YRITYKSILTÄ JA KAUPOILTA odotetaan entistä avoimempaa tietoa siitä, mistä tuotteet ovat kotoisin, miten tehtaiden ja tilojen työoloja valvotaan ja miten tuotteiden ympäristövaikutukset minimoidaan.
– Haasteena on se, miten tietoa tuotteen laadun ja vastuullisuuden eteen tehtävästä työstä saadaan tuotua helposti asiakkaille. Nyt julkaistu sivusto vastaa osaltaan tähän tarpeeseen, sanoo K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo.
Tuotteiden jäljillä -sivustolla kerrotaan alkuvaiheessa kaikkien Pirkka- ja K-Menu-tonnikalasäilykkeiden sekä Pirkka Reilun kaupan ruusujen alkuperästä ja reitistä K-kaupan hyllylle. Suomalaisista tuotteista avataan ensimmäisenä PROF Timber -puutavaran matka metsästä sahoille ja edelleen K-Rautoihin.
SIVUSTOLLE VALITAAN K-ryhmän omien merkkien tuotteita, erityisesti sellaisia, joiden raaka-aineiden kestävään tuotantoon liittyy haasteita ja joiden hankintaa ohjataan K-ryhmän kestävän kehityksen linjauksilla.
Infografiikan, kuvien ja tekstien avulla kuvataan, miten K-ryhmä varmistaa vastuullisen toimitusketjun metsästä, tilalta ja tehtaalta K-kaupan hyllylle asti. Jatkossa sivustolle on tarkoitus lisätä asiakkaita ja muita sidosryhmiä erityisen paljon kiinnostavia tuotteita. Asiakkaiden toiveita uusista tuotteista kysellään loppuvuodesta asiakaspaneeli Kylä-yhteisön kautta.
TONNIKALA on yksi alkuperän kannalta asiakkaita eniten kiinnostavista tuotteista. Tuotteiden jäljillä -sivusto esittelee Pirkka- ja K-Menu-tonnikalasäilykkeiden tavarantoimittajat, heidän tehtaansa Mauritiuksella ja Thaimaassa, tehtaiden auditointien ajankohdan, tonnikalojen kalastusalueet, pyyntimenetelmät ja tonnikalasäilykkeiden reitin Suomeen. Sivustolta selviää sekin, että kaikki Pirkka- ja K-Menu-tonnikalasäilykkeet on kalastettu kestävin pyyntimenetelmin joko vapavälineellä tai kurenuotalla.
Vuoden 2021 aikana asiakkaat pääsevät tarkistamaan vastaavat tuotekohtaiset tiedot jo kaupassa Pirkka- ja K-Menu-tonnikalasäilykepurkkeihin lisättävien QR-koodien avulla.
PIRKKA REILUN KAUPAN RUUSU on Suomen suosituin Reilun kaupan tuote. Vuonna 2019 K-ruokakaupat myivät 1,7 miljoonaa Pirkka Reilun kaupan ruusukimppua. Viime vuonna K-ruokakauppojen Reilun kaupan kukista maksettiin viljelijöille Reilun kaupan lisää yhteensä 306 000 euroa. Lisällä on muun muassa rakennettu kenialaisiin paikallisyhteisöihin päiväkoteja, kouluja, terveysasemia ja työntekijöiden asuntoja.
Tuotteiden jäljillä -sivustolla kerrotaan kolmesta Reilun kaupan ruusuja kasvattavasta kukkatilasta ja niiden vastuullisuustyöstä. Yksi niistä on Oserianin kukkatila Keniassa.
K-RAUDAN omien PROF Timber -tuotteiden alkuperä on jäljitettävissä, PROF Timber -puutavara on aina PEFC-sertifioitua. PEFC on kansainvälinen metsänhoidon sertifiointijärjestelmä, joka edistää kestävää metsätaloutta maailmanlaajuisesti. Puun alkuperän PEFC-sertifiointi sisältää vaatimuksia sekä metsien hoidolle ja käytölle että puuraaka-aineen ja puutavaran seurannalle toimitusketjussa.
K-Raudat hankkivat paljon lähialueilla kaadettua ja jalostettua puutavaraa. Sen myötä kustannukset ja kuljetuksista syntyvät hiilidioksidi- sekä pienhiukkaspäästöt ovat maltillisia.
Tuotteiden jäljillä -sivustolta selviää, että metsästä puu kuljetetaan läheisille sahoille käsiteltäväksi. Sahoilla puutavara sahataan, kuivataan ja lajitellaan. Sahoilta puutavara siirtyy joko suoraan tai jatkojalostuksen kautta myytäväksi K-Rautoihin.
Tuotteiden jäljillä -sivusto löytyy osoitteesta https://www.kesko.fi/jaljilla
TEKSTI Pirjo Nieminen/ KUVAT Vesa Sammalisto
Lue koko juttu marraskuun Kehittyvästä kaupasta.