Kun Tommi Rauma aloitti K-Rauta Lahdesjärven kauppiaana Tampereella vuonna 2016, myymälä oli lähes uusi eikä suuria uusimistarpeita ollut. Saunaosastokin oli esittelysaunoineen varsin toimiva.
Helmikuussa 2021 Keskosta otettiin yhteyttä ja kysyttiin, olisiko kaupalla kiinnostusta viedä osastoa kuitenkin vielä askeleen verran pidemmälle. Hetki sattui olemaan juuri sopiva myyntiohjelman mukaisten muutosten toteuttamiseen.
– Lähdimme mukaan mielellämme. Meillä oli jo olemassa toimiva pohja, joten osaston kevyt ”kasvojen kohotus” riitti, kauppias Rauma kertoo.
K-Raudan konseptipäällikkö Joonas Kukkonen mainitsee K-Raudan olevan Suomen suurin kiukaiden ja saunapuutavaran myyjä. Kukkonen vastaa saunaosaston myyntiohjelmasta.
– Haluamme ylläpitää asemaa ja kasvattaa myyntiä. Parhaat keinot tähän ovat asiakaskokemuksen parantaminen ja mahdollisimman laajan valikoiman tarjoaminen, Kukkonen sanoo.
Kevään 2021 aikana K-Rauta Lahdesjärven noin 200-neliöisen osaston yksityiskohtia hiottiin tarkasti mietityn konseptin mukaisesti.
– Muutimme opasteita ja tuote-esittelyjä selkeämmäksi. Samalla pohdimme, millaisia tuotteita valikoimiin kannattaa lisätä, urakasta vastannut rakennustarvikepuolen myyntipäällikkö Riku Juutinen kuvailee.
KESÄN ALUSSA viimeisen silauksen saaneella saunaosastolla asiakkaiden on entistäkin helpompi navigoida. Kiukaat, paneelit ja saunatarvikkeet ovat esillä houkuttelevalla tavalla. Mustaa, harmaata ja puupintaa yhdistelevä osaston värimaailma kutsuu löylytunnelmaan.
– Uusi osasto on dynaaminen ja vakuuttava, Juutinen sanoo.
Etenkin kiukaiden esittely erottuu edukseen. Hyllyjen ylärajassa kulkevat suuret tummat opasteet johdattavat asiakkaan suoraan oikeaan paikkaan. – Lahdesjärven kiuasosasto on yksi hienoimmista, jonka olen nähnyt, Kukkonen kehaisee.
OSASTOLLA mustat puukiukaat on asetettu väljästi riviin, ja ne erottuvat komeasti Juutisen paneloimaa harmaata seinäpintaa vasten. Valikoimat ovat runsaat, mutta fiksusti rakennetussa myyntinäyttelyssä sopivan tuotteen etsiminen on miellyttävää. Sähkökiukaat on puolestaan nostettu paneloidulle seinälle. Seisovat kiuasmallit ovat niiden alapuolella.
– Uudistuksen yhteydessä tilaan tuotiin kiukaan valintaan liittyviä opasteita, joissa kerrotaan esimerkiksi mitoituksesta ja kiuaskivistä. Runsas, mutta selkeäkielinen informaatio helpottaa niin asiakkaan kuin myyjänkin työtä, Juutinen pohtii.
Saunakivet ovat tärkeä lisämyyntituote. Osastolta löytyykin runsaasti tietoa kivien vaihdosta ja niiden ladonnasta.
– Lisäksi olemme halunneet tuoda vahvasti esille kiukaan asennuspalvelua. Sähkötöitä voi tehdä ainoastaan ammattilainen, ja on kätevää, että tekijän voi tilata saman katon alta, Kukkonen sanoo.
UUDISTETULLA saunaosastolla mustiin mallitauluihin on koottu laudelaudat ja saunapaneelit. Mallipalat voi ottaa käteen, jolloin puuhun ja sen sävyyn saa tarkan tuntuman. Tämä on hyvä esimerkki pienestä, mutta oleellisesta muutoksesta.
– Asioinnin helppous on hyvän asiakaskokemuksen avainasioita. Sitä tukevat tuotteiden selkeä esillepano, opasteet, laajat valikoimat sekä tietysti erittäin ammattitaitoinen henkilökunta. Kaikki nämä puolet korostuvat myyntiohjelman toteutuksessa, Kukkonen sanoo.
Lahdesjärven K-Raudan saunaosaston toteutus kävi nopeasti, sillä pohja oli jo valmiiksi kunnossa. Neliöitä oli riittävästi ja tuoteryhmien paikat valmiina. Keskon konseptiohjeiden avulla onnistuu myös saunaosaston kokonaisuudistus.
Joko uudistus näkyy myyntiluvuissa? Diplomikauppias Tommi Rauma sanoo, että tässä vaiheessa vaikutusta on vielä vaikeaa mitata tarkasti.
– Kiuaspuolella kasvu on ollut maltillista, mutta pandemiasta johtuen muutamilla toimittajilla on ollut toimitusvaikeuksia. Tämä tietysti näkyy myynnissä. Saunapuutavarassa puolestaan myydään kaikki mitä saadaan. Näiden tuotteiden osalta myynnin kehitys lähentelee tämän vuoden osalta lähes sataa prosenttia, Rauma summaa.
Tärkeintä tässä vaiheessa on Juutisen mukaan asiakkailta tullut erinomainen palaute. – Eniten kiitosta tulee kiuasosaston esillepanosta. Se todella on huomattu.
TEKSTI Maria Rautio / KUVAT Olli-Pekka Latvala
Lue koko juttu 25.11. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta