteys on parantunut merkittävästi ja NPS noussut. Tänä vuonna kehitämme toiminnallisuutta entisestään.
Kaikki mukana
Sisustuksen myyntipäällikkö Antti Parkkinen tuli taloon syksyllä 2021, kun maalauksen myyntiohjelma oli jo maalissa ja lattioiden ja laattojen myyntiohjelma käynnistymässä.
– Olin toteuttanut sen jo edellisessä työpaikassa Hämeenlinnassa, ja kokemuksia oli kiva päästä hyödyntämään. Ehdin mukaan suunnitteluun, ja pääsin ottamaan kantaa esimerkiksi kalusteiden sijoitteluun.
Tärkeä osa remonttia oli asiakkaiden asiointikokemuksesta huolehtiminen. – Meillä oli tapana siivota jokaisen remonttipäivän jälkeen paikat, jotta kauppa oli iltaisin ja viikonloppuisin mahdollisimman normaalisti toiminnassa. Kulkureitit pidettiin mahdollisimman esteettöminä ja tuotteet mahdollisimman hyvin saatavilla. Heti kun yksikin reuna oli valmiina, sitä alettiin tuotteistaa.
Lopputulos on helpottanut asiakkaiden asiointia monin tavoin, kun tavarat ja mallit ovat selkeästi esillä ja kattavat tuotetiedot ovat yhtenäiset. Seuraavaksi Parkkinen odottaa tuotetietoihin ketjun uusia vastuullisuusmerkintöjä. – Kotimaisuudesta ja ympäristöystävällisyydestä kysytään usein, hän kertoo.
Asiakaskokemus johtotähtenä
Kodin kalustamisen myyntipäällikkö Eliisa Lamminsalolle uudistusten läpivienti on tarjonnut hyvää kokemusta myös omalle tulevalle uralle. Hän suoritti viime vuonna K-kauppiasvalmennuksen ja pääsi seuraamaan kauppiaan työtä aitiopaikalla.
– Uudistaminen on ennen kaikkea yhteistyötä. Sitä pitää tehdä niin tiimien sisällä kuin osastojen välilläkin, Lamminsalo sanoo ja nostaa toiseksi avaintekijäksi asiakaskokemuksen.
– Sen parantaminen on tietysti kaiken tekemisen tavoite, eihän uudistuksia muuten vietäisi eteenpäin. Pitää olla ajatus mukana, ettei asiakkaan näkökulmalle sokeudu, kun viettää itse kaiket päivät kaupalla. Jo se on silmiä avaavaa, että menee toisen osastolle. Aina kun alamme miettiä uudistuksia, kiertelemme myymälässä ja vaihdamme kokemuksia.
Vauhtia ja jarruttelua
Kun Jyri Metsälä aloitti kauppiasuransa Lohjalla vuonna 2014, hän oli ketjunsa nuorin kauppias. Noin 15 hengen rautakaupassa oppi työskentelemään sormet savessa ja kokeilemaan monenlaista.
– Kun sain aamupäivällä ajatuksen, iltapäivällä usein jo toteutin sen. Pienessä kaupassa kauppias oli promoottorina vähän kaikessa. Tällaisessa suuryksikössä työ on hyvin erilaista, Metsälä sanoo ja kiittää henkilökunnan roolia uuden kauppapaikan haltuunotossa.
– Tiesin, etten voi enää olla kaikessa mukana mutta oli vaikea päästää irti. Ei siksi, etten rohkenisi antaa vastuuta, päinvastoin, olen aina ajatellut että vastuuta pitää antaa niin paljon että pelottaa. On vain niin virkistävää olla itse mukana tekemässä ja toteuttamassa.
Suunnittelupöydän toisella puolen pysyminen ei ole vieläkään helppoa, kun ideoita virtaa alvariinsa. – Aika ei kuitenkaan riitä kaikkeen. On pakko valita kuvakulmat, joita haluan johtaa. Henkilökunta on onneksi opettanut. Täällä on paljon pitkän työuran tehneitä ammattilaisia, varsinkin myymäläpäällikkö on ollut ihan ratkaisevassa roolissa.
Risto Oinonen on tehnyt yli 40 vuoden työuran rautakaupassa, ja Vantaanportissa hän aloitti jo ennen kaupan avausta keväällä 2000. Uudistuksissa myymäläpäällikön tärkeänä tehtävä on ollut toimia kauppiaan sparrarina.
