OLIVATKO NE KETSUPIT Mariankadulla vai Meritullinkadulla? asiakas huikkaa.
Tässä kaupassa jokainen hyllynvälikin kertoo omaa krunikkalaista tarinaansa. Helsingin Kruununhaassa sijaitsevan lähikaupan ilmeeseen tuotiin uudistuksen yhteydessä paitsi perinteikkään kaupunginosan, myös neljännen polven kauppiaan Jesse Lintumäen oman kauppiassuvun historiaa. Hyllynvälejä koristavat numeroiden sijaan vanhat krunikkalaiset katukyltit (ne ketsupit löytyvät muuten Meritullinkadulta), ja asiakastoiveetkin jätetään oikeaan toivomuskaivoon. Kruununjalokivenä on herkkuosasto, ”mini-Vegas”, joka jäljittelee tyylillisesti 1930–40-luvun chicagolaista elokuvateatteria.
Jesse Lintumäki tuli Krunikkaan kauppiaaksi kolme vuotta sitten ja ideamylly kaupan uudistamiseksi lähti heti pyörimään.
– Tykkään ajatella isosti, ja ideani lähtevät helposti lapasesta. Haastavinta oli saada suuret suunnitelmat mahtumaan pieneen kauppaan. Kiertelin paljon kauppoja ulkomaita myöten ja sparrailin esimerkiksi K-Citymarket Järvenpään kauppiaan Markku Hautalan kanssa. Kun remontin aika viime talvena koitti, visiot olivat jo selkeät, Lintumäki kertoo.
Vain ulkoikkunat jäivät paikoilleen, kaikki muu meni uusiksi. Lopputulos ylitti odotukset.
KAUPPIAALLE OLI ITSESTÄÄNSELVÄÄ, että myös henkilökunta olisi vahvasti mukana kaupan uudistuksessa.
– En ole mikään mikromanageeraaja, vaan annan mielelläni vastuuta ja vapauksia henkilökunnalle. Osaavathan he kuitenkin työnsä omalla osastollaan paljon paremmin kuin minä, Lintumäki sanoo.
”Annan mielelläni vastuuta ja vapauksia henkilökunnalle. Osaavathan he kuitenkin työnsä omalla osastollaan paljon paremmin kuin minä.”
– K-kauppias Jesse Lintumäki
– He ovat täynnä intoa, janoisia kehittämään ja tekemään asioita ensimmäisenä. He tekevät valtavasti taustatyötä, kiertelevät kauppoja ja etsivät uutuustuotteita. Näin hyvä porukka on kauppiaan työssä etuoikeus.
Työuransa tet-harjoittelusta Jesse Lintumäen aiemmassa kaupassa Keravalla aloittanut Johanna kertoo uudistuksen nostaneen työmotivaatiotakin.
– Suunnitteluvaiheessa pääsin ihanasti vaikuttamaan omiin osastoihini toiveillani. Erityisesti karkkiosastosta tuli ihan mieletön. Aikaisemmin lapset eivät paljon käyneet meillä, nykyisin he nykivät vanhempiaan hihasta ohittaessaan kaupan, myymäläpäällikkö naurahtaa.
VALIKOIMASTA EI UUDISTUKSESSA HALUTTU TINKIÄ, onhan 177-neliöinen kauppa monelle asiakkaalle pääasiallinen ostopaikka. Siihen ei ollut lopulta tarvettakaan. Hyllyjen kääntö 90 asteella, kapeammat kalusteet sekä kassan siirtäminen toivat niin paljon lisää hyllytilaa, että valikoima kasvoi jopa tuhannella tuotteella. Reserviä jäi hyvin myös asiakastoiveille, joita on toteutettu helmikuisen avauksen jälkeen jo parisensataa.
Lintumäki halusi todistaa, että pienestäkin kaupasta saa elämyksellisen. Se tarkoittaa kauppiaalle sitä, että asiakkaalla on kaupasta poistuessaan wow-fiilis. Iso merkitys on jo kaupan sisääntulolla, joka ei voi näyttää viikosta toiseen samalta.
Kauppa sai uudistuksessa jopa oman äänimaiseman: ammattitaitoisen säveltäjän suunnittelema maailma on rakennettu psykologisesti rauhoittavaksi usein stressaantuneena työpäivän jälkeen tehtävän kauppareissun vastapainoksi.
KRUNIKAN YHTEISÖLLISYYS on yllättänyt paitsi kauppiaan, myös henkilökunnan. Vuokratyöntekijästä osa-aikaiseksi siirtynyt ja sittemmin kokoaikaisena aloittanut Janella kertoo kuulumisten vaihdon vakkariasiakkaiden kanssa kuuluvan jokaisen työpäivän kohokohtiin.
– Olen tänäänkin nauranut töissä niin paljon että poskilihaksia särkee!
Kauppias Jesse Lintumäki oli aiemmin kuvitellut helsinkiläisten olevan toisilleen harmaata massaa.
– Tämähän on kuin pieni kylä kaupungin sisällä, ja luottamus näkyy molempiin suuntiin. Asiakkaat tuovat meille avaimia talteen ja jos rankkasade yllättää, saatamme kipaista asiakkaalle ostokset kotiin. Jos toivottu tuote ei mahdu hyllyyn, tilaamme sen silti ja myymme asiakkaalle takavarastosta, Jesse Lintumäki kertoo.
Lintumäen oman, vuodesta 1923 toimineen kauppiassuvun historian tuominen näkyväksi kaupassa on ollut inspiroiva projekti merikapteeninkin urasta nuorempana unelmoineelle K-kauppiaalle.
– Olen saanut itse kasvaa kaupassa, läksyjä on tehty lihakaapin vieressä ja viikonloppuisin on pienestä pitäen pussitettu perunaa. Vetää nöyräksi, kun on saanut seurata vierestä niin 1990-luvun lamaa kuin toisaalta aikaa, jolloin isäni (Pekka Lintumäki) rakensi oman aikansa huippukauppoja. Hän on näissä hommissa ehdoton idolini!
Kenties Lintumäkien suku tekee yhdessä huippuhenkilökuntansa kanssa kauppaa vielä toisenkin sadan vuoden kuluttua. Ainakin Jesse Lintumäki kertoo jo lisänneensä vanhan K-kyltin lastensa leikkimökkiin.
K-Market Krunikka, Helsinki
- sijaitsee Helsingin Kruununhaassa, kauppiaina Jesse ja Elina Lintumäki (2019–)
- liikeideana tarjota alueen elämyksellisin ja palvelevin lähikauppa laajimmalla valikoimalla
- työllistää kauppiaspari mukaan luettuna noin 10 henkilöä
Lue koko juttu 19.8.2022 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.