Mood boardin ideana on inspiroida asiakkaita luomaan omia sisustusunelmia ja värimaailmoja. Kutsuva ”fiilispöytä” houkutteli asiakkaita Pinnalla-tapahtumassa Tampereen Lielahden K-Raudassa. Kauppias Sanna Elonheimo-Hietala innostui ideasta viime syksyn Habitare-messuilla, jossa K-ryhmän Mood board oli menestys.
Lielahdessa pöytä oli täynnä näytepaloja erilaisista pintamateriaaleista kaakeleista laminaattiin ja tapetteihin. Oli värilastuja, viherkasvien oksia ja jopa aitoa, tuoksuvaa eukalyptusta – mitä vain voisi kuvitella tarvitsevansa inspiroituakseen sisustamisesta ja remontin suunnittelusta.
– Se on jotakin ihan uudenlaista ja hauskaa, jonka avulla jokainen pystyy itse suunnittelemaan oman sisustusvärimaailmansa. Me taas voimme sitten helposti osoittaa asiakkaalle, kuinka koko remontin sisustusmateriaalien valinta on helppoa K-Raudassa.
KAUPPIAAN TAI MYYJIEN ei tarvitse hermoilla, riittävätkö omat taidot mood board -suunnitteluun. Esimerkiksi Elonheimo-Hietala sai Keskon sisustuksen myyntineuvojan Sari Lahtisen mukaan opastamaan asiakkaita.
– Tämä on ollut helppo prosessi: konsepti tilataan valmiina ja sitten vain pystytetään mood board. Omat työntekijät ovat meillä asiakkaiden käytössä tuoteryhmiensä asiantuntijoina, ja paikalla on myös tehtaiden asiantuntijoita, Elonheimo-Hietala kertoo. Hän pitää konseptia hyvänä aloituksena sellaisellekin kauppiaalle, jolle tapahtumamarkkinointi ei vielä ole niin tuttua.
– Toki tapahtumaan täytyy varautua jo kuukausia aikaisemmin, jotta saa mukaan myös haluamansa yhteistyökumppanit.
PELKKÄ TUOTEMAINONTA ei nykypäivänä riitä, vaan kauppiaan on oltava luovempi houkutellakseen asiakkaita myymälään, Elonheimo-Hietala tietää.
– Kannattaa aina rakentaa jokin tapahtuma tuotteen tai konseptin ympärille. Siten asiakkaille voi tarjota kokemuksia ja elämyksiä ja myymälässä käynnistä tulee mieluisaa.
Tällä kertaa Pinnalla-tapahtuma avasi Lielahden K-Raudassa paitsi Sisustuspäivät myös myymälän täysin uudistetun hananäyttelyn. Asiakkaita tapahtumaan kutsuttiin sekä henkilökohtaisten sähköpostien että myymälän Facebook-sivujen kautta. Kauppias tarjosi heille myös iltapalaa ja oli itsekin myyjänä tapahtumassa.
Teksti: Miia Hiiri
Kuva: Kalle Parkkinen
Lue K-Rauta Lielahden asiakastapahtumasta Kehittyvästä kaupasta 4/2019