Tunnetut ja luotetut K-brändit Pirkka ja Pirkka Parhaat sekä K-Menu muodostavat tärkeän osan K-ruokakauppojen monipuolisista ja laadukkaista valikoimista.
– Näillä kullakin on kokonaisuudessa oma tehtävänsä, head of own brands Taija Väre kertoo. – Erilaistavaa valikoimaa täydentävät Vain K-kaupoista -tuotteet, joihin kuuluu sekä kokonaisia tuotesarjoja ravintoloista tutuilla mauilla että mielenkiintoisia yksittäisiä vain meillä myynnissä olevia tuotteita.
EDULLISUUS on merkittävälle osalle kuluttajista tärkeä valintaperuste, ja omien brändien tuotteiden hyvä hinta-laatusuhde tekee niistä houkuttelevia. Monille tutut brändit ovatkin syy tulla K-ruokakauppaan.
– Noin 70 prosenttia asiakkaistamme ostaa Pirkka- ja Pirkka Parhaat -tuotteita, Väre kertoo. Kaupan kannalta niiden hyvä saatavuus vaikuttaa suoraan myös asiakaskokemukseen.
OMIEN BRÄNDIEN TUOTTEET kehittävät asiakasuskollisuutta ja tuovat erottautumista.
– Lukuisille tavarantoimittajille K:n brändit mahdollistavat myynninkasvun ja levittäytymisen koko Suomen laajuisille markkinoille, Väre muistuttaa.
Uutuudet kiinnostavat asiakkaita aina. K:n omiin brändeihinkin lanseerataan vuosittain useita satoja tuotteita.
KAUPPOJEN KÄYTETTÄVISSÄ on valmiiksi mietitty, asiakkaille tärkeitä tuotteita sisältävä Pirkka- ja Pirkka Parhaat- sekä K-Menu-tuotevalikoima. – Sen lisäksi kauppojen kannattaa hyödyntää suositusvalikoimassa olevia tuotteita oman asiakaskuntansa mukaan, Taija Väre suosittelee.
Valikoimaa kehitetään jatkuvasti sekä datan, trendien että asiakkaiden toiveiden pohjalta. Kaikkien omia tuotemerkkejä koskevien valikoimapäätösten pohjana on huolellinen asiakasdatan analysointi. Sillä varmistetaan, että kaupassa on niitä tuotteita, joita asiakkaat haluavat ostaa ja joilla on suuri myyntipotentiaali.
– Asiakkaiden hintaa ja laatua koskevat tarpeet ovat erilaisia ja valinnat hinnan ja laadun välillä voivat vaihdella jopa ostosreissun aikana. Kysynnän mukaan luomme eri vaihtoehtoja, Väre selvittää.
TRENDEJÄ seurataan valikoimatyössäkin tarkasti. Harkittu kuluttaminen on tunnistettu tämän vuoden suurimmaksi ilmiöksi. – Kuluttajat haluavat nyt olla vastuullisia, tehdä taloudellisesti järkeviä valintoja ja tukea suomalaista tuotantoa. Näihin arvoihin Pirkka- ja Pirkka Parhaat -sarjat vastaavat hienosti, Väre sanoo.
Koronapandemian myötä asiakkaat ovat alkaneet entistäkin enemmän arvostaa kotimaisia tuotteita.
– Pirkka-sarjassa on tällä hetkellä yli tuhat suomalaista tai Suomessa valmistettua tuotetta ja lähes 600 suomalaista alkuperämerkittyä tuotetta, suunnittelupäällikkö Elina Suuriniemi kertoo.
PIRKKA-SARJASSA panostetaan myös kattavaan luomu-, vegaanisten ja gluteenittomien tuotteiden valikoimaan. Näiden tuoteryhmien kysyntä lisääntyy kaiken aikaa.
Sarjan kehitystyössä tuetaan kaupan onnistumista myös valmiiden konseptien ja kokonaisuuksien avulla, jotka kaupan on helppo ottaa käyttöön – esimerkkeinä Pirkka Helposti mukaan- sekä Pirkka Tapas -sarjat.
VAIN K-KAUPOISTA -ravintolaruokatason tuotesarjoilla vastataan ihmisten lisääntyneeseen haluun ostaa ravintolatason vaihtoehtoja ruokakaupasta. Näitä tuotteita tehdään hyvässä yhteistyössä toimittajien, ravintoloitsijoiden ja kauppiaiden kanssa. Asiakkaita kiinnostavat ravintolatason raaka-aineiden ohessa myös yhä valmiimmat annokset.
– Se työ alkaa kantaa tulosta. Konseptit, kuten Naughty BRGR, Hook ja Sushi, ovat vakiinnuttaneet paikkansa kauppojen hyllyillä ja sarjojen vähittäismyynti on kehittynyt hyvin. Esimerkiksi vuosi sitten lanseerattu Jim Lim by Farang, marraskuussa lanseerattu Classic Pizza ja nyt maaliskuussa lanseerattavat Pekka Terävän kanssa suunnitellut Olo Creative Kitchen -valmiit annokset täydentävät ravintolabrändien tarjontaa K-kaupoissa, tuotekehityspäällikkö Teppo Äijänen kertoo.
TEKSTI Riitta Kilgast/ KUVAT K-ryhmä
Tarkemmin K:n omista brändeistä ja koko jutun voit lukea Kehittyvästä kaupasta nro 2/21