Kaakkurin K-Citymarket sai erityismaininnan K-ruoka Awards -kisassa viime vuoden lopulla. Asiakkaat äänestivät Kaakkurin Citymarketin Suomen toiseksi parhaaksi K-Citymarketiksi, ja kauppa palkittiin erityiskunniamaininnalla, jonka perusteluissa todettiin, että ”kauppa on menossa asiakaspalautteen perusteella hyvää vauhtia kohti täydellistä ruokakauppaa”.
Tällaisesta palautteesta Kontturit ovat mielissään, sillä työtä on tehty – ja heidän kädenjälkensä todella näkyy.
Jatkuvaa uudistamista ja tarkastelua
Kaakkurissa valikoimia uudistetaan ja tarkistellaan jatkuvasti. Tietoa on käytetty päätöksenteossa aina, mutta viime aikoina sen hyödyntämisestä on tullut uusien työvälineiden ansiosta aiempaa helpompaa, tarkempaa ja nopeampaa.
”Pystymme muokkaamaan valikoimiamme ja kohdistamaan markkinointiamme juuri meidän asiakkaillemme sopiviksi. Hävikinkin olemme saaneet tämän avulla paremmin hallintaan”, diplomikauppias Risto Kontturi kertoo.
Toimintaa on kehitetty myös Asiakkaana omassa kaupassa -toimintamallin avulla. Kaupan valmentaja on tehnyt kaupassa laatukatselmuksen kerran vuodessa, ja lisäksi kaupassa jokainen osastonvastaava tai osaston kakkonen tekee vuorollaan mallin mukaisen havainnointikierroksen aina ennen osastonvastaavien kuukausipalaveria. Kierros tehdään eri päivinä ja kellonaikoina. Aineisto käydään sitten palaverissa läpi.
Kaupan tekemiseen ja laatuun havainnointi vaikuttaa Kontturin mukaan niin, että asiakkaille ostamisen helppous säilyy. ”Sen avulla on helppo puuttua asioihin ja korjata havaitut epäkohdat, mutta samalla henkilökunnan on mukava nähdä myös ne monet hyvät asiat, joita kaupassa on ja tehdään”, kauppias hymyilee.
Oulusa ollaan ja verkkokauppaakin jo tehdään
Oulu on Konttureiden kotikaupunki, ja heidän mielestään tietenkin Suomen paras kaupunki. Kauppiaspariskunta tuntee oululaisen ajatuksenkulun ja tietää, että esimerkiksi sushien syömiseen asiakkaita pitää opastaa.
Oululaisten palvelemisessa uusin ulottuvuus on verkkokauppa, joka laajeni K-Citymarketeissa merkittävästi maaliskuun alussa. Kaakkurissa oltiin heti siinä mukana, ensin Tilaa ja nouda -mallilla ja kuun lopussa mukaan tulee K-kuljetus.
”Kun halukkuutta K-kuljetukseen tiedusteltiin, päätimme tarttua tilaisuuteen. Uskon että kotiinkuljetus antaa meille mahdollisuuden suurempaan volyymiin ja laajempaan toimintasäteeseen. Tavoitamme sen kautta asiakkaat koko Oulun kaupungin alueella”, kauppias Kontturi mainitsee.
Moni lapsiperhe oli jo kysellytkin verkosta ostamisen mahdollisuutta. Osa perheistä tykkää käydä ostoksilla yhdessä lasten kanssa, toiset viettävät mieluummin yhteistä aikaa kotosalla ja haluavat tehdä ainakin välillä ostokset verkossa.
”Haluamme olla tässä asiassa kilpailijoita edellä. Olimme hiljattain lomalla Ruotsissa ja huomasimme, että siellä melkein joka kauppa toimii myös verkossa. Uskomme, että meidänkin asiakaskuntamme on nyt verkkokaupalle otollinen ja katsomme, miten tämä kehittyy.”
Teksti Terhi Friman ja Nina Elo-Hakala
Kuva Timo Heikkala
Lue koko juttu Kehittyvästä Kaupasta nro 3/2018 (23.3.)