Ravintolakokin, merimieskokin ja ravintolan esimiehen koulutuksen hankkineelle pitkän linjan ruokaosaajalle tehtävä on omiaan. – En ole katunut, iloinen paraislainen kommentoi siirtymistään aikanaan ravintolapäällikön tehtävästä kauppaan töihin.
Laakso kertoo, että kalamestarina hänen on tunnettava kalalajien sesongit ja tiedettävä, mitä asiakkaat milloinkin hakevat. Tärkeä taito on tilata oikeita määriä ja hinnoitella sopivasti. – Ihanat kauppiaamme Kim ja Carita Mattsson antavat vapaat kädet kehittää toimintaa. Olemme laajentaneet kala- ja äyriäisvalikoimaa, ja yllätämme usein asiakkaamme. Tarvitaan myös hyviä yhteistyökumppaneita sekä työkavereiden tukea.
HYVÄ KALATISKI on Laakson mukaan monipuolinen, herkullinen, tuore ja vastuullinen. – Suosin paikallisia toimittajia. Vaihtelua ja yllätyksiä pitää olla. Meidän asiakkaamme ostavat kalafileensä tiskiltä ja tietävät saavansa kaiken mahdollisen palvelun. Fileoimme, nyljemme, näytämme miten osteri avataan, annamme neuvoja ja reseptejä. Kehitämme koko ajan tuotteitamme.
Tuula kertoo korona-arjen näkyvän Reimarissa monin tavoin, mutta niin kalatiski kuin sen myyntikin ovat pysyneet ennallaan, ja asiakkaita käy. – Hätkähdyttävintä on ollut, että keski-ikäiset miehetkin ovat tulleet kiittämään meitä siitä, että olemme töissä.
Reimari on vilkas kesäkauppa. – Siitä lähdetään, että koronakriisi viimeistään silloin helpottaa. Haluamme nytkin tarjota asiakkaillemme helpon ja herkullisen kesän ja kotigrilleihin monipuolisia kala-, äyriäis- ja lihaherkkuja.
TEKSTI Riitta Kilgast / KUVA Lasse Andersson/Studio Strandvägen
Lue koko juttu 23.4. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta