– Vaikka meillä on täällä kaupassa rento meininki ja yhteispeli sujuu, kehityskeskustelu työhuoneessani suljetun oven takana voi olla vähän vaivaannuttava tilanne. Kun kahvit on juotu, puhe ei välttämättä ala saman tien luistamaan, kauppias kertoo.
Ensimmäisen kävelylenkin kauppias teki pitkäaikaisimman työtoverinsa, kaupan hevi-osastosta vastaavan Helena Koskelan, kanssa.
– Yleensä kehityskeskustelussa miettii, että onko varmasti työntekijänä tehnyt hyvin hommansa. Nyt jäi sellainen mielikuva kuin olisi oltu vain yhdessä lenkillä. Tunnelma oli vapautuneempi ja juttua riitti, Koskela huomasi.
Yksi keskustelun anneista Koskelalle oli, että hän sai vihreää valoa idealleen järjestellä hevi-osasto mielensä mukaan uudelleen.
– Meillä saa kyllä sanoa heti, jos haluaa kokeilla jotain uutta, hän vahvistaa.
– Kun tulin seuraavana aamuna töihin, Helena oli jo toteuttanut ideansa ja kaikki oli valmiina, kauppias kertoo.
Heti ensimmäisen kävelylenkin jälkeen oli selvää, että kevään kehityskeskustelut toteutetaan kävellen kaikkien niiden kanssa, jotka sitä toivovat. Näin teki 10 kaupan 13 vakinaisesta työntekijästä. Lenkki oli kaikkien kanssa sama, noin 6–7 kilometriä, ja sitä varten varattiin aikaa reilu tunti.
ULKONA TUNNELMA vapautuu heti, eivätkä kaupan kuulutukset tai puhelimen pirinät aiheuttaneet häiriötä. – Lenkilläkin työntekijä kertoo ensin omia fiiliksiään. Kerrottavaa riittää niin paljon, että usein olen päässyt itse ääneen vasta lenkin puolivälissä. Koen, että ulkona kevätauringossa olo piristää kumpaakin ja molemmat saavat tilanteesta enemmän irti, kauppias juttelee.
Juttu jatkuu yleensä vielä kaupan pihassakin. Yhden keskustelijan kanssa on vedetty reilusti pidempi lenkki, että kaikki asiat on saatu käsiteltyä. Asioita kirjataan tarvittaessa ylös vasta lenkin jälkeen.
KUN KUUKKASEN ALOITTI viisi vuotta sitten kauppiaana Muuramessa viereen oli juuri avattu kahden kilpailijan uudet liikkeet. Viime vuodet ovat olleet tiukkaa kehittämistä.
– Haluamme olla suunnannäyttäjiä muillekin. Pidämme tuotevalikoiman laajana, palvelusta ei tingitä ja viestimme aktiivisesti asiakkaille myös verkossa. Viimeisin rekrytointikin tehtiin kokonaan somessa. Haastattelussa useampi hakija mainitsi kauppamme hyvän tekemisen välittyvän somessa, Kuukkanen kertoo.
Sosiaalisen median sisältöjä syntyy liki päivittäin Facebookiin, Instagramiin ja TikTokiin. Netistä löytyy myös K-ryhmän tuottama video sähkölastipyörän kanssa ennen koronakesää asiakkaille tuotteita kotiin kuljettaneesta Juha Kuukkasesta. Koronavuonna verkkokaupan kertatilaus on kasvanut yli sadan euron arvoiseksi, joten pyöräily on tauolla. Nyt asiakkaille kuljetetaan kotiin ostoksia kolmena päivänä viikossa ja viitenä päivänä ostokset on mahdollista noutaa valmiina kaupasta.
Tavallista paremman ruokakaupan tavoitteena on olla myös alueensa viihtyisin. – Luomme joka viikko jotain uutta, mutta pidämme perushommat hallussa. Somen ansiosta omannäköinen tekemisemme näkyy suoraan asiakkaillemme.
LIIKUNNALLINEN kauppias kuvailee omaa johtamistyyliään palloilujoukkueen kapteenin hommaksi.
– Pyrin olemaan esimiehenä ihmisläheinen. Olen yksi muista, osa tiimiä, mutta kuitenkin joukkueen kapteeni, joka tsemppaa, kannustaa ja kantaa lopullisen vastuun. Teemme asioita tosissamme, mutta emme totisina.
Yksi kauppiaan omista joukkueista on myös K-kauppiaiden oma lätkäjoukkue, jonka kanssa käydään turnauksissa ulkomaillakin. – Liikunta on hyvä tapa tutustua myös muihin kauppiaisiin, olemmehan samaa joukkuetta muutenkin.
TEKSTI ja KUVAT Päivi Kapiainen-Heiskanen
Lue koko juttu 22.4. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta