Kun kauppias Martti Landen aikoinaan tarjosi töitä kaupan naapurissa asuneelle, 17-vuotiaalle Maulammelle, vastausta ei tarvinnut kauan miettiä: ensin hanttimiehen hommiin ja kesällä 1976 ajokortin myötä autonkuljettajaksi. Sen jälkeen työ onkin tekijäänsä opettanut.
Maulammen autossa on kulkenut kaikkea mahdollista rautakaupan tuotteista elintarvikekuljetuksiin. – Ennen taisivat kulkea apulannat ja kahvit samassa kyydissä, Arto Maulammi heittää. Toisen polven kauppiaan Matti Landenin kanssa tehtiin monia yhteisiä kuljetuskeikkoja.
Auto on kulkenut ympäri vuoden ja ympäri Suomen.
– Tällä hetkellä auton kuljetusalue selviää, jos piirtää kaupasta 400 kilometrin ympyrän, nykyään rautakaupasta vastaava Marko Landen laskeskelee.
Kesäaikaan keikkaa riittää päivittäin. Verkkokauppa on laajentanut kysyntää etenkin ruuan osalta. Eikä korona-aika ole tahtia hiljentänyt, päinvastoin.
MONITOIMIMIES. Sellaisena Maulammi kaupassa tunnetaan. Kuljetusten lisäksi päiviin sisältyy paljon muutakin: varastohommaa, kodinkoneasennuksia ja pienkoneiden korjausta.
– Jos meillä jokin paikka repsottaa, Arto sen korjaa, ruokakaupan kauppias Miikka Landen kertoo.
– Kaiken lisäksi Arto on ammattimainen rakentaja. 90-luvun taitteessa tehtiin yhdessä talonpohjia, isä-Landen täydentää.
– Tuota myyntihommaa olen onneksi saanut vältettyä, mies itse huokaa.
M. Landen Oy pitää sisällään K-Market Landen -elintarvikekaupan, Landen.fi rautakaupan sekä Kodinkonekauppa Euronics Saukkolan. Myymälä sijaitsee nykyään Lohjalla, vajaan tuhannen asukkaan Saukkolan kaupunginosan ytimessä. Sinne siirryttiin 1980-luvun vaihteessa.
Kaupankäynnissa on ollut jokaisella vuosikymmenellä omat painotuksensa. Ensin keskityttiin maatalouteen, sitten rakennustarvikkeisiin. Nyt rakentaminen on siirtynyt isoille firmoille ja palvelu kotitalouksiin, jotka tarvitsevat ilmalämpöpumppuja tai vessanpönttöjä.
Ison muutoksen toi vuonna 2005 käynnistetty verkkokauppa, jolla piti aluksi vain esitellä asiakkaille liikkeen tuotteita. Ensimmäinen tilaus tuli aprillipäivänä: kolme säkkiä puutarhaturvetta Tampereelle kerrostaloasuntoon. Siitä se lähti. Nyt tilauksia tulee jopa ulkomaita myöten.
LÄHES 50 TYÖVUODESSA moni asia on ehtinyt muuttua. Alkuaikoina, kun työaikarajoituksia ei juurikaan ollut, päivät olivat pitkiä.
– Ajettiin niin paljon kuin jaksettiin. Ja joka paikassa piti odottaa. Eihän mihinkään voinut lähteä ennen kuin kuorma on purettu. Eväät kulkivat mukana, koska ei koskaan tiennyt, mistä ja milloin sai kahvia tai ruokaa. 40-kiloiset säkit kannettiin käsin. Nyt tilanne on nosturin kanssa tietysti toinen, ja onneksi olen maatalon poikana aina ollut hyvässä kunnossa, Maulammi juttelee.
Vuosien myötä osasta asiakkaita on tullut vanhoja tuttuja, mutta asiakassuhde itsessään on muuttunut: enää ei useinkaan kohdata kasvokkain. – Asiakas vaan pyytää verkossa tai puhelimessa, että ”jättäkää lasti autotallin viereen niin, että ovista pääsee sisään ja ulos”, Maulammi kertoo.
SUHTAUTUMINEN TYÖHÖN ei Maulammella ole muutosten ja kauppiassukupolvien vaihdosten myötä kuitenkaan muuttunut.
– Aina on ollut se periaate, että kun töitä on, niitä tehdään. Hiljaisempina aikoina voi sitten vähän huilata. Mutta se on pakko myöntää, että nykyinen tehokkuuden tavoittelu on aika lailla kiristänyt tahtia, hän toteaa.
Parhaita puolia työssä ovat olleet mukava työilmapiiri, vaihtelevuus ja itsenäisyys. – Ikinä ei ole kahta samanlaista päivää. Etenkin verkkokaupan myötä on tullut paljon uusia paikkakuntia, joihin ei olisi tullut muuten ikinä mentyä. Ja mukavaa on, että reittivalinnat voi päättää itse.
Noin vuoden päästä Arto Maulammi on jo eläkkeellä ja keskittyy vanhan kotitilansa ylläpitoon sekä ”näppihommin” vanhojen volkkareiden kera. Perheyritykselle se on iso muutos.
– Onhan Arto ollut meille vähän kuin perheenjäsen. Ollut tässä mukana koko minun elämäni ajan, Marko Landen pohtii.
Asiat muuttuvat, mutta kuljetustarve ei rautakaupasta katoa. Kauppiasveljekset aikovatkin pistää ideariihen pyörimään. Yhdessä asioita pallotellen kun on ennenkin löytynyt eteenpäin vieviä uusia ratkaisuja.
TEKSTI Erja Saarinen / KUVAT Mikko Käkelä
Lue koko juttu 23.9. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta