SYYSKUUSSA 2019 K-Market-ketjun johtamisen ja konseptien suunnitteluryhmän kokouksessa käsiteltiin K-ruokakaupan tiedonkulun välineiden uudistusta. Sen kivijalkoja ovat K-netti ja Kaupan Teams, uudet työkalut, jotka toimivat kauppojen ja Keskon välisen viestinnän ja kaupan sisäisen tiedonkulun välineinä. Ne on tarkoitettu kaupoissa kaikkien käyttöön, joten niihin haluttiin panostaa.
Kun kauppiailta kysyttiin, löytyisikö henkilöstöstä oppimis- ja kehittymishaluisia työntekijöitä osaksi uutta opasverkostoa, K-Market Kaukolan ja Lähemäen kauppiaalle Minna Hyyryläiselle tuli heti mieleen osastovastaava Teppo Parkkinen. – Tepolla on yhdentoista vuoden työtausta myyjänä, ja hän on kiinnostunut kaupan tietojärjestelmistä.
Teppo itsekin innostui heti uudesta haasteesta. Tuntui järkevältä, että yksi opiskelee ja opettaa sitten muut käyttämään kaupan työkaluja, jatkossa opas olisi myös työkavereiden tukihenkilö.
MARRASKUUSSA Parkkinen ilmoittautui oppaaksi, ja Hyyryläisen molemmat K-Marketit aloittivat projektin pilottikauppoina. K-nettiä, Kaupan Teamsia ja opasverkostoa esiteltiin K-Team Päivillä sekä K-Academyn sivuilla. Oppaita ilmoittautui tuhatkunta. Joissakin kaupoissa tehtävään ryhtyi kauppias, toisissa työntekijä, joissakin oppaan tehtävät jaettiin useammalle.
– On ollut palkitsevaa seurata sitä innostusta, jolla porukka on lähtenyt mukaan ja ideaa toteuttamaan, sekä kaupoissa että Keskossa, kehityspäällikkö Venla Virkajärvi Keskosta sanoo.
Pilottikaupasta viestit ovat kulkeneet tehokkaasti molempiin suuntiin, ja Teppo Parkkinen on projektin edetessä antanut palautetta. Ideoita on lähtenyt eteenpäin järjestelmien kehittäjille.
VUODENVAIHTEEN JÄLKEEN Parkkinen pääsi testaamaan K-nettiä kunnolla. Omaan kouluttautumiseensa hän valitsi lähiopetuksen sijaan online-valmennukset. Oppaiden perehdytystyön tueksi järjestetyt Skype-koulutukset osoittautuivat yksilöllisiksi, innostaviksi ja opettavaisiksi.
– Opaskurssilla voisi opettaa meitä oppaita myös opettamaan, Parkkinen vinkkaa.
TAMMIKUUN LOPUSSA K-netti otettiin Mikkelissä käyttöön ensimmäisten kauppojen joukossa, ja Parkkinen suunnitteli koulutuksen työkavereilleen: jokaisen kanssa käytäisiin asiat läpi yksilöllisesti, rauhallisimpina työpäivinä, muutama minuutti kerrallaan. Kauppiaan mielestä toimintamalli oli hyvä. Se sopii kaupoille, joissa töissä on muutama henkilö kerrallaan.
NYT K-Market Kaukolassa ja Lähemäessä jokainen työntekijä osaa käyttää K-nettiä. Kun Teams-opastukset myöhemmin alkavat, Teppo Parkkinen on valmiina.
TEKSTI Niina Mälkiä / KUVAT Mikko Kankainen
Lue koko K-duuni-juttu 19.3. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.