Uusia K-kauppiasyrittäjiä aloitti viime vuonna 56

11.01.2022

K-kauppiaana aloitti vuonna 2021 yhteensä 56 uutta yrittäjää. Heistä miehiä on 38 ja naisia 18.

Uusista kauppiaista 48 on ruokakauppiaita, kuusi rautakauppiasta sekä kaksi urheilukauppiasta. Heistä suurin osa eli 33 aloitti K-Market-ketjussa.

Suomessa on 1 100 K-kauppiasyrittäjää

Suomessa toimii 1 083 K-kauppiasyrittäjää. Heistä 909 toimii K-ruoka-, 118 rauta- ja 56 erikoiskauppiaina. K-kauppiaat työllistävät noin 21 000 kaupan alan ammattilaista eri puolilla Suomea.

Useampi kuin yksi liike on noin neljäsosalla kauppiaista eli 249 kauppiaalla, näistä K-ruokakauppiailla 223, K-rautakauppiailla 21 ja K-erikoiskauppiailla 5.

K-kauppiaiden keski-ikä on 48 vuotta. Vanhin Suomessa toimiva kauppias on 84-vuotias K-rauta Kemppaisen diplomikauppias Elina Kemppainen Hyrynsalmelta. K-Kyläkauppa Paavolassa on puolestaan Suomen nuorin K-kauppiasyrittäjä Markus Kivioja, 25, Siikajoelta. Hän aloitti ensimmäisessä kauppapaikassaan vuonna 2020.

Naisia K-kauppiaista on neljännes. Naiskauppiaiden määrä on kuitenkin käytännössä suurempi, koska suurin osa K-kaupoista on perheyrityksiä, joissa molemmat puolisot työskentelevät K-kauppiaina.

Vuonna 2021 kauppiasuransa lopetti 78 kauppiasta. Syitä lopettamiseen olivat alan vaihto ja eläkkeelle siirtyminen.

Tiedot perustuvat 1.1.2022 tilanteeseen. Lähde: K-kauppiasliiton jäsenrekisteri.

Hei K-kauppias! Jäseninfoa Kauppiassivuilla.