Torstaina 16. helmikuuta K-Market Hansakorttelissa Turun keskustassa kiemurteli – kolmesta avoinna olevasta kassasta huolimatta – ennennäkemätön jono. Tunnelma oli muutenkin riehakas, sillä käynnissä oli Suomen suurimpiin opiskelijatapahtumiin kuuluva Pikkulaskiainen. Tapahtumaan osallistuminen siivitti sinä päivänä Hansakorttelin asiakasmäärissä mitattuna kakkossijalle kaikista Suomen K-Marketeista.
Mutta kelataanpa ensin hiukan taaksepäin. Hansakorttelin K-kauppias Jerko Seppälä kertoo K-Marketin toimivan varsin kovassa kilpailutilanteessa ja haastavassa paikassa kauppakeskuksessa.
– Pelkkänä ruokakauppana meidän on vaikea kilpailla, joten olemme päättäneet kilpailla myös ravintoloiden ja kahviloiden kanssa. Tavoitteenamme on olla keskustan nopein ruokakauppa. Kahviloihin ja ravintoloihin verrattuna hintamme ovat selkeästi matalammat, parin vuoden ajan K-Market Hansakorttelin kauppiaana toiminut Seppälä toteaa.
Työn ja opintojen yhdistäminen sujuu
Turku on Suomen johtavia opiskelijakaupunkeja, ja se näkyy myös Hansakorttelin nuoressa ja suurelta osin opiskelijoista koostuvassa henkilökunnassa. Kolmekymppinen kauppias itse on valmistunut Turun ammattikorkeakoulusta tradenomiksi vuonna 2017, joten opiskelijaelämä on hänelläkin vielä tuoreessa muistissa.
Aineenopettajaksi Åbo Akademissa opiskeleva Alexander Hindrén on työskennellyt Hansakorttelissa jo kuuden vuoden ajan, ja kauppias naureskeleekin Hindrénin perehdyttäneen hänet työhön.
– Koulussa kaveri kertoi saaneensa uuden työpaikan ja haluavansa suositella minua vanhaan työpaikkaansa, ja niin päädyin tänne. Parasta työssä on hyvä ilmapiiri ja se, että täällä saa tehdä ihan kaikkea, Hindrén sanoo.
Tradenomiksi pari kuukautta sitten valmistunut Meri-Tuuli Kouvo allekirjoittaa kollegansa puheet. – Tässä työssä näkee oman kädenjälkensä. Kuuntelemme myös tarkasti toisiamme, ja jos jollain on huonompi päivä, hän saa mennä halutessaan tekemään taustatöitä.
Opintojen ja työn yhdistäminen on Hindrénin ja Kouvon mielestä sujunut joustavasti – jopa Hindrénin opintoihin kuulunut puolen vuoden harjoittelujakso Vaasassa saatiin sekin hyvin sumplittua.
Tunnettuus nousuun oppilaitosyhteistyöllä
Opiskelijat näkyvät myös asiakaskunnassa – onhan Turun asukkaista peräti 20 prosenttia korkeakouluopiskelijoita. Kun Seppälä lähti pohtimaan, miten kauppa voisi saada lisää näkyvyyttä opiskelijoiden keskuudessa, työntekijät ehdottivat osallistumista opiskelijatapahtumaan rastipaikkana.
Esimakua saatiin joulukuussa, kun K-Market oli mukana ruotsinkielisessä Glöggrundan-tapahtumassa, jonka rastipaikaksi pääsi mukaan pientä markkinointimaksua vastaan. – Siitä tuli siihenastisen kauppiasurani paras myyntipäivä, Seppälä muistelee.
Mutta parempaa oli luvassa. Osallistuminen helmikuun puolessa välissä Pikkulaskiaiseen ylitti kaikki odotukset. Tapahtuma noudatti opiskelijoille tuttua kaavaa, jossa osallistujille jaettiin kartta, johon oli merkitty noin 130 rastipaikkaa. Ostamalla kohteesta jotakin opiskelija sai leiman. Mukana oli ravintoloita ja baareja sekä muutamia kauppoja.
– Päivän tunnelma oli erittäin hyvä. Asiakkaat pyytelivät meiltä anteeksi, kun heitä oli niin paljon. Vastailin, että ei tarvitse, tämä on kivaa meille, työvuorossa tapahtuman aikaan ollut Hindrén fiilistelee.
Tapahtumanaikainen myynti ennakoitiin jossain määrin alkoholipainotteiseksi, mutta lopputulos yllätti kaupan väen. – Opiskelijat ostivat meiltä aivan kaikkea siivoustarvikkeista sukkahousuihin! Hindrén parahtaa.
Opiskelijayhteistyötä on tehty myös K-Market Hansakorttelin oman haalarimerkin muodossa. Merkkihanke sai alkunsa, kun joukko Turun amk-opiskelijoita oli yhteydessä kauppias Seppälään ja ehdotti yhteistä projektia.
– Päädyimme haalarimerkkiin. Annoin heille raamit, ja opiskelijat piirsivät merkin ja tekivät tarjouspyynnöt. Merkeistä tuli vielä paljon hienommat kuin osasin odottaa. Haalarimerkki oli meillä lopulta euroissa mitattuna koko Pikkulaskiais-päivän myydyin yksittäinen tuote, kauppias ihmettelee.
”Katso, tuolla on tuo TikTok-kauppias!”
Nuoria asiakkaita huomioidaan kaupalla myös monilla muilla tavoilla. Kouvo nostaa esiin esimerkiksi ResQ-sovelluksen hävikkikassit. Jerko Seppälä on ollut kauppiasuransa alusta lähtien aktiivinen myös somessa, ja se on osoittautunut hyväksi kanavaksi tavoittaa alueen nuoria.
– Nuoret tunnistavat Jerkon jo hyvin somesta, Hindrén kertoo. – Pikkulaskiais-tapahtumassa moni huudahtikin, että ”katso, tuolla on tuo TikTok-kauppias”.
Somessa trendaavat tuotteet nousevat nopeasti kaupan valikoimiin, esimerkkinä kauppias mainitsee mochit ja tuliset kolmen euron nuudelipussit. Perinteisemmistä opiskelijoiden suosimista tuotteista energiajuomat vetävät hyvin, ja valmisruokavalikoima on laaja monine vegaanisine ja vegevaihtoehtoineen. Myös salaattibaarilla on vannoutuneet faninsa.
Opiskelupiireissä yhä pyörivien työntekijöiden näkemys on arvokasta, kun opiskelijayhteistyötä suunnitellaan. – Kun olemme osallistuneet tapahtumiin, Jerko on aina viikkoa ennen kysynyt meiltä, että mitä kaikkea tapahtumaa varten kannattaa tilata, Hindrén kertoo.
– Jerkolle on helppo kertoa kehitysideoita, Kouvo lisää. – Itse käyn varmaankin viikoittain kertomassa jonkun uuden idean.
Kauppias Seppälän mielestä yksi työn parhaita puolia on se, että töihin mahtavan porukan keskelle on aina kiva tulla. Työnantajana hänestä on hienoa nähdä, kun ihmiset kasvavat ja ottavat vastuuta. Seppälä on käynyt myös puhumassa muun muassa ammattikorkeakoululla omasta kauppiasurastaan ja opintopolustaan.
– Haluan rohkaista muitakin opiskelukaupunkien kauppiaita vastaavaan yhteistyöhön. Muutama Pikkulaskiaiseen osallistunut helsinkiläinen opiskelija kiitteli meitä mukanaolosta tapahtumassa ja kertoi, että Helsingissä vastaavissa tapahtumissa on kuulemma yleensä mukana vain baareja.
Lue koko juttu 24.3.2023 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.