Kauppias Heidi Ahtola kiertelee paikkoja ja viimeistelee herkuista notkuvaa pöytää: tarjolla on rapeita kiitospaloja, viljattomia herkkutankoja ja notkeita nameja. Ihmisvieraille on puolestaan varattu virkistäviä juomia. Alue kylpee kesäkuisen iltapäivän auringossa, kun kohta käynnistyy koirien Match Show eli tuttavallisemmin ”mätsäri”.
Kun paikan päälle tassuttelevat ensimmäiset kisaajat, heistä jokainen suuntaa saman tien kuononsa kohti pitopöydän tuoksuja. Esiintyjiltä vaaditaan kuitenkin nyt itsehillintää ja keskittymistaitoa – kiitosten aika koittaa myöhemmin.
Koirakoulu Bisquitin omistaja Minna Palonen otti yhteyttä Ahtolaan kysyäkseen mahdollisuudesta käyttää ulkotilaa pienimuotoiseen koiranäyttelyyn. Match Show on leikkimielinen tilaisuus, jossa pennut ja juniorikoirat pääsevät harjoittelemaan näytösrutiineja aina oikeaoppisesta kävelystä hampaiden tarkastukseen. Ahtola innostui asiasta ja ryhtyi välittömästi ideoimaan, mikä voisi olla kauppiaan rooli tämän tyyppisessä tapahtumassa.
– Otin yhteyttä yhteistyökumppaneihin ja niin saimme koottua runsain määrin tuotteita jaettavaksi niin koirille kuin ihmisillekin. Päätimme tehdä tästä hyväntuulisen kokoontumisen, jossa kaikki osapuolet voittavat, Ahtola kertoo.
MATCH SHOW -NÄYTTELYKOULUTUKSIA järjestetään aktiivisesti eri puolella Suomea, ja Bisquitin Palonen kertoo tekevänsä usein yhteistyötä K-kauppiaiden kanssa.
Ahtola sanoo, että tapahtuma ei ole ollut kauppiaan näkökulmasta erityisen työllistävä, mutta iloa siitä on ollut sitäkin enemmän.
Kun Ahtola oli käynyt keskustelut yhteistyökumppaneiden kanssa, hän päätti hoitaa miehensä Markku Ahtolan kanssa kuntoon yhden jo pidemmän aikaa mielessä painaneen työn. Edellisen kauppiaan ansiosta K-Supermarket Herkkupähkinän lemmikeille suunnatut valikoimat olivat jo valmiiksi suorastaan hämmästyttävän monipuoliset, mutta tila kaipasi uutta ja aiempaa loogisempaa järjestystä.
– Uudelleenjärjestelyllä on ollut tuotteiden myynnin kannalta iso merkitys. Osastosta tuli värikkään houkutteleva ja asiakkaat löytävät etsimänsä asiat hyllyiltä vain nopealla vilkaisulla, Ahtola esittelee.
PARKKIPAIKALLA alkaa tapahtua, kun ensimmäinen kymmenen koiran ryhmä pääsee kehälle. Kaiken kaikkiaan ryhmiä on viisi, joten menoa riittää tästä eteenpäin vielä pitkälle iltaan. Palonen kertoo, että kierroksella tarkkaillaan esimerkiksi koirien liikkeitä ja tutkitaan tarkemmin rakennetta. Tämän perusteella osallistujille ojennetaan joko sininen tai punainen nauha ja lopulta eri väreistä valitaan voittajat.
Coton de Tuléar nimeltään Pipsa on saanut juuri ensimmäisen näyttelyosuutensa päätökseen ja suuntaa pumpulimainen turkki hulmuten hengähtämään ennen seuraavaa kierrosta. Pipsan omistaja Päivi Järvimäki on saapunut tilaisuuteen Porvoosta, ja hän kertoo olevansa tyytyväinen tapahtumien kulkuun ja järjestelyihin.
– Tosi kivaa, kun täällä pääsee maistamaan herkkuja. Etenkin koiran jäätelöä oli testattava, Järvimäki hymyilee.
Hän kertoo ostavansa Pipsan kuivaruoat eläintarvikeliikkeestä, mutta nappuloiden joukkoon lisättävän raakaruoan hän hankkii ruokakaupasta. Raakaruokavalikoima onkin yksi tärkeä peruste, jolla Järvimäki valitsee ostopaikkansa. Tämän lisäksi Järvimäki toivoo, että kaupat ottaisivat monipuolisemmin valikoimiinsa erilaiset öljyt, joita voi lorauttaa aterian sekaan.
– Minulla on esimerkiksi tapana antaa Pipsalle lohiöljyä, josta on apua ihon ja turkin hyvinvointiin, hän sanoo.
TUNNELMA vain paranee, kun seuraavienkin ryhmien osallistujia alkaa valumaan paikalle. Hännät vipattavat, harjatut turkit kiiltävät ja haukahdukset raikuvat, kun kaverit kohtaavat toisiaan.
Kauppias Ahtola nauttii tällaisesta menosta ja meiningistä, joka tuo ihmisiä yhteen kivan asian äärelle. Esimerkiksi viime kevään vaalipäivänä K-Supermarket Herkkupähkinä sponssasi makkarat vantaalaisen Rajatorpan koulun vanhempainyhdistykselle.
Ahtolalle on tärkeää olla kauppiaana mukana alueen arjessa ja ihmisten kohtaamisissa. Juuri tällaisissa kuin tänään.
– Tilaisuus merkitsee yhteisöllisyyttä, hyvää mieltä ja tietysti myös näkyvyyttä kaupalle – vaikka se ei suoranaisesti liity kaupan toimintaan. Kaikki nauttivat silloin tällöin markkinatunnelmasta ja kukapa ei koirista tykkäisi. Varmasti tapahtuma lisää myös myyntiä, kauppias kiteyttää.