– Minulla on vauhti päällä, vastapainoksi jonkun pitää kyseenalaistaa ja laittaa perustelemaan. Ilman Ristoa oltaisiin menty monta kertaa metsään, kauppias antaa tunnustusta.
– Jyrillä oli tosiaan heti tullessaan mielessä hirveä määrä ideoita ja uudistuksia ja kova tilannenopeus. Huumorilla voisi sanoa, että otin vanhan jäärän roolin, olin vähän jarruna ja yritin tuoda malttia, Oinonen sanailee ja tunnustaa, että oikeasti kaikki olivat innostuneita, kun uutta rupesi tapahtumaan.
Jarrumiehenä hän lupaa toimia jatkossakin. – Ei siksi, että olisimme eri mieltä tai haluaisimme jättää muutokset tekemättä, vaan siksi, että tulee varmasti otettua eri näkökulmat huomioon. Kun jotain on päätetty tehdä, niin tuemme kauppiasyrittäjää sataprosenttisesti.
Onnistumisen avaimet
Metsälä kehuu onnistumisten perustuvan tietysti hyvään porukkaan, mutta myös uskallukseen kokeilla ja tehdä virheitäkin. – Jos tulee harha-askelia, niin niitä katsotaan kimpassa ja yritetään välttää seuraavalla kerralla.
Johtamisessa korostuu hänen mukaansa kyky kuulla ja huomioida ihmisiltä tuleva palaute. – Haen aktiivisesti uutta kulmaa suunnitelmiin. Eilenkin oli töihin tullessa mielessä uusi idea, jonka kirjoitin fläppitaululle. Parin viikon kuluttua siihen on tullut vähintään viisi uutta näkökulmaa.
– Meiltä tosiaan kysytään aina hyvissä ajoin, mitä mieltä olemme suunnitelmista ja kannattaisiko jotain tehdä toisin. Tästä syntyy tunne, että olemme kaikki oikeasti mukana, Antti Parkkinen sanoo.
Kun kauppa toimii yhdellä Suomen parhaista liikepaikoista, niin mitä se edellyttää? Tähän kysymykseen Jyri Metsälä kertoo etsineensä vastausta toimintaympäristön muutosten jatkuvassa virrassa nyt neljättä vuotta.
– Vuosi sitten olimme liikeidean sanoituksessa jo pitkällä, mutta sitten markkina sukelsi syvästi ja nyt palaset on taas aseteltava uudelleen. On tärkeä saada kiteytettyä kilpailuedut sellaiseen muotoon, että jokainen uusikin työntekijä ne ymmärtää.
Myymälämiljöössä toteutettuihin uudistuksiin toimintaympäristön haasteet eivät ole juuri vaikuttaneet. Vain hienosäätöä on tehty. Varottiin esimerkiksi ostamasta mitään isoa, kun teräksen hinta oli korkeimmillaan.
– Voisihan sitä jäädä odottelemaan parempia aikoja ja konseptien jatkokehittelyä, mutta kannattaa miettiä, mitkä hyödyt jäävät saamatta, jos uudistukset jäävät tekemättä. Silläkin on hintalappunsa, Metsälä sanoo.
– Ehkä juuri tällaisina aikoina uudistumisen tarve on erityisen helppo ymmärtää. Vaikka joka päivä tulee tietysti mietittyä, minne ala on menossa, niin vaikeita aikoja on ollut ennenkin ja aina niistä on selvitty. Kyllä uudistukset kannattaa tehdä nyt, jotta ollaan valmiina, kun taantuma taittuu, Risto Oinonen miettii.
– Myymälä on kunnossa ja tekemistä riittää. Aiomme olla valmiina, kun pilliin seuraavan kerran vihelletään, Jyri Metsälä kiteyttää.
K-Rauta Vantaanportti
- Kauppiaana Jyri Metsälä (2020–)
- Sijaitsee Vantaalla Kehä III:n varrella kauppakeskus Jumbon naapurissa
- Asiakkaat 5–10 km säteeltä lähialueelta, kehää kulkevia työmatkalaisia ja ammattilaisasiakkaita, kauppakeskus Jumbossa kävijöitä
- Kuluttaja- ja yrityskaupan osuus 50/50
- Henkilökuntaa 53 henkilöä
- Kaupan koko 10 000 m²
Lue koko juttu 16.2.2024 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.