Tilaa Kaupan tekijät -erikoisnumero printtinä ja/tai digiversiona täältä.
Kauppa kävi viime vuonna hyvin, mutta hyväkään suoritus ei taannut kasvua. Erot ketjujen kehityksessä ja kannattavuudessa olivat suuret.
Tilastokeskuksen julkaisemissa kauppatiedoissa ilmoitetaan näytteeseen perustuen kaupan liikevaihdon kasvuksi 2,7 prosenttia viime vuonna. Sitä voi pitää aika mukavana. Vähittäiskaupan liikevaihto oli 41,5 miljardia euroa. Luvussa ei ole mukana maatalouskauppaa, koska se luokitellaan tuotantotarvikkeiden kaupaksi.
Yli kolmasosa liikevaihdosta tulee päivittäistavarakaupasta, joka kasvoi nyt poikkeuksellisen vahvasti, peräti 3,5 prosenttia. Luotettu tietolähde Nielsen päätyi vain prosentin kymmenystä pienempään kasvulukuun eli 3,4 prosenttiin, kun se laski ruokakauppojen ilmoittamat myynnit yhteen.
RUOKAKAUPASSA ON kaksi suurta, mutta toki kisassa on kolmaskin pyörä. Johdossa on S, jolla on jo 46,4 prosentin osuus. Stockmannilta siirtyneet Herkut lisäsivät liikevaihtoa sadalla miljoonalla eurolla. K tulee hyvänä kakkosena 36,1 prosentilla ja oli viime vuonna vetreässä vedossa. Lidl kasvaa vauhdilla, mutta jää karvaa vaille kymmenen prosentin osuudellaan kauas kärkikaksikosta.
RAUTAKAUPASSAKIN KASVU OLI samaa luokkaa, nostetta oli myös urheilukaupassa ja apteekeilla. Pukeutumisen ja kirjojen kaupassa on monena vuonna ollut miinusmerkki, niin nytkin.
Kauppa työllistää 116 000 henkilöä ja myymälöitä on 27 000. Vastoin yleistä uskomusta pienet kaupat eivät ole kadonneet, eikä niiden lukumäärä ole edes dramaattisesti tippunut. Suurin osa kaupoista on edelleen pieniä. Eikä tässäkään lajissa ratkaisevaa ole koko, vaan kyky kiehtoa.
Ketjujen osuus myynnistä on paljon suurempi kuin lukumäärästä. Suurimmat ketjut ovat 5 prosenttia kauppojen määrästä, mutta keräävät 45 prosenttia myynnistä.
KAUPAN KAKSI JÄTTILÄISTÄ jatkavat kulkuaan vahvassa vireessä. K ja S ovat suuria Suomen mittakaavassa, mutta jättävät monella kaupan sektorilla pelikentän kansainvälisille kilpailijoille. Ne näkyvät viisi kertaa 30 suurimman ketjun listalla, mutta samoilla apajilla ne ottelevat lähinnä päivittäistavarakaupassa.
Listan ketjuista kymmenen päämaja löytyy Suomen rajojen ulkopuolelta, loput ovat enemmän tai vähemmän suomalaisia. Ruotsi, Tanska ja Norja ovat monen ketjun isäntämaa.
Ketjuja katoaa ja uusia syntyy osoituksena siitä, että kilpailua on. Kymmenessä vuodessa isojen listalta on poistunut useita toimijoita, mutta joku muu on nekin eurot kassaansa kerännyt. Moni ketju on tullut tänne ulkomailta, ja melkein kaikki toimittavat myös verkkokaupan kautta.
Huoli ympäristöstä näkyy myös kaupassa sekä teoissa että puheissa. Kaupalla onkin tässä asiassa tärkeä rooli ja pelipaikka.
Teksti: Heikki Peltola