Kun Ida Salo saapuu sovitusti aamukahdeksalta Iso Omena -kauppakeskukseen, kauppias Pokelan työpäivä on jo vauhdissa. Kauppiaan aamun rutiineihin kuuluu kierros molemmissa kaupoissa. Heti aamusta tarjoutuu tilaisuus keskustella muun muassa kauppojen ja verkkokaupan sisäisestä viestinnästä.
Kauppiaan aamupäivä on varattu tapaamisille erilaisten yhteistyökumppaneiden, kuten tavarantoimittajien kanssa. Yhteistyötarjouksia tulee sähköpostiin kymmeniä päivässä, ja uutuustuotteita tulee koko ajan enemmän. Palavereita sovitaan muutama per päivä, mutta perjantait Pokela rauhoittaa ehtiäkseen olla enemmän asiakkaiden parissa.
KUMPPANUUKSIEN RAKENTAMINEN on tärkeä osa kauppiaan työtä. Job Shadow Day eli varjostuspäivä on vasta alussa, kun Salo toteaa, ettei osannut kuvitellakaan, miten paljon vastuuta ja toiminnan kehittämistä kauppiaan työhön kuuluu.
– Yhdessä pohditaan parhaita ratkaisuja, sitten kokeillaan, korjataan ja kokeillaan uudestaan, hän huomaa.
K-MARKETISSA he piipahtavat paikan päällä katsomassa, miten siellä valmistetaan trendikkäitä tuorepuuroja, rahkoja, leipiä ja salaatteja. Pokela liikkuu sujuvasti kahden kaupan välillä. Työpanos kohdistuu sinne, missä kulloinkin tarvitaan.
– Kahden kaupan johtaminen sujuu hyvin. Kaikki toimii, kun on hyvä porukka, hän kiteyttää.
Marketissa käy kiireisiä työmatkalaisia, joten valikoimassa korostuvat helposti mukaan otettavat eväs- ja välipalatuotteet. Vakiokävijöille pitää tarjota koko ajan uutta. Osa kaikkien työtä onkin kulkea aistit avoinna uusia ideoita hakien.
Ida Salo ilahtuu nähdessään, miten tiiviisti koko henkilökunta on mukana kehitystyössä ja miten hyvin kaupassa otetaan huomioon asiakkaan näkökulma.
VERKKOKAUPAN LÄHETTÄMÖÖNKIN Salo tutustuu. – Verkkokauppa kasvaa koko ajan ja tuo noin kymmenesosan K-Citymarketin myynnistä. Meiltä lähtee sadasta kahteen sataan K-Ruoka-kuljetusta läntiselle pääkaupunkiseudulle joka päivä, Pokela kertoo.
K-CITYMARKETIN käytävillä Salo tekee tarkkoja huomioita. – Kauppias on muokannut Citymarketin omaksi maailmakseen, jossa yhdistyvät monen maan estetiikka, ystävällinen ja personoitu palvelu sekä käytännöllisyys. Kaikki tarvittava löytyy, henkilökunta palvelee asiakkaita kuin vanhoja tuttuja ja esillepano on houkutteleva viimeistä kalaa myöten, hän maalailee.
Salo huomaa, miten suuri merkitys sillä on, että kauppias on helposti lähestyttävä sekä asiakkaille että henkilökunnalle. – Eihän kaupan laatu synny vain tuotteista ja esillepanoista, vaan henkilökunnasta kaiken taustalla, hän miettii.
TYÖPÄIVÄN LOPUSSA Ida Salo tietää tietää enemmän kauppiaan työstä, senkin että jokainen työpäivä on erilainen eikä aamulla voi tietää, mitä päivä tuo tullessaan. Pokelan vaativat luottamustehtävät – hän on K-kauppiasliiton puheenjohtaja sekä Keskon hallituksen jäsen – vievät nekin oman aikansa
Salo pohtii, millainen oppimisympäristö kauppa on nuorille. Hän on itsekin työskennellyt kaupassa hyllyttäjänä ja tietää lyhyiden työsuhteiden mahdollisuudet ja haasteet. – Työtään pitää helposti vain mekaanisena suorittamisena, vaikka se on paljon enemmän.
Salon mielestä opiskelijoilla on parhaimmillaan paljon annettavaa työpaikoilla, ovathan he suora linkki asiakkaisiin ja heillä on tuoreimmat silmät tarkastella kaupan toimintaa. Heiltä voi saada erinomaisia ideoita.
Toni Pokela on samaa mieltä ja tietää, että kauppa on monelle ensimmäinen työpaikka. – Kannamme siitä vastuumme.
– Hyvä perehdytys ja sopivasti vastuuta tekevät työstä houkuttelevaa. Nuoret arvostavat, jos pääsevät jättämään jälkensä ja pystyvät kartuttamaan kokemustaan, Ida Salo sanoo. Tällaisia mahdollisuuksia löytyy myös kaupasta.
– Kauppias pääsee käyttämään luovuuttaan suorastaan rajattomasti, Salo pohtii varjostuspäivän jälkeen.
Teksti: Kirsi Suurnäkki-Vuorinen / Kuva: Pekka Lähteenmäki
Lue koko juttu Kehittyvästä kaupasta 5/2019