K-SUPERMARKET SAARESSA iloinen näyttötaulu kertoo viikon kampanjoista heti kauppaan astuttaessa. Vaikka laajasalolaisten oma kauppa Helsingissä on toiminut vasta kolmisen vuotta, se on jo kokenut mittavan laajennuksen ja saanut 400 neliötä lisää tilaa.
– Uudistumme kaikella tavalla, ja digitaaliset markkinointinäytöt ovat myös yksi kilpailutekijä. Kauppamme siirtyi kertaheitolla uudelle vuosikymmenelle, kauppias Teppo Ojala sanoo.
Hän ei epäröinyt hetkeäkään, kun Kesko tarjosi digitaalisia näyttöjä. – Kaupan alalla muutosvauhti on kova, ja nämä näytöt tukevat sitä ajatusta, että myymäläkin pystyy muuttumaan.
Näyttöjä on asennettu jokaiselle osastolle, kaikkiaan 44 kappaletta. Osa näytöistä kertoo asioita molemmin puolin, ja jokaisen näytön sanoma on aina eri.
– En halua enää aikaan, jolloin printtasimme viikoittain satakunta A2-kokoista paperistandia. Väripatruunat, paperi ja työaika tekevät yhteensä tuhansia euroja vuodessa. Meillä on vahvaa myymälämarkkinointia, ja sen on aikakin tulla nykyaikaan, Ojala toteaa.
SISÄLTÖJÄ MIETITÄÄN yhteistuumin kaupan henkilökunnan voimin. Toistaiseksi K-Supermarketissa pyörii paljon tavarantoimittajien antia. Kun ehditään, niin Ojala lupailee omiin näyttöihin tarinallista sisältöä, jossa tuodaan vahvasti esiin muun muassa sesonkeja, kaupan omaa liikeideaa ja henkilökuntaa.
Kaupan uudessa 30-paikkaisessa ravintolassa työskentelevä Anniina Forsman on saanut suunnitella buffetin näytöt. Hän pitää uutta kulmaa työhönsä kiinnostavana.
Ravintolan näytöissä kerrotaan, mitä on tarjolla ja näytetään lounaslista. Forsman on itse kuvannut ruokakuvat ja vastaa myös sisältöjen ulkoasusta ja rytmistä. Tekstiä on maltillisesti, eiväthän asiakkaat jaksa keskittyä pitkiin selostuksiin.
Mikki Tiilikka naputtelee kala- ja lihatiskin takahuoneessa kalatietoja näyttöjä varten. Hän pitää digitaalisuutta tervetulleena ja hauskanakin asiana. Aina voi keksiä jotain uutta sen lisäksi, että kala- ja lihatiskin näytöissä on kätevä tuoda esiin alku- ja loppuviikon kampanjat.
– Oli hyvä, että kalataulun sai myös diginäyttöön esille. Siinä kerrotaan kalan alkuperä, pyyntipäivä ja viimeinen käyttöpäivä. Tiedot muuttuvat koko ajan, joten päivittäminen on tietokoneella nopeaa ja kätevää.
ELÄVÄ KUVA on nykypäivää, ja siksi Ojala haluaa sen näkyvän kaupassakin. Kun digitaalisuuden ympärillä on innostunut henkilökunta, yhteispeli kasvattaa tiimihenkeä.
– Nuoret hallitsevat tietotekniset kiemurat. He ovat myös omaksuneet sen, mitä kauppias haluaa. Kaikki menee hienosti, ja kaupassahan ei materiaali lopu, Ojala sanoo.
K-CITYMARKET KIRKKONUMMESSA digitaalisten markkinointinäyttöjen asennus oli osittain vielä kesken, mutta asiakkaat vilkuilivat jo sisältöjä ohi kulkiessaan. Näytöt on sijoitettu pääväylien käytäville osastojen väliin sekä palvelutiskille kattamaan kaupan joka puolelta.
– Ylempänä oleva liikkuva kuva herättää paremmin huomiota ja mielenkiintoa kuin lattiatasossa oleva standi. Kaikki on mennyt hyvin, nyt vain kerätään kokemuksia, kauppias Janne Itkonen summaa.
Mahdollisuus kertoa kampanjoista, tarjouksista, ruokalistoista, reseptiikasta tai mistä tahansa on Itkosen mukaan suuri vahvuus. Asiakkaiden valintaa helpottaa, kun alku- ja loppuviikon kampanjatuotteet nostetaan selkeästi esiin.
– Uudentyyppinen markkinointikanava on uusi väline tuoda kaupan sisältöjä esille. Samalla se tuo kauppaan modernia ilmettä ja näkyvyyttä. Tuotteetkin saa ihan eri tavalla esiin. Uutuudet tulevat digitaalisesti paremmin huomioiduiksi, Itkonen miettii.
HENKILÖKUNTA on ottanut digitaaliset markkinointinäytöt innokkaasti vastaan. Tarkoitus on, että kaikki halukkaat oppisivat käyttämään järjestelmää, ideoisivat ja jakaisivat ideoitaan.
– Päivän perehtymisen jälkeen järjestelmää on ollut helppo käyttää, vakuuttaa myymäläpäällikkö Petri Mukku, jonka vastuulla on päivittää sisältöjä parin muun työntekijän kanssa. Lisäksi palvelutiskin työntekijät hoitavat itse omat näyttönsä.
Mukku kertoo näyttöjen sisällön mietinnästä tulleen jo suunnitelmallisempaa. Sisältöjä saa Keskolta, ja myös tavarantoimittajilta tulee paljon ideoita ja heiltä saa materiaalia. – Esimerkiksi juomaosastolla tavarantoimittajayhteistyö sujuu mainiosti, kauppias Itkonenkin kiittelee.
Toistaiseksi Kirkkonummella hyödynnetään paljon tavarantoimittajien tai Keskon sisältöjä. ‒ Yhdessä Keskon kanssa voimme tuoda esiin myös konsernitason viestiä muun muassa vastuullisuudesta.
TEKSTI Tarja Västilä / KUVAT Mikko Käkelä
Lue koko juttu 25.11. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta