Mitä vuodesta 2022 jäi erityisesti mieleen, K-autokaupan toimialajohtaja Matti Virtanen?
– Strategiamme toimi myös haastavassa markkinaympäristössä. Teimme viime vuonna hyvän tuloksen ja paransimme kannattavuuttamme.
– Autotoimialan murros vauhdittui viime vuoden kuluessa ja kuluttajien epävarmuus heijastui automyyntiin. Globaali komponenttipula lähti kuitenkin taittumaan kohti parempaa ja vuoden loppua kohti uusien autojen saatavuus alkoi parantua. Vaikka haasteet eivät ole kokonaan hälventyneet, ovat toimitusajat selvästi lyhenemään päin.
– Toteutimme yli kahden vuoden ajan systemaattisesti uudistusohjelmaamme ja uudistimme organisaatiomme niin toimintatavoiltaan kuin kulttuuriltaankin. Tämän seurauksena K-autolaiset osallistuivat mittavaan koulutusohjelmaan ja otimme käyttöön lukuisia työntekijöiden arkea tehostavia sekä asiakkaille arvoa tuottavia prosesseja.
Kaupallisia onnistumisia?
– Kannattavuutemme parannus oli hieno saavutus. Juhlistimme erinomaista vuotta ja uudistusmatkaamme kaikkien K-autolaisten kesken Sinä olet Merkki Tulevaisuudesta -juhlissa. K-Auton brändi on vahvistunut, ja viime vuonna otimme lisäaskelia, jotta Keskon autokauppa on sekä sisäisille että ulkoisille sidosryhmille tunnistettavasti luonteva osa K:ta.
– Volkswagenin ID.-mallisto pärjäsi markkinassa hyvin ja nosti VW-brändin Suomen rekisteröidyimmäksi täyssähköautomerkiksi. Myös vaihtoautojen liiketoiminta kehittyi hyvin, vaikka sekään markkina ei ollut helppo. Pystyimme myös nostamaan asiakastyytyväisyyttä, vaikka pitkiksi venyneet toimitusajat ymmärrettävästi aiheuttivatkin harmia monelle.
Vahvuudet, joilla peli voitetaan?
– Autoalalla meneillään olevassa murroksessa on erittäin tärkeää löytää tasapaino markkinaosuuksien ja kannattavuuden kesken. Jakelukanavassa tapahtuu merkittävä murros, jolloin kyky vaikuttaa jakelukanavan rakenteeseen sekä kustannuksiin on merkittävä kilpailutekijä.
– On pystyttävä ammattimaisesti kertomaan myytävien autojen eduista ja käyttövoimien muutoksesta sekä niiden merkityksestä asiakkaalle ja sitä kautta vähennettävä kuluttajien epävarmuutta. Pitää myös huolehtia, että liiketoiminta on sopivasti tasapainotettu kattamaan monipuolisesti autoilun eri osa-alueet niin uusien kuin käytettyjenkin autojen myynnissä ja autoilun palveluissa kattavaa K-Lataus-verkostoa unohtamatta.
Matti Virtanen on luotsannut K-autokaupan uuteen aikaan. Hän toimii toimialajohtajana toukokuun loppuun asti ja jää sitten eläkkeelle. Uutena toimialajohtajana aloittaa 1.6. Sami Kiiski.
Lue koko juttu 26.5.2023 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.