Työnantajat kaipaavat nuorisotakuusta tietoa sekä yhteistyötä

K-kauppiaille ja keskolaisille esimiehille suunnattu kyselytutkimus osoittaa, että työnantajat haluavat tarjota työ- ja koulutuspaikkoja nuorille. He haluavat myös olla mukana kantamassa yhteiskuntavastuuta. Työnantajat kaipaavat kuitenkin enemmän tietoa eri työllistämisvaihtoehdoista ja yhteistyötä eri toimijoiden välille.

K-ryhmä eli Suomen K-kauppiaat ja Kesko käynnistivät oman Nuorisotakuu K-ryhmässä -ohjelman, jonka myötä työllistyi 1 800 alle 30-vuotiasta työtöntä nuorta K-kauppoihin ja Keskon toimipisteisiin aikavälillä 8/2013 – 12/2014.

“Olisin kaivannut tarkempaa tietoa ja vähemmän itse selvitettäviä asioita.”

Työnantajat kaipaavat henkilökohtaista opastusta byrokratiaan ja eri tahojen yhteistyötä.

”Joku voisi vaikka soittaa ja kertoa enemmän mitä käytännössä tarkoittaa. Toisin sanoen hyödyt, haitat, kustannukset, velvollisuudet. Selkeitä esimerkkejä. Joku voisi kysellä alustavasti, olisiko mahdollista tarvetta ottaa”, kirjoitti eräs työnantaja.

K-ryhmän työnantajat kokevat palkkatuella työllistämisen hyväksi, jos työhön löytyy sopiva ja motivoitunut nuori ja byrokratiaan saa helpotusta. Työnantajat arvostavat nuorten oppisopimuskoulutusta, koska nuori saa samalla työn ja esimerkiksi myyjän ammatin, mutta koulutusmuodosta kaivataan lisätietoa. Myös työkokeilusta ja sen mahdollisuudesta halutaan tietoa. K-ryhmän oman nuorisotakuu-koordinaattorin jakama neuvonta nuorisotakuusta ja nuorten työllistämisestä koettiin tärkeäksi.

Kyselyyn vastasi 200 K-ryhmän työnantajaa. He saivat antaa mielipiteensä palkkatuella työllistämisestä (Sanssi-kortti), työkokeilusta, nuorten oppisopimuskoulutuksesta ja K-ryhmän oman nuorisotakuu-koordinaattorin neuvontapalvelusta.

”K-ryhmän työnantajat toivovat lisätietoa itselleen ja työtä etsivälle nuorelle eri työllistämisvaihtoehdoista. Yhteistyötä ja vastuunjakamista toivotaan eri toimijoiden välille. Tiedon pitäisi olla selkeää ja helposti saatavilla, mieluiten henkilökohtaisena palveluna” toteaa sosionomi (YAMK) Johanna Kinnunen opinnäytetyössään.

Lisätietoja: Johanna Kinnunen nuorisotakuu-koordinaattori, K-kauppiasliitto sosionomi (YAMK) johanna.kinnunen@www.k-kauppiasliitto.fi p. 050 342 7860

Johanna Kinnunen on juuri valmistunut sosionomi (YAMK). Hän työskentelee K-ryhmässä nuorisotakuu-koordinaattorina. Hänen opinnäytetyönsä ” Nuorisotakuu K-ryhmässä – tie työelämään” valmistui toukokuussa 2015 Metropolia Ammattikorkeakoulun Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksiköstä sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen opintosuuntanaan.

Opinnäytetyö on luettavissa Theseus -tietokannassa osoitteessa:   http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066217

Kuvassa Mirdita Jashari, joka sai ammatin ja töitä K-supermarket Korsosta Vantaalta oppisopimuskoulutuksella.

Ajankohtaiset nostot

110 vuotta menestyksellistä K-kauppiasyrittäjyyttä

K-kauppiasliitto täyttää tänä vuonna 110 vuotta. Tampereen Palokunnantalolle kokoontuneet maakauppiaat päättivät aloittaa järjestäytyneen yhteistyön liiketoimintansa edistämiseksi ja etujensa ajamiseksi 11. elokuuta 1912. Maakauppiasliiton perustaminen vauhditti yksityisen vähittäiskaupan kehittymistä ja loi perustan myös K-ryhmän rakentumiselle, kirjoittaa K-kauppiasliiton toimitusjohtaja Jaana Hertsberg blogissaan.