4.45 Kuopion keskustasta etelään sijaitsevan K-Supermarket Petosen ovet avautuvat varhain tiistaiaamuna, ja kauppiasvalmennettava Janni Laitinen astuu myymälään. Kun valot on saatu päälle, Laitinen ryhtyy oitis tutkailemaan päivän kuormamääriä. Niistä saa heti hyvän kuvan päivän kulusta.
Pari vuotta Petosella työskennelleen Laitisen vastuualue on laaja: leipä, paistopiste, hevi ja kassatoimisto. Marraskuussa kauppiasvalmennuksesta valmistuneena hän toimii myös kauppias Miika Helénin toisena kätenä ja on mukana henkilöstöjohtamisessa.
7.00 Aamun valikoimatöiden jälkeen kaupan ovet avataan asiakkaille. Myymälään virtaa tuttua aamuporukkaa: kahvinnälkäisiä työmiehiä, aamumummoja ja -pappoja kuulumiskierroksillaan. Tänään asiakkaita puhuttaa erityisesti ulkona vallitseva pääkallokeli.
Myös maidon osastovastaava Pinja Saarela aloittaa työvuoronsa. Saarela aloitti työt Petosella viime keväänä, osastovastaavan homma on vielä tuoreempi. – On kiva saada vastuuta ja päästä itse tekemään ja vaikuttamaan asioihin.
Tuore osastovastaava Saarela on ollut vaikuttunut K-kauppojen käytössä olevista valikoimanhallinnan työkaluista. – On ollut hienoa nähdä, mitä kaikkea tietoa onkaan tarjolla. Välillä joudun miettimään, mistä mikäkin tieto löytyy, mutta onneksi kaikki selviää kysymällä.
11.00 Laitinen palaveeraa kauppias Miika Helénin kanssa viikon tärkeistä asioista ja kampanjoista. Hän kokee saaneensa hyvää sparrausta Heléniltä myös kauppiasvalmennettavana. – Pääsimme edellisen kauppiaan kanssa hyvään vauhtiin, ja Miikan kanssa olemme syventyneet lukuihin ja taustoihin. Miika on antanut vapaat kädet tehdä, Laitinen kiittelee.
Valikoimanhallintatyössä suunnitelmallisuus on tärkeää, koska erilaista tekemistä on paljon. Laitinen kertoo merkitsevänsä Outlookin kalenteriin päivän perusrungon. Yllätyksiäkin tulee aina, mutta niitä ratkotaan rutiinilla.
Myös Saarelan mielestä suunnitelmallisuus auttaa, mutta tärkeintä on osata muovautua muuttuvissa tilanteissa. – Meillä lukee työvuoroissa jokaisen kohdalla työtehtävät, ja Jannikin jaksaa muistutella minua, Saarela naureskelee.
13.00 Laitinen huikkaa radioon tsempit töihin jääville ja suuntaa kotia kohti. Saarela puolestaan pukee päälleen monta takkia ja purkaa työvuoron lopuksi vielä pakastekuorman. Kahdelta myös Saarelan työpäivä päättyy. Fiilis on hyvä, kuten lähes aina päivän päättyessä: työpäivä oli jälleen kerran erilainen ja sisälsi uudenlaisia kohtaamisia.
Kotimatka alkaa sitten kun alkaa. – Usein lähtiessäni joku sattuu olemaan tauolla ja jään vielä tänne vitkuttelemaan vähäksi aikaa.
5.00 Seuraavana aamuna Tuula Hirvonen herää kotonaan Varkaudessa. Hän on tehnyt aamuvuoroja kaupan alalla jo vuodesta ”kivi ja keppi”, siis tarkemmin sanottuna 1983, joten herääminen ei tuota haasteita. Myös 75 kilometrin työmatkaan on vajaan vuoden aikana ehtinyt tottua.
– Siirryin tänne viime huhtikuussa kauppiaan mukana. Kerkiihän tässä aamulla ainakin herätä, toteaa Hirvonen iloisesti. Hänen vastuulleen kaupassa kuuluvat tätä nykyä lihajalosteet ja einekset, teollinen, kodintarvike ja käyttötavara.
Työmatkalla ehtii jo hiukan katsella edellisen päivän myyntilukuja. Luvuista saa usein onnistumisen iloa heti aamuun ja ne virittävät osaltaan tulevaan työpäivään.
7.00 Joinakin aamuina, kuten tänään, jää aikaa vielä pienille aamukahveille ennen työvuoron alkua. Hirvonen toivottaa huomenet työkavereille ja juttelee verkkokaupan työntekijöiden kanssa tilausmääristä.
– Työpäivää ei pysty koskaan ihan tarkkaan ennakoimaan, mutta aika hyvin sen voi jo aamulla hahmotella. Kausivaihtelut ja sesongit vaativat osastovastaavalta tarkempaa suunnittelua, muuten arkipäivät pyörivät perusrungolla.
11.00 Lounastauon jälkeen valikoimatyön lomassa tavarantoimittajan edustaja pyörähtää kaupalla, ja valikoimiin tilataan uutuussipsi. Samalla Hirvonen tarkistaa edustajan kanssa, miksi hyllystä löytyy muutama tyhjä kohta. Tuotteet löytyvät lopulta kuluvan päivän kuormasta, ja minimivarastojen nostolla varmistetaan etteivät paikat ehdi jatkossa tyhjentyä.
Välillä kassapäivystys katkaisee omaa tekemistä. Näissä tilanteissa työkaverit huomioivat Hirvosen mukaan hyvin toisiaan ja tarjoavat apua. Työpäivän sujuvuudessa ja valikoimanhallinnassa keskeistä on hänen mielestään juuri yhteispeli.
– Pohja tulee siitä, että kaikki tuntevat omat tehtävänsä, mutta esimerkiksi kuormien määrät vaihtelevat osastoittain paljon. Kun joku raukka on omien hommiensa kanssa henki hieverissä, muilta saa apuja.
15.15 Työntäyteinen vuoro päättyy. Tehdyn työn tuntee usein jaloissa, mutta myös asiakkaiden kommenteissa. – Parasta on, kun asiakkaat kehuvat valikoimiamme ja siistejä hyllyjämme. Kun hekin huomaavat sen työn, jota me täällä heidän eteensä teemme.
Lue koko juttu 17.2.2023 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.