Jos Huuholta kysytään, K-ryhmä kauppoineen ja henkilökuntineen on selviytynyt koronaviruksen aiheuttamasta alkurytäkästä esimerkillisesti. Avainasemassa ovat kauppiaan mielestä olleet kauppojen osaava henkilökunta, aktiiviset, pitkän polun kulkeneet kauppiaat, paikallisuuteen jo valmiiksi perustuvat kauppakohtaiset liikeideat ja K-ryhmässä viimeisen puolen vuosikymmenen aikana tehdyt oikeat asiat.
– K-merkkisen talon vahvuus on toden teolla tullut esille. Meillä on vahvat päällikkötason organisaatiot kaupoissa. Osastovastaavilta löytyy suoria kontakteja tavarantoimittajiin ja mahdollisesti kymmeniä ellei satoja puhelinnumeroita. Kun soittokierrokset aloittaa neljältä aamulla ja lopettaa puoliltaöin, tavaraa on kyllä saatu hyllyyn.
ELÄMÄ KAUPASSA näyttää nyt erilaiselta. Kassoille on asennettu pleksit, asiakkailla näkyy kasvosuojaimia ja kuulumiset vaihdetaan lyhyesti ja turvalliselta parin metrin etäisyydeltä. K-Citymarket Klaukkala, kuten sadat muutkin K-kaupat, avataan päivittäin riskiryhmille tuntia tavanomaista aiemmin.
Ennen kaikkea hygienian merkitys on korostunut. Suomalaisten ruokakauppojen hygienia on tavallisestikin korkealla tasolla, mutta nyt muistutuksia ja toistoja on lisätty. – Kyse on hyvin selkeiden ja yksinkertaisten asioiden toteuttamisesta, joilla on kuitenkin valtava merkitys viruksen hallintaan. Nyt ollaan ihan turkasen tarkkoja, Huuho toteaa.
KAUPOISSA TEHTÄVÄN TYÖN yhteiskunnallinen merkitys on yhtäkkiä tullut näkyväksi ja noussut myös julkiseen keskusteluun.
– Nyt ollaan suojaetäisyydellä eikä käydä pitkiä keskusteluja, mutta ollaan enemmän ihmisiä toiselle. Sama näkyy omassa työporukassamme. Kaupoissa tehdään työtä ihan eturintamassa.
Koronavirustilanne on puhuttanut työyhteisössäkin. Huuho sanoo, että aiheesta on pyritty puhumaan avoimesti, välitetty tietoa ja etsitty vastaukset kysymyksiin.
– Tämä yhteishenki on ollut jotain uskomatonta, ja samaa viestiä on kuulunut kauppiaskollegoilta. Henkilökunnalla on ollut kova työ pysyä perässä, mutta jos pitää antaa viime viikoista arvosana asteikolla 0–10, annan heille 20.
KAUPAN ARJEN pyörittäminen on ollut poikkeustilanteessa työlästä, mutta Huuho on ulottanut katseensa myös kaupan ulkopuolelle. Jo kriisin alkuvaiheessa hän heräsi HoReCa-sektorin vaikeaan tilanteeseen ja päätti toimia.
Kauppias etsi vaikeuksiin ajautuneita tuottajia, ravintoloita ja tavarantoimittajia, joille kaupan lattiapinta-ala voisi tarjota uuden myyntiväylän. Paikallislehdessä julkaistu ilmoitus poikinut nopeasti yli kymmenen uutta yhteistyökuviota, joissa kaikki osapuolet voittavat.
– Yrittäjinä saamme yhteistyökuvioiden avulla korvattua meiltä pois tippuneita palveluita ja samalla tarjottua lukuisille paikallisille yrityksille uuden myyntikanavan. Jouduimme sulkemaan oman salaattibaarimme, mutta nyt paikallinen lounaskahvila tekee meille valmiiksi rasioihin pakatut salaatit, Huuho kertoo.
PERUSASIAT ovat nousseet arvoon arvaamattomaan. 1990-luvun laman kynnyksellä kauppiasuransa aloittanut Huuho muistuttaa, että kriisejä tulee ja menee.
– K-ryhmän kaupoista on rakennettu viime vuosina vahvoja operatiivisia yksiköitä. Nyt kun rakenteet ympärillä rapisevat, nähdään, miten tärkeää on että meidän koko paketti toimii. Perusasioiden täytyy olla kunnossa, Tomi Huuho muistuttaa.
– Selviämme tästä paremmin, jos ajattelemme kriisin yhteisöllisesti, oli se yhteisö sitten kauppa, alue, maakunta, Suomi, K-ryhmä tai koko suomalainen elintarvikeketju. Tehdään asiat yhdessä ja ollaan enemmän ihmisiä toisillemme.
TEKSTI Jaakko Mäntyranta / KUVAT Tapio Vanhatalo
Lue koko juttu 23.4. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta