Juho Pettinen, K-market Kaukola, Mikkeli

Mikkeliläinen Juho Pettinen sai K-duunia nuorisotakuun ansiosta.

Mikkeliläinen 21-vuotias Juho oli suorittanut peruskoulun jälkeen sähkö- ja automaatiotekniikan perustutkinnon Etelä-Savon ammattiopistossa. ”Sähkö- ja putkiala olivat mielessä pienestä pitäen, mutta kaupallinen alakin kiinnosti. Olin ollut opiskeluaikana yhden kesän töissä pienessä kone- ja urheiluliikkeessä, ja viihdyin siellä hyvin”, Juho kertoo.

Oman alan töitä Juho ehti tehdä muutaman kuukauden ajan paikallisen jäähallin saneeraushommissa, ja lähti sen jälkeen armeijan harmaisiin. ”Sen jälkeen sähköalan töitä ei Mikkelin seudulla ollut ja ilmoittauduin TE-toimistoon.”

Kovin kauan ei nuoren miehen tarvinnut toimettomana olla, kun puhelin soi ja K-market Kaukolan kauppias Minna Hyyryläinen soitti ja kysyi, kiinnostaisiko työ pienessä marketissa.

”Mietin vain hetken ja kun Minna ehdotti oppisopimuskoulutusta, niin päätin tarttua tilaisuuteen”, Juho muistelee. Nyt tavoitteena on työn ohella suoritettava merkonomin ammattitutkinto.

Oppisopimuskoulutuksessa oppii tekemään töitä laidasta laitaan

”Töihin perehdytettiin ihan kädestä pitäen ja tekemällähän työn parhaiten oppii. Aloitin hyllyttämisestä ja pikku hiljaa olen saanut tehdä lähes kaikkia kaupan töitä tilausten hoitamista lukuun ottamatta. Mieluisin tehtävä on asiakaspalvelu kassalla.”

K-market Kaukolan läheisyydessä on useita kouluja ja opiskelija-asuntoloita. Nuorien asiakkaiden määrä kaupassa onkin keskimääräistä isompi.

”Vakioasiakkaita on tosi paljon ja heidän kanssaan tulee vaihdettua kuulumiset. Se onkin työn paras puoli, monista asiakkaista on tullut melkein kavereita”, Juho pohtii.

Koulun penkkiä Juho ei vielä ole ehtinyt kuluttamaan, mutta kevään opintosuunnitelma on jo valmis. Aikaisempaa tutkintoa voi hyödyntää peruskurssien osalta, ja tänä keväänä Juho laskeekin koulupäiviä tulevan yhteensä kahdeksan. Tulevaisuuden suunnitelmiaan nuori mies ei vielä lähde arvailemaan.

”Juuri nyt olen tyytyväinen elämääni ja tähän työhön, ja voisin hyvin kuvitella pysyvän työpaikan löytyvän kaupan alalta. Olen viihtynyt tosi hyvin, päivät ovat vaihtelevia ja työ monipuolista.”

Nuorisotakuu-talkoisiin osallistuminen työantajalle helppoa

K-market Kaukolan kauppiasyrittäjä Minna Hyyryläinen kertoo työllistävänsä mielellään nuoria ihmisiä. ”Meillä on omasta takaa kokenut ja osaava henkilökunta, joka on tottunut perehdyttämään uusia työntekijöitä. Motivoitunut nuori pääsee nopeasti töihin kiinni.”

Nuorisotakuusta Minna Hyyryläisellä on pelkkää hyvää sanottavaa. ”Juhoa kiinnosti kokeilla kaupallista alaa, joten tarjosin hänelle ensin töitä ja sitten mahdollisuutta oppisopimuskoulutukseen.”

Alku on sujunut hyvin, ja kauppias antaa tunnustusta myös paikalliselle elinkeinotoimiston väelle.

”Nuorisotakuu madaltaa kynnystä palkata uusi nuori töihin. Hakeminen on tehty työnantajalle helpoksi, neuvoja saa aina tarvittaessa ja aikaakin säästyy, kun palaverit pidetään useimmiten täällä kaupalla.”

”Työntekijän saa valita itse ja tukia voi hakea sähköisesti. Mielestäni tämä on tosi hyvä juttu, sekä työnantajalle että työntekijälle”, Minna Hyyryläinen mainitsee.

Kesko ja K-kaupat käynnistivät viime vuonna ohjelman, jonka tavoitteena on työllistää vähintään 1 000 nuorisotakuun kohderyhmään kuuluvaa nuorta vuoden 2014 loppuun mennessä. Tähän mennessä 1 188 nuorta on saanut paikan K-kaupoista ja Keskosta eri puolilla Suomea.  Lue lisää K-ryhmän nuorisotakuusta täältä.